Nowa jakość kolei
7 marca 2008
Na trasie z Warszawy do Gdyni Polskie Linie Kolejowe wymienią nie tylko tory. Zmodernizowane zostaną także stacje kolejowe i wiadukty.
- Na wszystkich obiektach dworcowych należących do PKP S.A. i znajdujących się na trasie modernizowanej linii E-65 będą prowadzone prace. Na tych, które są w przyzwoitym stanie będą to tylko prace estetyzacyjne, a na tych, które są w gor-szym stanie - większe remonty, w zależności od potrzeb. Wszystko jest jeszcze w fazie uzgodnień i projektowania - mówi Barbara Leszczyńska z PKP S.A.
Władze Legionowa także mają plany dotyczące zmiany wizerunku głównego dworca w mieście. - Chcemy, żeby stacja Legionowo była kiedyś połączona z cent-rum handlowym, tak jak stacja Warszawa-Wileńska - powiedział "Echu" wicepre-zydent Piotr Zadrożny. - Oprócz tego planujemy tam budowę parkingu park&ride. Jest już teren zarezerwowany na ten cel.
Przy okazji modernizacji całej linii powstaną nowe wiadukty - drogowe na war-szawskiej Białołęce (Płudy i Choszczówka) i przy przystanku Chotomów. Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Legionowie na skrzyżowaniu Krakowskiej i Alei Róż (stacja Przystanek).
Maksymalną prędkość pociągi będą mogły osiągnąć na 68% trasy. Pociąg ja-dący w kierunku Legionowa musi najpierw przedostać się przez miasto i zatrzy-mywać na licznych stacjach, dopiero poza obszarem zabudowanym będzie mógł rozwinąć najwyższą prędkość.
Warunkiem szybkiej jazdy są także nowe pociągi. Stare składy będą miały nałożone ograniczenia prędkości, żeby nie popsuły torów - zapowiada PLK. Koleje Mazowieckie już testują nowe składy. Wyłoniona w przetargu firma Bombardier Transportation wyprodukuje i dostarczy do końca listopada 2008 roku nowe po-ciągi. Samorząd województwa planuje także zakup używanych składów i lekkich autobusów szynowych.
Polskie TGV?
Tymczasem rząd i PLK już zapowiadają kolejne zmiany. Po 2014 roku prawdo-podobnie zacznie się budowa jeszcze szybszej, zupełnie nowej linii między dużymi miastami Polski (Wrocław, Poznań, Łódź, Warszawa, tzw. linia Y), która będzie dostosowana do prędkości przekraczających 300 km/h. Szybka kolej pozwoli usprawnić połączenia z Czechami i Niemcami.W Europie takie rozwiązania funkcjonują już od lat 80-tych (połączenie między Paryżem a Lyonem, kursują na niej superszybkie pociągi TGV, ich nazwa to skrót od francuskiego Train a Grande Vitesse, czyli "pociąg o wielkiej prędkości"). W Polsce na razie możemy o takich połączeniach jedynie pomarzyć. Na razie nie mamy ani dobrych torów, ani taboru.
mz