REKLAMA

Wawer

drogi »

 

Obwodnica południowa - szczegóły dla Wawra

  28 stycznia 2013

alt='Obwodnica południowa - szczegóły dla Wawra'

W połowie stycznia z inicjatywy władz Wawra odbyło się spotkanie z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Omawiano na nim projekt i przebieg Południowej Obwodnicy Warszawy przez tereny naszej dzielnicy.

REKLAMA

Południowa Obwodnica Warszawy (POW) obejmuje odcinek od węzła "Puławska" do węzła "Lubelska" i jest elementem obwodnicy miasta w ciągu dróg krajowych, realizowanych jako jezdnie ekspresowe. Umożliwi połączenie pomiędzy dzielnicami i pozwoli powiązać sieć dróg miejskich ze zrealizowaną już autostradą A2 w węźle "Konotopa", z planowanym odcinkiem autostrady A2 w węźle "Lubelska" i innymi drogami krajowymi.

Dla przybyłych na spotkanie mieszkańców najistotniejszy był odcinek zlokalizowany pomiędzy węzłem "Wał Miedzeszyński" a węzłem "Patriotów" - liczący ok. 8,5 km.

8,5 km ma odcinek zlokalizowany pomiędzy węzłem "Wał Miedzeszyński" a węzłem "Patriotów".

Węzeł "Wał Miedzeszyński" będzie dwupoziomowy, trasa POW zostanie poprowadzona na estakadzie. Przy węźle "Patriotów", również dwupoziomowym, trasę POW zaplanowano w wykopie pod ulicami Patriotów i linią kolejową. Wymiana ruchu odbywać się tam będzie w poziomie terenu. Rozważany jest też drugi wariant węzła, gdzie trasa POW przechodzi na estakadzie, nad ulicami Patriotów i linią kolejową.

Prezentacji całej POW i szczegółowego omówienia jej przebiegu przez obszar Wawra dokonał główny projektant Andrzej Berliński.

Jakie połączenie z węzłami?

Uczestnicy spotkania mieli mnóstwo pytań. Wiele z nich dotyczyło połączeń konkretnych ulic (np. Izbickiej) z POW. Główny projektant wyjaśniał, że połączenie z trasą możliwe będzie tylko poprzez węzeł "Wał Miedzeszyński" lub "Patriotów". Do tego drugiego węzła odniósł się Zbigniew Kozłowski, który zaapelował do projektanta i władz dzielnicy, aby "Patriotów" zachował formę podwójnego węzła, tak jak to przewiduje koncepcja trasy i aby w ramach oszczędności nie okrojono jego rozwiązań komunikacyjnych, utrudniając tym samym uczestnikom ruchu lokalnego korzystanie z obwodnicy, zmuszając ich do przepraw przez przejazdy kolejowe. Poprosił również o komentarz do pomysłu budowy tunelu na Ursynowie, która miałaby "pogrzebać" pomysł budowy POW. Andrzej Berliński wyraził swój pogląd dość jednoznacznie: - Ta trasa musi powstać, bo jej budowa została rozpoczęta i pierwszy odcinek jest prawie na ukończeniu. W podobnym tonie wypowiedział się zastępca dyrektora warszawskiego oddziału GDDKiA Stanisław Dmuchowski: - Zostaliśmy zobligowani do pilnego przygotowania tej inwestycji do realizacji. Jest ona przewidziana do finansowania w ramach drugiej puli funduszy unijnych w latach 2013-2020. Ta inwestycja jest zapisana wśród najważniejszych priorytetów w kraju - zapewnił przedstawiciel GDDKiA.

Kup bilet

Wystarczą niższe ekrany

Dużo czasu podczas dyskusji poświęcono sprawie ekranów akustycznych - ich lokalizacji przy konkretnych ulicach czy norm wysokości, jakie muszą spełniać. Przedstawiciele GDDKiA oraz projektanci wyjaśniali, że ekrany akustyczne zostały wpisane w decyzję środowiskową kilka lat temu, a niedawno zmieniły się przepisy regulujące dopuszczalne normy hałasu. Obecnie dokonywane są ponowne analizy akustyczne, więc plany ekranów umieszczonych w projekcie zostaną zweryfikowane. Gdy tylko nowy projekt będzie gotowy, mieszkańcy będą mieli możliwość wglądu w dokumentację. Decyzja środowiskowa przewiduje ekrany o wysokości 4-8 metrów. Projektanci stwierdzili, że wystarczające do istniejącej zabudowy powinny być ekrany od 4 do 4,5 metra.

REKLAMA

Jakie terminy?

Na pytania dotyczące ścieżek pieszo-rowerowych zebrani usłyszeli zapewnienie, że takie ścieżki są przewidziane na całej długości trasy, poprowadzone równolegle do niej. Od Ursynowa do węzła "Lubelska" będzie ciągła możliwość ruchu rowerowego i pieszego.

Projektant stwierdził też jednoznacznie, że w pobliżu łącznic i rozplotów z drogą ekspresową przy węźle "Patriotów" nie będzie możliwości ulokowania jakichkolwiek wjazdów czy zjazdów do punktów usługowych, czy pawilonów handlowych. Zabraniają tego przepisy.

Ważne dwa tematy poruszył także Witold Korzeniowski, który zapytał, czy zamiast jednego przetargu na wykonanie całego 19,5-kilometrowego odcinka nie lepiej jest wykonać kilka przetargów cząstkowych - na mniejsze odcinki trasy. Dopytywał również o przewidywany termin zakończenia robót na węźle "Puławska". Przedstawiciel GDDKiA wyjaśnił, że brana jest pod uwagę możliwość podzielenia prac na np. dwa kontrakty, by budować szybko i sprawnie. Podkreślił, że to w gestii inwestora jest, jak zorganizuje sobie pracę. Z kolei przewidywany termin zakończenia prac na węźle "Puławska" to czerwiec br. Węzeł będzie się kończył doprojektowaną "zawrotką". Ma to być rozwiązanie tymczasowe, na czas oczekiwania na kontynuowanie i zakończenie budowy POW, czyli na ok. sześć lat.

REKLAMA

Połączenia z lokalnymi drogami

Mieszkańcy ulicy Przełęczy zgłaszali uwagi w sprawie braku połączenia ruchu lokalnego z drogą nr 43. Projektant zapewnił, że jest właśnie projektowana jezdnia, do której będą przyłączone wszystkie ulice poprzeczne. Tym samym każda działka będzie miała podłączenie do drogi dojazdowej do trasy, poprzez ul. Cygańską lub Izbicką.

Na bardzo słabe połączenie północnej części Wawra z częścią południową wskazywał radny Włodzimierz Zalewski i poprosił o uwzględnienie w projekcie trzech dodatkowych łącznic dla mieszkańców Miedzeszyna, proponując je w ulicach Tawułkowej, Celulozy i Mszańskiej. Andrzej Berliński potwierdził, że w poprzednich wersjach planów były dokonane "rezerwacje" terenów i GDDKiA zajmie się ich wykupem pod budowę wiaduktów. Mają one powstać w ciągach ulic Tawułkowej, Zabawnej i Trakt Napoleoński.

Przedstawiciel GDDKiA zapewnił, że kwestie przejazdów poprzecznych, nie przesądzając czy pójdą górą nad trasą ekspresową czy dołem, będą rozważane i poprosił mieszkańców o składanie odpowiednich wniosków. Zaznaczył jedynie, że obowiązywać będzie jedna zasada: takie przejazdy można budować w ciągach dróg istniejących. Wnioski dostępne na stronie www.wawer.warszawa.pl można przesyłać na adres: wawer.pow@um.warszawa.pl.

sb

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (5)

# nokorkom

17.11.2013 21:28

Nikt nie reaguje w sprawie tego, co ma być w sprawie dojazdu z zachodniej części powiatu otwockiego do Warszawy? Nie chcę, żeby były tam korki. W BDiK w październiku 2013 r. sporo słyszałem o tym, że nie ma pieniędzy na budowę dwujezdniowej DW 801 na południe od ul. Czarnuszki. Na tej ulicy zapewne będzie sygnalizacja świetlna, na południe od niej jest miejsce. Boję się, że tam będą korki po wybudowaniu S2. Ma tam zostać jednojezdniówka! W zachodniej części Falenicy (obszaru MSI) powstaje dużo osiedli. DW 801 tam przebiega blisko płotów. Droga jest wąska, nawet nie ma porządnych zatok autobusowych. Brakuje lewoskrętów (nawet). Według pomiaru ADR-ZDM z jesieni 2009 r. na wylocie z Warszawy w ciągu Wału Miedzeszyńskiego przejeżdżało ponad 24 tys. pojazdów na dobę, korki przed rondem rano są częste.

# SEKATOR

18.11.2013 18:43

Oby POW nigdy tędy nie przebiegła, oby nigdy nie powstała w takim kształcie. Nie potrzeba niszczyć pięknego lasu Mazowieckiego Parku Krajobrazowego.

# kowal

11.11.2014 21:11

Proponuję protest przeciwko budowie wiaduktu na Izbickiej koło cmentarza!!!
Przebieg POW można zobaczyć http://www.siskom.waw.pl/s2.htm
POW ma być zbudowana na estakadzie w okolicach Mazowieckiego Parku Krajobrazowego . Zamiast budować wiadukt koło cmentarza na Izbickiej wystarczy przedłużyć estakadę. Należy "Początek estakady" przesunąć przed cmentarz. Zalety: pozostawienie układu drogowego wokół cmentarza jak dotychczas. Brak konieczności pokonywania wzniesienia przez osoby chcące dojść lub dojechać rowerem do cmentarza. Zmuszonych do tego będzie większość mieszkańców Radości, z których wielu jest w podeszłym wieku.
Możliwość wykorzystania przestrzeni pod estakadą jako parkingu dla mieszkańców uczestniczących w obchodach Wszystkich Świętych oraz uroczystościach pogrzebowych. Większa płynność ruchu w czasie uroczystości - obecna koncepcja grozi znacznym spowolnieniem ruchu. Możliwość pozostawienia przystanku autobusowego w tym samym miejscu.
Brak konieczności budowy zjazdów za cmentarzem oraz dodatkowego wykupu gruntów pod budowę dróg dojazdowych do wiaduktu. Złagodzenie skutków "odcięcia" wschodniej części Radości - pozostaną niezmienione istniejące ścieżki piesze w okolicy cmentarza.
Generalny Dyrektor DKiA
Tomasz Kwieciński - Zastępca ds. Inwestycji
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

REKLAMA

# railman

11.11.2014 23:27

Problem podniesiony trochę późno. Nie możemy projektować obwodnicy pod kontem korków 1 listopada!!!! Jestem jak najbardziej za, jednak tereny o okolicy cmentarza znacznie utrudnią posadowienie palowania pod estakadę. Został by jeszcze tunel pod obwodnicą, ale z braku rzędnych i przekrojów - czysto teoretycznie rozważam...

# obywatel

28.12.2014 19:54

Obwodnica ma być budowana w technologi nawierzchni betonowej. Duży hałas zamieni życie okolicznych mieszkańców w koszmar. Tyle dla zwolenników tej inwestycji. Ceny domów drastycznie spadną . W okolicach tej trasy nie da się normalnie mieszkać . Ursus już to przerabia choć tam jest cichszy asfalt. Estakada to jeszcze większy obszar hałasu.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024