REKLAMA

Wawer

komunikacja »

 

Pociągi staną w Otwocku, w Wawrze nie

  25 lutego 2019

alt='Pociągi staną w Otwocku, w Wawrze nie'
źródło: PKP PLK

Planowany remont linii kolejowej ma coraz więcej przeciwników. "Co nam po nim, skoro dalekobieżne i tak ominą całą dzielnicę?" - pytają mieszkańcy.

REKLAMA

Im więcej szczegółów na temat zbliżającego się remontu poznajemy, tym bardziej przestaje się on podobać mieszkańcom Wawra. Co prawda perony będą jak nowe i powstaną tunele drogowe w Radości i Falenicy, ale wiadomo już, że przy stacjach nie powstaną nowe parkingi a między Międzylesiem a Radością niektóre pociągi pojadą wiaduktem, więc w ostatecznym rozrachunku okoliczni mieszkańcy mogą nawet stracić. Wątpliwości budzi też propozycja, by pociągi dalekobieżne, jadące m. Międzylesie: bez parkingu, z wiaduktem kolejowym Międzylesie: bez parkingu, z wiaduktem kolejowym
PKP PLK nie przestaje zaskakiwać w sprawie największej od dawna inwestycji w Wawrze.
in. do Lublina, nadal pomijały wszystkie stacje w Wawrze.

- W przypadku postojów to przewoźnicy zadecydują o sposobie wykorzystania infrastruktury - zaznacza Karol Jakubowski z PKP Polskich Linii Kolejowych. - Aby doprecyzować: w sytuacjach wyjątkowych taki zjazd możliwy będzie na stacjach Falenica i Wawer. Przypomnę, że założenia projektu przewidywały rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, a nie zatrzymywania się pociągów dalekobieżnych na odcinku aglomeracyjnym.

Kwestia priorytetów

Planując układ torów PKP PLK bierze pod uwagę swoją wewnętrzną klasyfikację, dzieląc stacje - czy też, używając kolejarskiego żargonu: przystanki kolejowe - na kategorie. Zgodnie z tą logiką Otwock jest stacją tej samej rangi, co warszawskie dworce Zachodni, Wschodni i Gdański. Dlatego układ torów będzie sugerować przewoźnikom, by pociągi stawały w 45-tysięcznym miasteczku, a następnie przejeżdżały przez przysłowiowe pół Warszawy aż na Pragę, bez zatrzymywania.

Gdyby kolejarze skoordynowali plany remontowe z pracami nad studium uwarunkowań przestrzennych Warszawy, które prowadzi ratusz, mogłoby być zupełnie inaczej. Nowy dworzec "wschodni" dla rozrastającego się miasta mógłby powstać w jednym z trzech miejsc: na Grochowie (w pobliżu ogromnych osiedli), w Międzylesiu (centrum handlowe, w przyszłości być może dojazd trasą mostu Na Zaporze) lub w Falenicy ("wylot" z miasta, dojazd trasą S2). Dzięki temu mieszkańcy kilku dzielnic nie musieliby ani cofać się do Warszawy Wschodniej, ani wyjeżdżać do Otwocka, znajdującego się w II strefie biletowej. Praga Południe, Wawer i Wesoła mają dziś w sumie 250 tys. mieszkańców. Do tego trzeba doliczyć 38 tys. z ciągle rosnącego Wilanowa, połączonego z Wawrem wkrótce jednym, a w przyszłości zapewne dwoma mostami. Z Wilanowa do Lublina przez Pragę albo Śródmieście - z takim podejściem trudno będzie zachęcić warszawiaków do korzystania z pociągów.

(dg)

.
 

REKLAMA

Komentarze (12)

# Odwieczny stan

25.02.2019 10:04

"Przystanki kolejowe" to nazwa istniejąca w żargonie dziennikarskim. Prawidłowo nazywają się one "przystankami osobowymi" i nie jest to żargon kolejowy, lecz nazwa będąca częścią oficjalnej nomenklatury.
A tak do sedna - przeszkodą w prowadzeniu działań w kierunki integracji transportu publicznego jest BETON obecny w prawie wszystkich spółkach kolejowych, powstałych w wynika przekształcenia na początku lat dwutysięcznych przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe. Do zmiękczenia tego betonu potrzebna jest zmiana pokoleniowa, a to zajmie co najmniej 20-40 lat.

