Wybory prezydenckie 2025. Jak kampania wpłynęła na decyzję wyborców?
Okazuje się, że kampania wyborcza przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi w Polsce wpłynęła na decyzje wielu Polaków. Sondaż przeprowadzony przez UCE Research na zlecenie Onetu ujawnia, że aż jeden na trzech głosujących zmienił zdanie pod wpływem wydarzeń, które miały miejsce w ostatnich tygodniach.
Sondaż odbył się w dniach 12-13 maja 2025 r., metodą CAWI, na grupie 1006 Polaków w przedziale wiekowym 18-80 lat, którzy zadeklarowali udział w wyborach. Wyniki badania ujawniają, w jakim stopniu kampania prezydencka wpłynęła na zmianę preferencji głosujących oraz które partie cieszą się największą lojalnością swoich wyborców.
Na pytanie: "Czy wydarzenia/informacje z bieżącej kampanii prezydenckiej sprawiły, że zmieniłeś decyzję o tym, na kogo zagłosować?", odpowiedź twierdząca pojawiła się u 34,1 proc. badanych. Na zmianę decyzji wskazały osoby wybierające "zdecydowanie tak" lub "raczej tak" - czytamy w Onecie.
Zdecydowana większość uczestników sondażu pozostała jednak przy swoich dotychczasowych wyborach. Łącznie 58,1 proc. badanych udzieliło odpowiedzi "zdecydowanie nie" lub "raczej nie". Co ciekawe, 7,8 proc. osób nie potrafiło określić, czy kampania wpłynęła na ich decyzję, wybierając opcję "trudno powiedzieć".
W badaniu przeanalizowano również, które grupy wyborców najrzadziej zmieniały zdanie na temat swojego kandydata oraz który elektorat okazał się najbardziej podatny na wpływ kampanii. Wyniki wskazują, że zwolennicy Koalicji Obywatelskiej wyróżniają się szczególną odpornością na wydarzenia kampanijne. Jedynie 23,8 proc. zdeklarowanych wyborców tej partii zmodyfikowało swoje decyzje wyborcze.
W przypadku pozostałych ugrupowań sytuacja wygląda inaczej. Odsetek wyborców przyznających się do zmiany preferencji waha się od 35,8 proc. do 45,5 proc., w zależności od partii. W kolejności, najbardziej podatni na kampanijne zmiany okazali się sympatycy Trzeciej Drogi, PiS, Konfederacji oraz Lewicy.
Źródło: onet.pl