REKLAMA

Wawer

drogi »

 

Inicjatywa "Obwodnica Miedzeszyn": zbudujcie dłuższy tunel

  21 lutego 2013

Południowa Obwodnica Warszawy (POW) już wkrótce zawita do Wawra. Jednym z ważniejszych i newralgicznych miejsc POW będzie budowany węzeł "Patriotów" w Miedzeszynie. Jednak wątpliwości mieszkańców związane z planami jego budowy, a w dalszej części przebieg POW przez Mazowiecki Park Krajobrazowy, doprowadziły do powstania propozycji korekty i alternatywnego rozwiązania dla przebiegu POW przez Miedzeszyn.

REKLAMA

W osiedlach Falenica i Miedzeszyn w ruchu lokalnym (dom, sklep, szkoła, kościół) typowe odległości są niewielkie i nie przekraczają kilku kilometrów. Stąd też dominującym sposobem poruszania się jest ruch pieszy lub rowerowy. Z uwagi na fakt, że w okolicy znajduje się sześć szkół, plac zabaw, klub sportowy i kościół, duża część ruchu lokalnego odbywa się z udziałem dzieci, co pokazuje poniższa grafika. Obwodnica południowa - szczegóły dla Wawra Obwodnica południowa - szczegóły dla Wawra
W połowie stycznia z inicjatywy władz Wawra odbyło się spotkanie z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Omawiano na nim projekt i przebieg Południowej Obwodnicy Warszawy przez tereny naszej dzielnicy.

- Ruch samochodowy ograniczony jest głównie do ul. Patriotów, Przewodowej i Mozaikowej - informuje inż. Roman Pielaszek, autor koncepcji. - Jego natężenie jest umiarkowane. Zwiększa się w godzinach szczytu, kiedy ul. Patriotów staje się jedną z tras tranzytowych dla mieszkańców Józefowa i Otwocka podróżujących do i z Warszawy. Koncepcja zakłada przedłużenie o kilkaset metrów podziemnej części POW, która obecnie planowana jest tylko pod torami linii otwockiej. Mieszkańcy dzielnic na północ od Miedzeszyna (Radość, Międzylesie, Anin, Wawer) najczęściej kierują się bezpośrednio do Warszawy.

Południowa Obwodnica Warszawy w projekcie przedstawionym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przecina na połowę dzielnicę Wawer, w szczególności oddziela Falenicę od Miedzeszyna. Sam Węzeł "Patriotów" zwiększy i tak już duży ruch na ul. Patriotów, bowiem z węzła będą korzystać nie tylko mieszkańcy Otwocka i Józefowa, ale również Radości i Międzylesia. Jednocześnie nie ulegnie zmniejszeniu ruch pieszy i rowerowy (mieszkańców w osiedlu raczej nie ubędzie), a to wymusi w proponowanym wariancie trasy powstanie rond z sygnalizacją, która spowolni ruch, powodując korki nawet poza godzinami szczytu.

Propozycja korekty projektu

Powstała obywatelska koncepcja, która zakłada przedłużenie o kilkaset metrów podziemnej części POW, która obecnie planowana jest tylko pod torami linii otwockiej. W takim przypadku zakryty wykop uwolniłby zasadniczą część Miedzeszyna i północnej Falenicy od hałasu, spalin i nieuniknionych wypadków drogowych. Przebieg proponowanego tunelu pokazuje zielona gruba linia na grafice poniżej.

- W proponowanym wariancie, strumienie ruchu pieszo-rowerowego (kolor czerwony na grafice) nie przecinają strumieni intensywnego ruchu samochodowego. Zachowane są główne ścieżki (ulice równoległe do Patriotów), a dzielnica zyskuje nową aleję. Nie potrzeba również kilku wyburzeń, np. ośrodka wychowawczego, ponieważ da się nieznacznie przesunąć ronda Węzła. Zbyteczne stają się kosztowne społecznie (bo związane z nowymi wywłaszczeniami) wiadukty, poprzeczne tunele i kładki - wylicza korzyści Roman Pielaszek.

Oczywiście z tym wariantem wiążą się wyższe koszty wykonania inwestycji, ale może warto je ponieść, bo fałszywa oszczędność dziś, zemści się jutro.

Zapraszamy na zakupy

Jakie szanse na realizację korekty projektu?

- Złożyliśmy wniosek z projektem, jaki wydał mi się optymalny - mówi inż. Pielaszek. - Możliwości naszego oddziaływania na GDDKiA są praktycznie żadne. Można tylko złożyć wniosek i czekać.

- Nie ma określonego czasu rozpatrywania wniosków, bo podczas wszystkich spotkań, zorganizowanych w ramach omówienia budowy POW etapu Puławska-Lubelska, złożono ich bardzo dużo - mówi Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA. - Nam, jako inwestorowi, zajmie trochę czasu ich przeanalizowanie i odpowiedź na nie. Projektant może uwzględnić zgłoszoną koncepcję, gdy jest możliwa technicznie do zrealizowania, jest uzasadniona pod względem finansowym oraz uzasadniona pod względem środowiskowym. Te trzy aspekty są przede wszystkim brane pod uwagę - wyjaśnia rzeczniczka.

Mieszkańców Miedzeszyna i północnej Falenicy zachęcamy do podzielenia się z naszą gazetą swoimi uwagami i sugestiami na temat przedstawionego pomysłu.

sb

.
 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (4)

# Atom

22.02.2013 22:02

Dopiero z artykułu w Informatorze WAWRA dowiedziałem sie o tej inicjatywie...
Jest ona warta nagłośnienia wszelkimi sposobami...
Skoro Ursynów wymusił zmiane pierwotnej koncepcji to dlaczego Wawer jest taki bierny od lat... ?????
Koncepcja poprowadzenia dłuższego tunelu jest najlepszym rozwiązaniem pod każdym względem (oprócz wyższego kosztu) dla mieszkanców tego rejonu.

# Ramon

25.02.2013 10:04

A gdzie węzły z S2? Czy tylko na Wale Miedzeszyńskim i połączeniu z S17? Przecież węzeł na Patriotów ma być dla mieszkańców dzielnicy Wawer, a nie dla ruchu tranzytowego! Były burmistrz Bemowa też ubzdurał sobie, że mu tiry rozjadą dzielnicę i wywalczył likwidację węzła S2 z Powstańców Śląskich. Dlatego mieszkańcy Bemowa muszą przebijać się do węzłów z Kaliskiego i Powązkowską.

# nie801

28.02.2013 09:44

Węzeł z Patriotów ma być! Inaczej cały ruch z POW przenosiółby się na 801, która obecnie jest tylko jednojezdniowa. TIRów na Patriotów nie będzie. Trzeba odciążyć 801. Rezygnacja z węzła "Patriotów" to nie jest nalepszy pomysl...

REKLAMA

# mieszkaniec_miedz

21.05.2014 11:54

Na wstępie chciałbym napisać, że mieszkam w Miedzeszynie od urodzenia (już prawie 40lat) więc temat związany z poruszaniem się po tej miejscowości znam na wszystkie możliwe sposoby. Począwszy od ruchu pieszego, rowerowego skończywszy na ruchu drogowym. Uważam, że rezygnacja z węzła patriotów to nie jest rozwiązanie najszczęśliwsze, ba uważam nawet, że głupie i dziwię się, że podpisał się pod tym Pan inżynier. Obecnie największym zagrożeniem dla ruchu pieszego jest "tranzyt osobowy" do centrum (rano i powroty wieczorne) wąskimi i dziurawymi jezdniami jak np. Przewodowa. Kto jedzie czasami do pracy komunikacją miejską ten wie jak trudno jest przejść z jednej strony ulicy na drugą (w godzinach szczytu). Odnośnie dzieci, to 80-90 procent rodziców dowozi swoje pociechy do przedszkola lub szkoły samochodami aby następnie śpieszyć nimi do pracy najczęściej do centrum (sam tak robię, chociaż zraża mi się również dowozić syna do przedszkola w radości autobusem 161).
To po pierwsze.
Po drugie, co jest w tym złego, że mieszkańcy chociażby radości czy międzylesia będą się "cofali" ulicą patriotów aby szybko i sprawnie przemieścić się obwodnicą do centrum lub na drugą stronę miasta? Czy to nie odciąży lokalnych dróg w tamtym rejonie? Czy nie będzie dzięki temu bezpieczniej w tamtej okolicy? (proszę przypomnieć sobie wypadek na skrzyżowaniu zwoleńskiej z mrówczą).
Po trzecie padł argument populistyczny, że np., nie będzie spalin a przepraszam co się będzie z nimi działo, będą przepompowane do śródmieścia? Każdy kto jechał dłuższym tunelem niż 50m wie, że są tam umieszczone turbiny zasysające spaliny na zewnątrz i dostarczające świeże powietrze.
Oczywiście, najfajniej było by gdyby Miedzeszyn był zielony, pachnący, bez ruchu samochodowego ale proszę pamiętać, że miasto się rozrasta, powstaje coraz więcej osiedli w okolicy ludzie się tutaj przeprowadzają bo po prostu jest fajnie i jest gdzie wyjść z dzieckiem na spacer. Ale z drugiej strony większość mieszkańców ma samochody którymi się porusza na co dzień i według mnie rezygnacja z tego węzła przyniesie w miedzeszynie więcej szkód jak pożytku.
Reasumując uważam, że projekt w obecnym kształcie (zakładający węzeł lubelska, węzeł patriotów, węzeł wał miedzeszyński i dalej na ursynów) będzie rozwiązaniem najlepszym dla miedzeszyna i w ogóle dzielnicy wawer. Zostaną znacznie odciążone lokalne "przecinki" do centrum dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo pieszych, skróci czas dojazdu do centrum i na drugą stronę miasta.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe