Inicjatywa "Obwodnica Miedzeszyn": zbudujcie dłuższy tunel
21 lutego 2013
Południowa Obwodnica Warszawy (POW) już wkrótce zawita do Wawra. Jednym z ważniejszych i newralgicznych miejsc POW będzie budowany węzeł "Patriotów" w Miedzeszynie. Jednak wątpliwości mieszkańców związane z planami jego budowy, a w dalszej części przebieg POW przez Mazowiecki Park Krajobrazowy, doprowadziły do powstania propozycji korekty i alternatywnego rozwiązania dla przebiegu POW przez Miedzeszyn.
W połowie stycznia z inicjatywy władz Wawra odbyło się spotkanie z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Omawiano na nim projekt i przebieg Południowej Obwodnicy Warszawy przez tereny naszej dzielnicy.
- Ruch samochodowy ograniczony jest głównie do ul. Patriotów, Przewodowej i Mozaikowej - informuje inż. Roman Pielaszek, autor koncepcji. - Jego natężenie jest umiarkowane. Zwiększa się w godzinach szczytu, kiedy ul. Patriotów staje się jedną z tras tranzytowych dla mieszkańców Józefowa i Otwocka podróżujących do i z Warszawy. Koncepcja zakłada przedłużenie o kilkaset metrów podziemnej części POW, która obecnie planowana jest tylko pod torami linii otwockiej. Mieszkańcy dzielnic na północ od Miedzeszyna (Radość, Międzylesie, Anin, Wawer) najczęściej kierują się bezpośrednio do Warszawy.
Południowa Obwodnica Warszawy w projekcie przedstawionym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przecina na połowę dzielnicę Wawer, w szczególności oddziela Falenicę od Miedzeszyna. Sam Węzeł "Patriotów" zwiększy i tak już duży ruch na ul. Patriotów, bowiem z węzła będą korzystać nie tylko mieszkańcy Otwocka i Józefowa, ale również Radości i Międzylesia. Jednocześnie nie ulegnie zmniejszeniu ruch pieszy i rowerowy (mieszkańców w osiedlu raczej nie ubędzie), a to wymusi w proponowanym wariancie trasy powstanie rond z sygnalizacją, która spowolni ruch, powodując korki nawet poza godzinami szczytu.
Propozycja korekty projektu
Powstała obywatelska koncepcja, która zakłada przedłużenie o kilkaset metrów podziemnej części POW, która obecnie planowana jest tylko pod torami linii otwockiej. W takim przypadku zakryty wykop uwolniłby zasadniczą część Miedzeszyna i północnej Falenicy od hałasu, spalin i nieuniknionych wypadków drogowych. Przebieg proponowanego tunelu pokazuje zielona gruba linia na grafice poniżej.
- W proponowanym wariancie, strumienie ruchu pieszo-rowerowego (kolor czerwony na grafice) nie przecinają strumieni intensywnego ruchu samochodowego. Zachowane są główne ścieżki (ulice równoległe do Patriotów), a dzielnica zyskuje nową aleję. Nie potrzeba również kilku wyburzeń, np. ośrodka wychowawczego, ponieważ da się nieznacznie przesunąć ronda Węzła. Zbyteczne stają się kosztowne społecznie (bo związane z nowymi wywłaszczeniami) wiadukty, poprzeczne tunele i kładki - wylicza korzyści Roman Pielaszek.
Oczywiście z tym wariantem wiążą się wyższe koszty wykonania inwestycji, ale może warto je ponieść, bo fałszywa oszczędność dziś, zemści się jutro.
Jakie szanse na realizację korekty projektu?
- Złożyliśmy wniosek z projektem, jaki wydał mi się optymalny - mówi inż. Pielaszek. - Możliwości naszego oddziaływania na GDDKiA są praktycznie żadne. Można tylko złożyć wniosek i czekać.
- Nie ma określonego czasu rozpatrywania wniosków, bo podczas wszystkich spotkań, zorganizowanych w ramach omówienia budowy POW etapu Puławska-Lubelska, złożono ich bardzo dużo - mówi Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA. - Nam, jako inwestorowi, zajmie trochę czasu ich przeanalizowanie i odpowiedź na nie. Projektant może uwzględnić zgłoszoną koncepcję, gdy jest możliwa technicznie do zrealizowania, jest uzasadniona pod względem finansowym oraz uzasadniona pod względem środowiskowym. Te trzy aspekty są przede wszystkim brane pod uwagę - wyjaśnia rzeczniczka.
Mieszkańców Miedzeszyna i północnej Falenicy zachęcamy do podzielenia się z naszą gazetą swoimi uwagami i sugestiami na temat przedstawionego pomysłu.
sb
.