Nowa ładowarka dla autobusów 116 i 180
24 czerwca 2021
Na wilanowskim końcu trasy popularnych linii autobusowych ruszyły prace montażowe stacji szybkiego ładowania silników elektrycznych.
Zamiast hiszpańskich autobusów zasilanych rosyjską i saudyjską ropą naftową, również hiszpańskie pojazdy napędzane prądem wytwarzanym z polskiego węgla - taką metamorfozę przeszedł tabor linii 116 i 180, łączących Chomiczówkę ze Śródmieściem i Wilanowem.
Elektryczne autobusy w Warszawie
W odróżnieniu od autobusów z napędem spalinowym, elektryki potrzebują do funkcjonowania specjalnej infrastruktury w postaci stacji ładowania. W Warszawie za ich budowę odpowiadają Miejskie Zakłady Autobusowe, a w rytm ustawiania urządzeń Zarząd Transportu Miejskiego elektryfikuje kolejne linie.
- Z początkiem miesiąca dołączyły do nich 116 i 180 - pisaliśmy w maju. - Pasażerowie pożałowali tego już 10 maja, gdy na Chomiczówce doszło do awarii jednej z ładowarek. Szybko utworzyła się kolejka złożona z kilkunastu pojazdów, które nie były w stanie odjechać w stronę Śródmieścia bez doładowania.
Płacimy coraz więcej
Autobusy elektryczne są nie tylko mniej wydajne od spalinowych, ale też droższe w zakupie i utrzymaniu, a ich żywotność jest znacznie krótsza. Samorząd jest jednak przekonany do wymiany taboru, do której zmusza także obowiązujące prawo o "elektromobilności". Na ulicach Warszawy wciąż przybywa stacji ładowania, a największa z nich stanie niebawem na pętli 116 i 180 na rogu Wiertniczej i al. Wilanowskiej.
- Na pętli Wilanów stanie sześć ładowarek pojazdów obsługujących linie 116, 180 i E-2 o łącznej mocy prawie 2,5 megawata - Dzięki inwestycji w Wilanowie autobusy linii 116 i 180 będą pierwszymi w Warszawie, mającymi możliwość doładowania baterii na obydwu krańcach. Prace zakończą się przed upływem wakacji.
(dg)