Lepiej czy gorzej na nowej Sokratesa? Emocje nie opadają
31 maja 2022
Jeden z mieszkańców zwraca uwagę na błędy projektowe zwężenia ulicy Sokratesa. Jego zdaniem wykonano dużo zbędnej roboty, zaś efekt jest marny. Również ronda, które z założenia miały spowolnić ruch - niewiele wnoszą. Co na to drogowcy?
Mieszkaniec w sprawie przebudowy Sokratesa poruszył kilka wątków i uzyskał niesatysfakcjonującą go odpowiedź z nr interwencyjnego 19-115. Wątpliwości postanowił wyjaśnić m.in.
Pułkowa czeka sześć lat na drogę rowerową. ZDM: "Przecież robimy Sokratesa"
Rada Warszawy przyznała właśnie 16 mln zł na budowę dróg dla rowerów i hulajnóg. Na liście nie ma Pułkowej, choć konsultacje w tej sprawie odbyły się w 2016 roku.
z pomocą naszej redakcji.
Nie znają kosztów?
W pierwszej kolejności pytanie padło o koszty. Jak się okazuje urzędnicy poinformowali mieszkańca, iż całkowity koszt inwestycji nie jest jeszcze znany, co wprawiło czytającego w niemałe osłupienie. - Jak bowiem inwestor może nie znać całkowitych kosztów inwestycji, za którą się zabrał? - pyta retorycznie. Poprosiliśmy ZDM o odniesienie się do tego zagadnienia.
- Przebudowę Sokratesa realizuje miejski Zakład Remontów i Konserwacji Dróg, a część związaną z zielenią będzie realizował wykonawca prywatny, wybrany w przetargu, który jeszcze nie został rozstrzygnięty (jest na finiszu). Z ZRiKD rozliczamy się na bieżąco, po kolejnych etapach prac. W sumie na całość zmian na tej ulicy - zarówno prace związane z przebudową, jak i prace remontowe - mamy zarezerwowane nieco ponad 11 mln zł, co jest zbieżne z kosztorysem. Natomiast faktyczny koszt będzie znany po zakończeniu wszystkich prac przez ZRiKD i rozliczeniu ich - wyjaśnia rzecznik ZDM Jakub Dybalski.
"Hamują dopiero na przejściach dla pieszych albo na rondzie"
- Pozwolę sobie ocenić rozwiązania tzw. uspokojenia ruchu. Moim zdaniem założenia przebudowy nie zostaną w pełni osiągnięte. Na prostych odcinkach jezdni można spokojnie rozwinąć prędkości powyżej 50 km/h. Dwa ronda nie są prawie żadnym ograniczeniem dla pojedynczych aut - są na tyle wypłaszczone, że można po nich przejechać na wprost. Kierowcy autobusów jeżdżą z dosyć dużymi prędkościami a niektórzy kierowcy aut osobowych hamują dopiero na przejściach dla pieszych albo na rondzie. Jak zostało zwiększone bezpieczeństwo pieszego? - dopytuje mieszkaniec. Drogowcy twierdzą, że podczas projektowania Sokratesa brane były pod uwagę możliwości techniczne i finansowe.
ZDM: "Ronda świetnie spełniają swoje zadanie"
- Ulica Sokratesa będzie znacznie bezpieczniejsza i wygodniejsza, choć można znaleźć konkretne punkty, w których akurat wartość dodana będzie niewielka, albo mogła by być większa, ale przy znacznych dodatkowych zmianach i nakładach. Na pewno w żadnym sytuacja nie będzie gorsza niż przed zmianami - wyjaśnia rzecznik ZDM, który dodaje: - Kompletnie nie zgadzam się z oceną dotyczącą braku uspokojenia ruchu. Wystarczy pojechać na Sokratesa, żeby zauważyć, że prawie wszyscy kierowcy objeżdżają ronda z kostki. Autobusy przejeżdżają na wprost, bo taki właśnie jest sens tego rozwiązania - żeby pojazdy komunikacji miejskiej mogły przez nie przejechać, a kierowców lżejszych aut osobowych nawierzchnia ma skłaniać do objechania ronda i jednocześnie wybaczać ewentualne błędy. I to działa. Ronda, razem z zawężeniem i nowym wyprofilowaniem torów jazdy, dodatkowym przejściem, czy ulokowaniem parkowania po bokach, świetnie spełniają swoje zadanie.
(db)
.