REKLAMA

Targówek

komunikacja »

 

Most Krasińskiego wraca do łask. W wersji bez samochodów?

  22 lutego 2023

alt='Most Krasińskiego wraca do łask. W wersji bez samochodów?'
źródło: Wikimedia Commons / Adrian Grycuk

Na opublikowanych przez warszawski ratusz planach przedstawiających układ transportu szynowego w 2050 roku znalazł się tramwaj na moście Krasińskiego, którego budowa została zaniechana w 2016 roku. Nowa linia połączyłaby wschodnią Białołękę i Bródno ze stacją metra Plac Wilsona na Żoliborzu.

REKLAMA

Przypomnijmy: most Krasińskiego miałby powstać na przedłużeniu żoliborskiej ulicy Krasińskiego i bródnowskich Budowlanej i Matki Teresy z Kalkuty. Pomysł jego budowy pojawił się jeszcze przed II wojną światową. Aktualnie zadaniem nowej przeprawy byłoby odciążenie mostu Grota-Roweckiego na trasie S8 oraz zapewnienie bezpośredniego połączenia Żoliborza z Bródnem. Rząd chce dopłacić do obwodnicy Pragi. Rafał Trzaskowski w niewygodnej sytuacji Rząd chce dopłacić do obwodnicy Pragi. Rafał Trzaskowski w niewygodnej sytuacji
Festiwal obietnic przedwyborczych można uznać za rozpoczęty. Premier Mateusz Morawiecki i prawdopodobny kandydat PiS na prezydenta Warszawy, poseł Jarosław Krajewski, zapowiedzieli dofinansowanie budowy obwodnicy Pragi. To inwestycja, której warszawski samorząd nie jest w stanie przeprowadzić od początku swojego istnienia.

Mostu Na Zaporze nie będzie. Studium wykonalności do kosza Mostu Na Zaporze nie będzie. Studium wykonalności do kosza
Most Anny Jagiellonki w ciągu trasy S2 na długie lata pozostanie jedyną przeprawą w południowej części Warszawy. Na budowę drugiej nie ma pieniędzy ani woli politycznej.

Most Krasińskiego - o co chodzi?

Przygotowania do budowy mostu Krasińskiego ruszyły na początku prezydentury Hanny Gronkiewicz-Waltz, w 2006 roku. Przetarg na opracowanie projektu wygrała firma Systra, która otrzymała od warszawskiego ratusza ponad 14 mln zł. Gdy w 2011 roku wydano tzw. decyzję środowiskową - jeden z najważniejszych dokumentów dla dużych inwestycji - wydawało się, że prace rozpoczną się lada moment.

Siedem lat temu odbyły się konsultacje, w których warszawiacy mieli okazję wypowiedzieć się na temat mostu Krasińskiego. Choć w trzech dzielnicach, których mieszkańcy powinni być zainteresowani (Targówek, Praga Północ, Żoliborz) mieszka w sumie około ćwierć miliona warszawiaków, tylko 240 osób pojawiło się na spotkaniach a kolejnych 689 wypełniło ankietę na stronie internetowej.

Wstąp do księgarni

Most Krasińskiego - jak miał wyglądać?

Po takich konsultacjach ratusz zdecydował, że most Krasińskiego powinien mieć po dwa pasy ruchu ogólnego, dwa buspasy, torowisko tramwajowe, dwie drogi rowerowe i chodniki. Przeprawa miała powstać do 2023 roku, zaś wiadukt nad terenami kolejowymi między Odrowąża a Jagiellońską - do roku 2025.

Projekt budowy mostu Krasińskiego spotkał się z masowymi protestami na Żoliborzu, który w ciągu dekad zdążył zmienić charakter z dzielnicy nowoczesnej na zabytkową. Mieszkańcy nie chcieli zwiększonego ruchu na ulicy Krasińskiego, a niektórzy protestowali także przeciwko propozycji przeprojektowania mostu na tramwajowo-rowerowy. Ostatecznie warszawski ratusz zrezygnował z inwestycji pod wpływem żoliborzan, a projekt za 14 mln zł i komplet dokumentów trafiły do kosza.

REKLAMA

Nowe tramwaje w Warszawie

Teraz most Krasińskiego niespodziewanie powrócił do planów inwestycyjnych. Gdy prezydent Rafał Trzaskowski zaprezentował plan rozbudowy sieci metra do 2050 roku, uwaga mieszkańców skupiła się na podziemnej kolei. Na opublikowanej mapie widać jednak wyraźnie również linię tramwajową łączącą pl. Wilsona z Bródnem.

Kreska na mapie nie oznacza powrotu do koncepcji budowy mostu z dwiema jezdniami. Wszystkie projekty są już nieaktualne i same przygotowania do inwestycji pochłoną kolejnych kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt milionów. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, nowy most Krasińskiego jest obecnie planowany jako zgodny z linią programową prezydenta Trzaskowskiego: bez jezdni, z torowiskiem tramwajowym oraz drogami dla rowerów i hulajnóg. Trzeba jednak pamiętać, że obecnie w budżecie Warszawy nie ma pieniędzy na tę inwestycję a tegoroczna dziura budżetowa miasta sięga 4,1 mld zł.

(jok)

.
 

REKLAMA

Komentarze (18)

# Vvv

22.02.2023 13:42

Nie może być sam tramwaj, bo jak coś się stanie to nikt nie dojedzie. Ani pomoc techniczna, ani karetka, ani straż pożarna.

# Madbutcher

22.02.2023 14:27

Oczywiście ten most nigdy nie powstanie (przynajmniej nie w dającej się przewidzieć przyszłości), ale gdyby jednak, to poprzedni projekt miał chyba najwięcej sensu: dwa pasy w każdą stronę, z czego jeden to trambuspas, a drugi dla samochodów.

