Most Krasińskiego wraca do łask. W wersji bez samochodów?
22 lutego 2023
Na opublikowanych przez warszawski ratusz planach przedstawiających układ transportu szynowego w 2050 roku znalazł się tramwaj na moście Krasińskiego, którego budowa została zaniechana w 2016 roku. Nowa linia połączyłaby wschodnią Białołękę i Bródno ze stacją metra Plac Wilsona na Żoliborzu.
Przypomnijmy: most Krasińskiego miałby powstać na przedłużeniu żoliborskiej ulicy Krasińskiego i bródnowskich Budowlanej i Matki Teresy z Kalkuty. Pomysł jego budowy pojawił się jeszcze przed II wojną światową. Aktualnie zadaniem nowej przeprawy byłoby odciążenie mostu Grota-Roweckiego na trasie S8 oraz zapewnienie bezpośredniego połączenia Żoliborza z Bródnem.
Rząd chce dopłacić do obwodnicy Pragi. Rafał Trzaskowski w niewygodnej sytuacji
Festiwal obietnic przedwyborczych można uznać za rozpoczęty. Premier Mateusz Morawiecki i prawdopodobny kandydat PiS na prezydenta Warszawy, poseł Jarosław Krajewski, zapowiedzieli dofinansowanie budowy obwodnicy Pragi. To inwestycja, której warszawski samorząd nie jest w stanie przeprowadzić od początku swojego istnienia.
Mostu Na Zaporze nie będzie. Studium wykonalności do kosza
Most Anny Jagiellonki w ciągu trasy S2 na długie lata pozostanie jedyną przeprawą w południowej części Warszawy. Na budowę drugiej nie ma pieniędzy ani woli politycznej.
Most Krasińskiego - o co chodzi?
Przygotowania do budowy mostu Krasińskiego ruszyły na początku prezydentury Hanny Gronkiewicz-Waltz, w 2006 roku. Przetarg na opracowanie projektu wygrała firma Systra, która otrzymała od warszawskiego ratusza ponad 14 mln zł. Gdy w 2011 roku wydano tzw. decyzję środowiskową - jeden z najważniejszych dokumentów dla dużych inwestycji - wydawało się, że prace rozpoczną się lada moment.
Siedem lat temu odbyły się konsultacje, w których warszawiacy mieli okazję wypowiedzieć się na temat mostu Krasińskiego. Choć w trzech dzielnicach, których mieszkańcy powinni być zainteresowani (Targówek, Praga Północ, Żoliborz) mieszka w sumie około ćwierć miliona warszawiaków, tylko 240 osób pojawiło się na spotkaniach a kolejnych 689 wypełniło ankietę na stronie internetowej.
Most Krasińskiego - jak miał wyglądać?
Po takich konsultacjach ratusz zdecydował, że most Krasińskiego powinien mieć po dwa pasy ruchu ogólnego, dwa buspasy, torowisko tramwajowe, dwie drogi rowerowe i chodniki. Przeprawa miała powstać do 2023 roku, zaś wiadukt nad terenami kolejowymi między Odrowąża a Jagiellońską - do roku 2025.
Projekt budowy mostu Krasińskiego spotkał się z masowymi protestami na Żoliborzu, który w ciągu dekad zdążył zmienić charakter z dzielnicy nowoczesnej na zabytkową. Mieszkańcy nie chcieli zwiększonego ruchu na ulicy Krasińskiego, a niektórzy protestowali także przeciwko propozycji przeprojektowania mostu na tramwajowo-rowerowy. Ostatecznie warszawski ratusz zrezygnował z inwestycji pod wpływem żoliborzan, a projekt za 14 mln zł i komplet dokumentów trafiły do kosza.
Nowe tramwaje w Warszawie
Teraz most Krasińskiego niespodziewanie powrócił do planów inwestycyjnych. Gdy prezydent Rafał Trzaskowski zaprezentował plan rozbudowy sieci metra do 2050 roku, uwaga mieszkańców skupiła się na podziemnej kolei. Na opublikowanej mapie widać jednak wyraźnie również linię tramwajową łączącą pl. Wilsona z Bródnem.
Kreska na mapie nie oznacza powrotu do koncepcji budowy mostu z dwiema jezdniami. Wszystkie projekty są już nieaktualne i same przygotowania do inwestycji pochłoną kolejnych kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt milionów. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, nowy most Krasińskiego jest obecnie planowany jako zgodny z linią programową prezydenta Trzaskowskiego: bez jezdni, z torowiskiem tramwajowym oraz drogami dla rowerów i hulajnóg. Trzeba jednak pamiętać, że obecnie w budżecie Warszawy nie ma pieniędzy na tę inwestycję a tegoroczna dziura budżetowa miasta sięga 4,1 mld zł.
(jok)
.