Walka o parking park&ride Płudy trwa
20 czerwca 2015
Serial pt. "Kiedy powstanie P+R Płudy?" nie ma końca. Co wydarzyło się tym razem?
Co nie wyszło?
Radna Mariola Olszewska proponowała budowę parkingu przy ul. Podkładowej, w pewnym oddaleniu od peronów, ale na dużej działce. Projekt został zweryfikowany negatywnie z kilku różnych powodów. Centralny P+R Białołęki będzie więc większy od parkingów na linii kolejowej biegnącej przez Wawer, ale dwukrotnie mniejszy od tego na Marymoncie. Czy 200 miejsc to nie za mało? Już dziś parkuje więcej aut. Zdaniem urzędników inwestycji nie dałoby się wykonać w ciągu jednego roku i prawdopodobnie pochłonęłaby ona ponad 600 tys., przekraczając limit dla tego rejonu Białołęki. Do tego doszedł problem z dojazdem. Prowadząca na hipotetyczny parking działka należy do PKP Polskich Linii Kolejowych, które... z sobie tylko wiadomych powodów nie wyrażają zgody na budowę parkingu i dojazdu do niego w rejonie stacji. Konkurencyjny projekt, złożony przez radnego Filipa Pelca, również został odrzucony. Autor zgłosił budowę na terenie należącym w większości do PKP PLK - odpowiedź mogła więc być tylko jedna.
Czy 200 miejsc nam wystarczy?
Skoro parking nie powstanie w ramach budżetu partycypacyjnego, ostatnią szansą jest jest jego budowa przez Zarząd Transportu Miejskiego, który... najpierw musi dostać zgodę od kolejarzy, a ci tradycyjnie strzegą każdego metra kwadratowego swojego bezużytecznego królestwa nie zważając na otaczający ich świat.
- ZTM prowadzi negocjacje z PKP, próbuje doprowadzić do porozumienia i otrzymania takiej zgody - głosi stanowisko ZTM. - Nie jesteśmy jednak w stanie zagwarantować, że ją uzyskamy. Po otrzymaniu zgody właścicielskiej, konieczne będzie uzyskanie decyzji środowiskowej (ze względu na konieczność budowy studni i odwodnienia), opracowanie dokumentacji budowlanej, ogłoszenie przetargu. Same procedury (nie licząc realizacji w terenie) mogą potrwać kilkanaście miesięcy.
ZTM chciałby zbudować parking w ramach trzeciego etapu rozbudowy systemu P+R, przed rokiem 2018. Wkrótce ma zostać zlecone wykonanie koncepcji budowy w Płudach parkingu na 200 samochodów i 50 rowerów. Centralny P+R Białołęki będzie więc większy od parkingów na linii kolejowej biegnącej przez Wawer, ale dwukrotnie mniejszy od tego na Marymoncie. Czy 200 miejsc to nie za mało? Już dziś parkuje więcej aut.
Dominik Gadomski