# Marian

22.02.2023 19:43

Most w myśl ideologii C40 - to już dzieje się w Warszawie

REKLAMA

# Wwww

22.02.2023 22:30

#Vvv napisał(a) 22.02.2023 13:42
Nie może być sam tramwaj, bo jak coś się stanie to nikt nie dojedzie. Ani pomoc techniczna, ani karetka, ani straż pożarna.
Skoro tysiącom kilometrów linii kolejowych na świecie nie towarzyszą jezdnie, to dlaczego muszą towarzyszyć torom tramwajowym?

# Targ

23.02.2023 09:38

To w ramach otwarcia Żoliborzan na swiat niech nie przyjeżdżają do ikei na Targówku na zakupy. Taki maly zakaz. Wtedy most szybko by powstał

# Solo

23.02.2023 09:48

#Targ napisał(a) 23.02.2023 09:38
To w ramach otwarcia Żoliborzan na swiat niech nie przyjeżdżają do ikei na Targówku na zakupy. Taki maly zakaz. Wtedy most szybko by powstał
gdyby głupota umiała latać, to ludzie Twojego pokroju nie potrzebowaliby aut.

REKLAMA

# Solo

23.02.2023 09:49

#Marian napisał(a) 22.02.2023 19:43
Most w myśl ideologii C40 - to już dzieje się w Warszawie
ech....jak Wami łatwo manipulować.....

# Solo

23.02.2023 09:57

#Marian napisał(a) 22.02.2023 19:43
Most w myśl ideologii C40 - to już dzieje się w Warszawie
teraz wysztko bedziecie podpinać pod ideologie?

# Vvv

23.02.2023 11:04

#Wwww napisał(a) 22.02.2023 22:30
Skoro tysiącom kilometrów linii kolejowych na świecie nie towarzyszą jezdnie, to dlaczego muszą towarzyszyć torom tramwajowym?
Otóż towarzyszą im drogi gminne/techniczne, żeby w razie wypadku służby mogły zareagować.

REKLAMA

# Wojtek dwa

23.02.2023 12:13

dokładnie - żóliborz w ramach akcji otwierania się na świat zablokował budowę mostu. internet nie zapomina. zakaz wstępu dla nich do ikei to dobry pomysł

# NewBrodno

23.02.2023 17:48

Czy Prezydent przewidział w swoich plamach budowę WSCHODNIEJ OBWODNICY WARSZAWY czy też będzie ją torpedował, a tym samym zatruwał życie mieszkańcom wzdłuż S8/TRASY TORUŃSKIEJ, którzy od spalin i hałasu chorują na przewlekłe schorzenia?

# Beti

23.02.2023 17:52

Mosty są krwiobiegiem miasta z tak dużą rzeką. Ich przeciwnicy zabijają rozwój takiego miasta. Ale przecież dziadek Biden mówił że prezydent jest demokratą

REKLAMA

# bajubaju

24.02.2023 22:49

Historia planowanego mostu sięga okresu przed II wojna światową.
Teraz to odgrzewane po raz kolejny kotlety na czas kampanii wyborczej.
Będzie most szansa, że zdobędziesz głosy prawobrzeżnej Warszawy, nie będzie mostu głosy żoliborzan.
I koło sie kręci, a obiecanki i tak pozostaja obiecankami, mącenie wody.

# Buncol

02.03.2023 11:46

#NewBrodno napisał(a) 23.02.2023 17:48
Czy Prezydent przewidział w swoich plamach budowę WSCHODNIEJ OBWODNICY WARSZAWY czy też będzie ją torpedował, a tym samym zatruwał życie mieszkańcom wzdłuż S8/TRASY TORUŃSKIEJ, którzy od spalin i hałasu chorują na przewlekłe schorzenia?
Przecież wschodnia obowdnica Warszawy to projekt rządowy.
Traskowski moze się spowiadać z zaniechań dotyczących obwodnicy Pragi

# lokalnaspoolecznosc

20.03.2023 15:30

chcemy mostu na tramwaj i buspas

REKLAMA

# drogowiec

20.03.2023 21:15

Czy Prezydent przewidział w swoich plamach budowę WSCHODNIEJ OBWODNICY WARSZAWY czy też będzie ją torpedował, a tym samym zatruwał życie mieszkańcom wzdłuż S8/TRASY TORUŃSKIEJ, którzy od spalin i hałasu chorują na przewlekłe schorzenia?
Przecież wschodnia obowdnica Warszawy to projekt rządowy.
Traskowski moze się spowiadać z zaniechań dotyczących obwodnicy Pragi
[
Od kiedy "trwa budowa tej części obwodnicy" miasta ? ile to już lat ? Kto pamięta? Od "ilu lat" jest to projekt rządowy ?

# Anonim

06.06.2023 11:54

No i pięknie, poprosimy most w wariancie dwa trambuspasy + piesi + rowery, tylko ładniejszy niz te łuczki dawniej planowane, może konkurs przy udziale SARP?

# NieLubieKarakanaZZoliborza

12.06.2023 11:04

Most w wariancie bez samochodów to bardzo dobry pomysł - auta stały by tylko na zjeździe na wisłostradę albo na rondzie Willsona (placem tego nazwać nie można). Tramwaje świetnie by zbierały ludzi z północy cmentarza i przyszłych osiedli przy na terenie FSO. W sumie pewnie wyszło by taniej niż planowane przedłużenie 2 linii metra ze Bródno do Marymontu : ]
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Najchętniej czytane na TuTargówek

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA