REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Naziemne metro na Tarchomin. "Nie wyobrażam sobie"

  26 lutego 2019

alt='Naziemne metro na Tarchomin. "Nie wyobrażam sobie"'
Naziemne odcinki metra działają m.in. w Amsterdamie.
źródło: Wikimedia Commons / Willem_90

Gdyby ziściły się marzenia, przed Galerią Północną powstałaby linia kolejowa na estakadzie. Byłby to pierwszy w Warszawie naziemny odcinek metra.

REKLAMA

Zgodnie z obiegową opinią metro różni się od kolei miejskiej tym, że kursuje pod ziemią. W rzeczywistości jedyną istotną różnicą jest.. Tramwajem do Choszczówki? Aktywista wie lepiej Tramwajem do Choszczówki? Aktywista wie lepiej
Nie kończyć budowy linii tramwajowej w Winnicy, ale dociągnąć ją aż do stacji SKM przy granicy miasta - taką propozycję zgłosiły w kampanii wyborczej Ruchy Miejskie - Miasto Jest Nasze. Sprawdzamy, co by to oznaczało w praktyce.
. nazwa. Analizując sieci komunikacji miejskiej w dużych miastach całego świata można szybko dojść do wniosku, że granica jest płynna: zdarzają się linie naziemne nazywane "metrem", jak i podziemne zwane "koleją miejską". Bardzo popularne jest też rozwiązanie polegające na ukryciu pod ziemią tylko odcinka biegnącego przez centrum. Tak wygląda m.in. otwarta w lipcu ubiegłego roku nowa linia w Amsterdamie.

Aktywiści proponują

Podobnie jak pierwsza, również budowana właśnie druga linia warszawskiego metra znajdzie się w całości pod powierzchnią terenu. A trzecia? Według stowarzyszenia Miasto Jest Nasze mogłaby być częściowo naziemna.

- Proponujemy, aby kolejna linia metra połączyła Tarchomin z Wilanowem - piszą aktywiści. - Na Tarchominie nowa linia metra zostałaby poprowadzona na powierzchni w rezerwie Traktu Nadwiślańskiego. Przebieg na powierzchni na tym odcinku znacznie obniża koszty inwestycji. Następnie linia przechodziłaby mostem przez Wisłę w rejonie Gwiaździstej i Podleśnej. Metro schodziłoby do tunelu na terenie osiedla Ruda i prowadziło przez Marymont i pod Popiełuszki. Centralny odcinek, na którym spodziewamy się największego obciążenia, stanowiłby ciąg Okopowa - Towarowa - pl. Zawiszy.

Budowa w rezerwie pod Trakt Nadwiślański oznaczałaby obsłużenie metrem m.in. terenu po dawnej fabryce domów przy Myśliborskiej. Ceny działek natychmiast by wzrosły a ciśnienie inwestycyjne sprawiło, że wkrótce powstałyby kilkunastopiętrowe bloki. Następnie metro musiałoby przejść po wysokim wiadukcie nad trasą Kuklińskiego (mostu Skłodowskiej-Curie), a potem przed Galerią Północną i dalej obok Biedronki i kościoła i nad Ćmielowską. Rezerwa terenu kończy się na Mehoffera, więc trudno stwierdzić, co aktywiści mieli na myśli rysując kreskę aż do Modlińskiej - mogłoby nie obyć się bez wycinki lasu lub wyburzeń.

Zapraszamy na zakupy

"Nie wyobrażam sobie"

Miasto Jest Nasze proponuje także jak najszybszą budowę linii tramwajowych do Winnicy (wzdłuż Światowida) oraz na Modlińskiej, aby mogły one zostać otwarte w roku 2023. Przed rokiem 2040 aktywiści widzieliby jeszcze tramwajowe połączenie Winnicy z Choszczówką. Skutkiem tak dużych inwestycji w transport szynowy byłby ogromny wzrost cen ziemi na Tarchominie. W sąsiedztwie linii tramwajowej deweloperzy budują dziś bloki dochodzące do 15 pięter (tyle ma mieć Biały Dom na rogu Światowida i Myśliborskiej). Gdyby powstało dodatkowo naziemne metro, z pewnością pojawiłyby się propozycje budynków wysokich na 25-30 pięter. Wróćmy jednak do rzeczywistości. Jak pomysł aktywistów ocenia aktualny samorząd Białołęki?

- Przedstawiona koncepcja jest ciekawa, ale wymaga analiz pod kątem możliwości realizacji zarówno finansowych, jak i technicznych - mówi burmistrz Grzegorz Kuca. - Wydaje się, że jeżeli tempo rozwoju Warszawy, zwłaszcza w naszej dzielnicy, będzie się utrzymywać na takim poziomie jak obecnie, odciążenie pierwszej linii metra w perspektywie kilkunastu lat będzie konieczne. Ale podkreślam: taka decyzja wymaga szczegółowych analiz i obliczeń, bo budowa metra to inwestycja bardzo kosztowna i obliczona na wiele lat. Jedno nie ulega wątpliwości: nie wyobrażam sobie kolejki naziemnej. W przedstawionym przebiegu na terenie Białołęki dzielnica jest już zabudowana i moim zdaniem w grę wchodzi wyłącznie klasyczne, podziemne metro.

REKLAMA

Trzaskowski też proponował

Przed wyborami samorządowymi zaskakujący pomysł doprowadzenia metra na Tarchomin ogłosił Rafał Trzaskowski. Stacja miałaby powstać przy Światowida i Mehoffera, skąd pociągi zjeżdżałyby pod Wisłę i jechały łukiem na Młociny. To jedna z niewielu propozycji, w których metro nie dubluje na Tarchominie tramwaju, ale budząca kilka poważnych wątpliwości.

Czy warunki gruntowe na Tarchominie obok wału wiślanego pozwolą na budowę tuneli? Czy da się bezpiecznie ominąć zabytkowy kościół św. Jakuba i obszar Natura 2000? Czy uda się przekonać radnych reprezentujących inne dzielnice, by przyznali 1,5 mld zł na przedłużenie metra na osiedle, mające już linię szybkiego tramwaju? Być może poznamy odpowiedzi dzięki pracom koncepcyjnym nad trzecią metra, na które Rada Warszawy chce wydać do 2023 roku 12,5 mln zł. Póki co w planach nadal jest krótka linia, biegnąca ze Stadionu Narodowego na Gocław wielkim łukiem przez rondo Wiatraczna.

(dg)

.
 

REKLAMA

Komentarze (16)

# dzisas

26.02.2019 10:02

zaraz zaraz przeciez Trzaskowski mowil ze bedzie metro a teraz jakies nowe pomysly sie pojawiają?? :)))

# ART

26.02.2019 10:37

jak Trzaskowski mówił o metrze, przedszkolach, Skrze to mówił a teraz już nie mówi... bo musi pederastom hostele wybudować.

 Biało-ruś

26.02.2019 11:44

W artykule przedstawione różne wizje na komunikację Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze i pomysł Prezydenta Naszego Miasta sprzed wyborów. Nie bardzo rozumiem skąd u "Panów" lub "Pań" tyle Hejtu?
Z tego co słyszałem to już jakieś żłobki i przedszkola są oddawane w Warszawie, już coś się dzieje..
Proponuję zmienić stację telewizyjną na inną niż reżimowa. Dowiecie się więcej o świecie, a nie tylko partyjną papkę...

REKLAMA

# MagdaK

26.02.2019 12:40

Odciążenie metra i 2 już jest konieczne. Kompletnie sobie nie wyobrażam, co się będzie działo, jeśli faktycznie wybudują TBSy na Piekiełku albo chociażby ten Biały Dom przy Myśliborskiej (swoją drogą, wyjazd z garażu podziemnego tego cuda to będzie niezły cyrk, zważywszy na poranne korki w tym rejonie).

# Ffjjjjj

26.02.2019 15:39

Inwestycja niezwykle uzasadniona, linia M1 praktycznie już przekroczyła swoją pojemność, kolejna linia północ południe jest bardzo potrzebna

# ART

26.02.2019 19:02

Biało-ruś napisał 26.02.2019 11:44
Nie bardzo rozumiem skąd u "Panów" lub "Pań" tyle Hejtu?
rozumiesz słowo "hejt"... czy klikasz żeby klikać w peanach radości.

REKLAMA

# Żwirek

28.02.2019 00:22

Pan Trzaskowski obiecywał przed Wyborami Metro na Białołękę Zieloną. Osiedla Białe Regaty i Derby nie mają praktycznie żadnego transportu. I tego się trzymajmy - Metro na Białołękę, a nie w miejsca, gdzie jest już linia tramwajowa czy SKMka. Miasto nie jest Panowie tylko Wasze, również i nasze

# Z Warszawy

28.02.2019 11:47

#Żwirek napisał(a) 28.02.2019 00:22
Pan Trzaskowski obiecywał przed Wyborami Metro na Białołękę Zieloną. Osiedla Białe Regaty i Derby nie mają praktycznie żadnego transportu. I tego się trzymajmy - Metro na Białołękę, a nie w miejsca, gdzie jest już linia tramwajowa czy SKMka. Miasto nie jest Panowie tylko Wasze, również i nasze
A co? Wczoraj się o tym dowiedziałeś? Czy jak kupowałeś tam mieszkanie lub dom, to miałeś obietnicę władz, że Ci to metro tam dociągną. Sprzedaj, dołóż, przeprowadź się do Centrum i nie wylewaj żali.

# bls19

28.02.2019 20:45

Metro na tarchomin to już zdaję się było obiecywane przez poprzedniczkę Trzaskowskiego. A co do obietnic obecnego - to śmiem przewidywać, że będzie jak z obwodnicą pragi. Temat wróci przed następnymi wyborami.

REKLAMA

 szczypiroka

01.03.2019 09:29

dokładnie :))))

# w06

01.03.2019 13:53

Kiedy zacznie się budowa III linii obiecanego metra. Czy nie czas już zaczynać???Czy to tylko kiełbasa wyborcza?

 peeryl

02.03.2019 05:18

nie mam pojęcia kiedy się zacznie ...

REKLAMA

 karolafranek

02.03.2019 08:32

trudno to sobie wyobrazić

# oko

07.03.2019 22:15

Biało-ruś napisał 26.02.2019 11:44
W artykule przedstawione różne wizje na komunikację Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze i pomysł Prezydenta Naszego Miasta sprzed wyborów. Nie bardzo rozumiem skąd u "Panów" lub "Pań" tyle Hejtu?
Z tego co słyszałem to już jakieś żłobki i przedszkola są oddawane w Warszawie, już coś się dzieje..
Proponuję zmienić stację telewizyjną na inną niż reżimowa. Dowiecie się więcej o świecie, a nie tylko partyjną papkę...

ah ten wspaniały Trzaskowski, ledwo zaczął kadencję, a już nowe żłobki i przedszkola postawił... Ja proponuję Panu w ogóle rezygnację z jakiejkolwiek TV i przejście się po Białołęce, jak wygląda infrastruktura - to jest istny dramat, ta dzielnica komunikacyjnie, drogowo, oświatowo i organizacyjnie jest opóźniona o jakieś 20 lat w stosunku do reszty Warszawy. Dzielnica z ponad 100 000 zameldowanych ludzi ma od niedawna pierwszą linię tramwajową, żadnego połączenia między Tarchominem a drugim końcem dzielnicy, mnóstwo dróg gruntowych, brak MPZP, chaos urbanistyczny, brak kanalizacji, brak chodników, oświetlenia dróg, odwodnienia... no trzeci świat. A co do metra, dwie szanse na metro dla Białołęki już przepadły, czyżby do 3 razy sztuka? HGW mamiła ludzi do końca, teraz następca trochę poobiecuje, byle by te dwie kadencje wytrwać.

 koperniaka

07.03.2019 23:37

hahaha kiedy się ludzie obudzą

REKLAMA

 Pani Wiosna

24.05.2019 23:14

Wiosna zapewni dobre wynagrodzenie i godne starzenie. Płaca minimalna powinna wynosić w Polsce 1000 euro.#wiosna @wiosnabiedronia @KGawkowski
https://imgbbb.com/image/emzjZ
więcej na forum

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni