Rząd chce dopłacić do obwodnicy Pragi. Rafał Trzaskowski w niewygodnej sytuacji
16 stycznia 2023
Festiwal obietnic przedwyborczych można uznać za rozpoczęty. Premier Mateusz Morawiecki i prawdopodobny kandydat PiS na prezydenta Warszawy, poseł Jarosław Krajewski, zapowiedzieli dofinansowanie budowy obwodnicy Pragi. To inwestycja, której warszawski samorząd nie jest w stanie przeprowadzić od początku swojego istnienia.
"Zakorkowana Praga, czekająca na obwodnicę od kilkudziesięciu lat. Wawer i Białołęka bez utwardzonych dróg i kanalizacji. Tramwaj wzdłuż Głębockiej bez finansowania.
Obwodnicy Pragi nie będzie. Ważniejsze Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Jedna z najpilniejszych inwestycji transportowych w Warszawie znów się opóźnia. Muzeum Sztuki Nowoczesnej okazało się ważniejsze.
Gigantyczna dziura budżetowa Warszawy w 2023 roku
Po jedenastu godzinach obrad Rada Warszawy przyjęła budżet samorządu na kolejny rok oraz prognozę finansową na lata 2023-2050. Dziura budżetowa w 2023 roku sięgnie gigantycznej kwoty 4,1 mld zł. Warszawski samorząd wciąż nie poradził sobie z problemami finansowymi sprzed stanu epidemii i coraz głośniej odmawia zaciskania pasa.
Zapomnijmy o tramwaju na Białołękę. 286 mln zł na teatr w centrum
Mimo dziury budżetowej w wysokości 2,2 mld zł warszawscy radni przeznaczyli ogromną kwotę na budowę teatru na pl. Defilad. W planach na najbliższe lata nie widać żadnych rezerw finansowych na linie tramwajowe na wschodnią Białołękę i na Modlińskiej.
(...) Wszystkie te sprawy są dla naszego samorządu najwyraźniej mniej ważne, niż budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej na pl. Defilad. Ma ona kosztować ponad 420 mln zł, aż o 180 mln zł więcej, niż zakładano jeszcze w ubiegłym roku" - pisaliśmy cztery lata temu.
Obwodnica Pragi jednak powstanie?
Dziś budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej dobiega już końca, natomiast budowa obwodnicy Pragi (fragmentu obwodnicy śródmiejskiej) wciąż się nie rozpoczęła. W sytuacji, w której warszawscy radni uchwalili budżet z dziurą na 4,1 mld zł, rozpoczęcie inwestycji siłami samorządu jest nierealne. Teraz trasa trafiła - obok trzeciej linii metra czy stadionu Skry na Polu Mokotowskim - na listę inwestycji, które chciałby dofinansować rząd. Na razie nie wiadomo, ile rząd mógłby dołożyć do budowy obwodnicy. Wiadomo jedynie tyle, że warszawski samorząd musiałby wyłożyć część pieniędzy, najprawdopodobniej kilkaset milionów złotych. Takiej kwoty w budżecie nie ma, a prezydent Rafał Trzaskowski znalazł się w bardzo niewygodnej sytuacji. Nie może odmówić przyjęcia dofinansowania od politycznych przeciwników, a jeśli nie znajdzie pieniędzy na "wkład własny" i straci rządową dotację, Wiadomości TVP go ośmieszą.
- Do najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych, o których rozmawialiśmy i które zostaną dofinansowane ze środków rządowych dla Warszawy, warto dodać kwestie, o które apelowali warszawscy samorządowcy, mieszkańcy i radni. To np. dokończenie budowy trasy Świętokrzyskiej czy kwestia najbardziej wyczekiwanej przez mieszkańców Warszawy inwestycji infrastrukturalnej, czyli obwodnicy śródmiejskiej łączącej Pragę Południe z Targówkiem. Chodzi o odcinek od ronda Wiatraczna do ronda Żaba - mówi poseł Jarosław Krajewski, prawdopodobny kandydat PiS na prezydenta Warszawy.
Metro + obwodnica = stolica
- Będzie wówczas można powiedzieć, że lewobrzeżna część Warszawy jest traktowana tak jak prawobrzeżna, czyli Warszawa jest jednym miastem. Dlatego chcemy zapowiedzieć, że według nas metro i obwodnica oznacza nowoczesną stolicę. Równanie jest proste: metro plus obwodnica równa się nowoczesna stolica - dodaje poseł Krajewski, powtarzając hasło byłego prezydenta miasta Pawła Piskorskiego, który przed laty bez sukcesu zabiegał o finansowanie miejskich inwestycji z budżetu państwa.
Otaczająca Śródmieście, Muranów i Pragę obwodnica śródmiejska była planowana już w latach sześćdziesiątych. Z myślą o niej przebudowano wówczas Towarową, Okopową i Słomińskiego oraz zbudowano Trasę Łazienkowską, ale później - gdy gęsta zabudowana zaczęła wylewać się za wyznaczony pierścień tras - plany zostały odłożone na wiele lat. Odkurzono je pod koniec lat dziewięćdziesiątych, gdy przebudowano rondo Żaba.
Praga czeka na obwodnicę
W 2017 roku odbyły się konsultacje w sprawie budowy odcinka od ronda Wiatraczna do Radzymińskiej. Między Grochowem a Targówkiem Fabrycznym miał powstać 800-metrowy wiadukt z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Zabraniecką planowano przebudować na arterię podobną do Radzymińskiej oraz odciąć od niej Dźwińską, Beczkową i Ludwicką. Wjazd na poszerzoną ulicę byłby możliwy tylko na skrzyżowaniach ze światłami z Księżnej Anny i Kijowską ("Trasą Świętokrzyską"). Za Kijowską Zabraniecka miała się zwężać z sześciu do czterech pasów ruchu, a następnie łączyć z Radzymińską zwykłym skrzyżowaniem.
W 2016 roku Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał z firmą MP Mosty wartą 6,7 mln zł umowę na wykonanie projektu i uzyskanie zezwolenia na realizację obwodnicy od ronda Wiatraczna do Radzymińskiej. Potem nad inwestycją zapadła cisza.
(jok)
.