Nie będzie węzła S2 z Trasą Olszynki Grochowskiej
5 listopada 2014
Rada Warszawy podjęła decyzję o zmianie przebiegu Trasy Olszynki Grochowskiej. Planowana od wielu lat droga szybkiego ruchu z Białołęki do Wawra nie połączy się z południową obwodnicą Warszawy.
Południowa Obwodnica Warszawy jest budowana nie przez instytucję miejską, ale państwową - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. GGDKiA planuje ją w standardzie drogi ekspresowej, co wymusza stosunkowo rzadkie rozmieszczenie węzłów z innymi drogami. Na terenie dzielnicy powstaną dwa: z Wałem Miedzeszyńskim i Patriotów. Planowany pierwotnie węzeł z Trasą Olszynki Grochowskiej Rada Warszawy wykreśliła ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, zmieniając przebieg samej trasy i jej kategorię na południowym odcinku.
Od planowanego mostu Na Zaporze do Nowo-Przewodowej trasa nie będzie mieć kategorii GP (głównej przyspieszonej), ale G (główną) - oznacza to gęściej rozmieszczone skrzyżowania i brak rozwiązań bezkolizyjnych. Chciałbym, żeby w Wawrze budowało się więcej zwykłych, miejskich ulic. Nasza dzielnica potrzebuje więcej tkanki miejskiej. Nie powinna być jednym wielkim węzłem tras szybkiego ruchu - mówi Marcin Kurpios. Następnie będzie skręcać na zachód i jako ul. Nowo-Przewodowa utworzy czwarty wlot skrzyżowania Wału Miedzeszyńskiego z Traktem Lubelskim.
Pomiędzy Nowo-Przewodową a S2 nie będzie już Trasy, ale ulica Olszynki Grochowskiej o kategorii Z (zbiorczej), przechodząca w Tawułkową, czyli miejska ulica bez połączenia z obwodnicą. W Wawrze słychać głosy, że rezygnacja z przynajmniej fragmentu trasy szybkiego ruchu, dublującej niedawno poszerzony Wał Miedzeszyński, jest jak najbardziej słuszna.
- Moim zdaniem kolejna trasa wylotowa przecinająca Wawer nie jest potrzebna - mówi radny Marcin Kurpios. - W dzielnicy dominuje zabudowa jednorodzinna a mamy już Wał Miedzeszyński, Trakt Lubelski i Patriotów. Chciałbym, żeby w Wawrze budowało się więcej zwykłych, miejskich ulic. Nasza dzielnica potrzebuje więcej tkanki miejskiej. Nie powinna być jednym wielkim węzłem tras szybkiego ruchu.
DG