Mokotowska Madonna w rejestrze zabytków. Powstała podczas okupacji
13 marca 2023
Mazowiecki konserwator zabytków prof. Jakub Lewicki objął ochroną figurę Matki Bożej z Dzieciątkiem autorstwa Zofii Trzcińskiej-Kamińskiej. Mało znana rzeźba stoi na podwórzu osiedla Szare Domy na warszawskim Mokotowie. Powstała w 1943 roku, podczas niemieckiej okupacji.
Figura Madonny z Dzieciątkiem autorstwa Zofii Trzcińskiej-Kamińskiej stoi na terenie podwórza wewnętrznego Spółdzielni Mieszkaniowej Szare Domy pomiędzy Łowicką 51, Fałata 2 i Narbutta 82.
Matka Boża z Mokotowa
Figura została wykonana w 1943 roku. Napis na tablicy umieszczonej na cokole głosi "Pod Twoją Obronę Uciekamy Się.
Stacje metra będą zabytkiem? Nagłe zainteresowanie mozaikami
Mazowiecki konserwator prof. Jakub Lewicki rozważa wpisanie wystroju stacji metra Służew i Ursynów do rejestru zabytków. To doraźna reakcja na zasłonięcie banerami reklamowymi ceramicznych mozaik.
19 października 1943 roku". Z boku znajduje się jeszcze tablica informacyjna z lat dziewięćdziesiątych: "Figurę Matki Boskiej wykonała Zofia Trzcińska-Kamińska (1890-1977). Rzeźbę poświęcił o. Edward Kosibowicz S.J. zamordowany 2 sierpnia 1944".
Autorką figury była mieszkająca w Warszawie rzeźbiarka Zofia Trzcińska-Kamińska. Rzeźba została zamówiona przez mieszkańców osiedla Spółdzielni Mieszkaniowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (obecnie SM Szare Domy) w 1943 roku. Statua jest podobna do Matki Boskiej Akademickiej, kamiennej rzeźby znajdującej się na dziedzińcu Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej wykonanej przez artystkę prawdopodobnie w 1938 roku.
Wojenna pamiątka w Warszawie
- Figura jest charakterystyczna dla twórczości Zofii Trzcińskiej-Kamińskiej. Posiada niezaprzeczalne wartości artystyczne. Łączą się z nią także wartości naukowe, wynikające z możliwości pogłębienia studiów nad twórczością artystyczną rzeźbiarki z okresu II wojny światowej, szczególnie, w świetle tego, że w 1939 roku i podczas powstania warszawskiego straciła większość swoich rzeźb w związku z kolejnymi pożarami - informuje prof. Lewicki.
Jak pisze konserwator zabytków, rzeźba posiada również wartość historyczną, jako przedmiot kultu i przejaw religijności rozwijającej się w Warszawie w latach niemieckiej okupacji.
(jok)
.