Tak wygląda parking za 6 mln. Już osiem miesięcy opóźnienia
22 listopada 2021
Prace nad 220 miejscami postojowymi w poziomie gruntu toczą się od lipca 2019 roku. Do końca jeszcze daleko.
Żeby zbudować parking, trzeba zdobyć pozwolenia i ułożyć betonową kratkę - tak sytuacja wygląda dla prywatnego inwestora, chcącego szybko powiększyć liczbę miejsc postojowych. Gdy buduje warszawski samorząd a pieniądze są nasze, sprawa ciągnie się latami i kosztuje krocie.
P+R Żerań - kiedy otwarcie?
Parking P+R Żerań powstaje obok węzła Płochocińskiej i Marywilskiej, w sąsiedztwie stacji wykorzystywanej przez SKM i Koleje Mazowieckie. Zarząd Transportu Miejskiego buduje 220 miejsc postojowych dla samochodów i 110 dla rowerów, a także punkt ładowania roweru elektrycznego, stacje ładowania pojazdów o napędzie elektrycznym, miejsca postojowe "2+" dla kierowców z pasażerami oraz strefę dla kierowców podwożących pasażera na stację kolejową. Umowę na projekt i budowę podpisano w lipcu 2019 roku. Prace miały zakończyć się pięć miesięcy temu, ale wciąż trwają.
- Obecny maksymalny termin zakończenia realizacji P+R Żerań to 28 lutego - przekazał nam Tomasz Kunert, rzecznik ZTM. - Przyczyną przesunięcia terminu były m.in.: epidemia covid-19, przedłużające się procedury urzędowe, zmiana uzgodnień MPWiK dotyczących odwodnienia a tym samym konieczność przygotowania nowego projektu odwodnienia i uzgodnień, przedłużające się uzgodnienia stałej organizacji ruchu i wjazdu na parking w związku z intensywną zabudową deweloperską i toczącymi się w tym czasie postępowaniami tworzącymi przyszły układ organizacji ruchu w rejonie parkingu, przedłużające się uzgodnienia z Veolią dotyczące sposobu zabezpieczenia ciepłociągu. Obecny termin obejmuje także czas oczekiwania na dostawę energii przez Innogy, kontrolę Urzędu Dozoru Technicznego ładowarek pojazdów elektrycznych, konfigurację i testy systemów zasilanych docelową energią, w tym m.in. elementów wspomagania zasilania parkingu w energię pozyskaną z fotowoltaiki, montaż systemu poboru opłat.
Najdroższy parking w Warszawie?
Budowa P+R Żerań kosztuje 5,88 mln zł. Dla porównania: według poradnika "Ile kosztuje miasto?" - przygotowanego dla osób składających projekty do budżetu obywatelskiego - koszt budowy jednego miejsca parkingowego to 4 tys. zł.
Z perspektywy kierowcy P+R Żerań nie będzie różnić się niczym od parkingów zbudowanych kilka lat temu przy stacjach przez Urząd Dzielnicy Wawer. Tamtejszy ratusz wydzierżawił od kolejarzy tereny będące rezerwą pod dodatkowe tory i utworzył miejsca parkingowe z tzw. ekokratki, płacąc za każde... ok. 3 tys. zł. Wyszło zatem dziewięć razy taniej, niż na Żeraniu.
(dg)