# RJW

25.02.2019 11:35

Pouczanie o nomenklaturze kolejowej jest tu niestosowne. Nie wszyscy muszą wiedzieć o co chodzi. Podział na stacje i przystanki pochodzi z początków kolei i jest ściśle techniczny. Z punktu widzenia pasażera są to stacje, jak w metrze.

# RJW

25.02.2019 11:40

Zwracam uwagę na konieczność przesunięcia peronu stacji Wawer po wiadukt Bronisława Czecha, aby mozliwa była bezpośrednia przesiadka między pociągami aglomeracyjnymi (może nie tylko) i autobusami. To jest niezbędne. Obecne odsunięcie w stosunku do byłego przejazdu, powstało w czasie budowy wiaduktu. TO JEST BARDZO WAŻNE!

REKLAMA

# rafa

25.02.2019 13:12

Czy pociągami dalekobieżnymi (jeśli zatrzymywałyby się na Wawrze") można będzie podróżować na "karcie miejskiej"?

# fan kolejii

25.02.2019 18:22

#rafa napisał(a) 25.02.2019 13:12
Czy pociągami dalekobieżnymi (jeśli zatrzymywałyby się na Wawrze") można będzie podróżować na "karcie miejskiej"?
Tak jak na Gocławiu na zderzaku w kuckach.

# fan kolej

25.02.2019 20:11

A kiedy połączenie okęcia do Wawra.

REKLAMA

# Marian

26.02.2019 01:23

Zatrzymywanie się pociągów dalekobieżnych w Wawrze to jak pendolino we Włoszczowej.

# Insurgent

26.02.2019 13:17

pomysł aby w Falenicy zrobić duży dworzec kolejowy wielkości Warszawy Wschodniej - jest bardzo fajny! jestem za!

# Eenqire

26.02.2019 23:52

#RJW napisał(a) 25.02.2019 11:40
Zwracam uwagę na konieczność przesunięcia peronu stacji Wawer po wiadukt Bronisława Czecha, aby mozliwa była bezpośrednia przesiadka między pociągami aglomeracyjnymi (może nie tylko) i autobusami. To jest niezbędne. Obecne odsunięcie w stosunku do byłego przejazdu, powstało w czasie budowy wiaduktu. TO JEST BARDZO WAŻNE!
Zwracam uwagę, że jest to tragiczny pomysł. Przesunięcie peronu stacji jest niemożliwe ze względu na specyfikę budowy wiaduktu Czecha. Dodatkowo "przesunięcie" spowodowało by utracenie funkcji dworca w Wawrze i tunelu pod torami. Zamiast wydwać pieniądze na takie eksperymenty lepiej przeznaczyć je na remont stacji Warszawa Wawer z uwzględnieniem przywrócenia funkcji budynku obok peronu.

REKLAMA

# Obywatel anina

02.03.2019 14:59

hmm... po co budowac cos dodatkowego skoro infrastruktura przystosowana jest na Gocławku... tylko autobusy dostosowac.. ;)

# Odwieczny stan

16.03.2019 22:00

Do #RJW - pouczanie o nomenklaturze kolejowej jest tu jak najbardziej stosowne. Dziennikarz to osoba wykształcona, zatem powinien być rzetelny i używać prawidłowego słownictwa. To jeden z jego podstawowych obowiązków zawodowych.

 Pani Wiosna

24.05.2019 23:57

Dzięki Wiośnie dostaniesz się do lekarza specjalisty najdłużej w ciągu miesiąca, a nie jak obecnie trzeba czekać rok czy dwa lata... #wiosnabiedronia $KGawkowski
https://imgbbb.com/image/emzjZ

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024