REKLAMA

Legionowo

komunikacja »

 

Komunikacja droższa - dla ludzi i miasta

  19 października 2012

alt='Komunikacja droższa - dla ludzi i miasta'

Ponad 1,5 mln zł więcej domaga się Zarząd Transportu Miejskiego od Legionowa za organizację komunikacji miejskiej w mieście. Jednocześnie od 2013 r. drastycznie wzrosną ceny biletów, co będzie szczególnie dotkliwe dla podróżujących w obu strefach.

REKLAMA

24 września odbyło się posiedzenie komisji rozwoju miasta, podczas którego radni analizowali połączenia komunikacji drogowej i kolejowej pomiędzy Legionowem a Warszawą. Zaproszeni zostali przedstawiciele Kolei Mazowieckich i stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego.

W tym roku z tytułu dopłat do komunikacji Legionowo zapłaci Warszawie 4,5 mln zł. Propozycja ZTM na 2013 rok to kwota 6 mln zł - będzie oczywiście przez nas negocjowana.

Wzrosną również ceny biletów - od 1 stycznia 2013 r. o niemal 25%, a rok później o ponad 18%. Bilet 20-minutowy będzie kosztował 3,40 zł, 40-minutowy - 4,60 zł, a 60-minutowy - 6,40 zł. Za bilet jednorazowy w drugiej strefie zapłacimy 7 zł, za dobowy - 24 zł, trzydniowy - 48 zł.

16 października zostaną wprowadzone ostatnie w tym roku zmiany w rozkładzie jazdy pociągów dla Legionowa.
Mocno pasażerowie odczują wzrost cen biletów imiennych długookresowych: 30-dniowy będzie kosztował 196 zł, 90-dniowy - 474 zł.

Zmieni się także cena biletu seniora, za który zapłacimy 50 zł. Oferta "Wspólny Bilet" obejmuje bilety ZTM dobowe, 3-dniowe, 30-dniowe, 90-dniowe i bilety seniora.

Skąd podwyżki?

Na zgłaszane przez radnych liczne wątpliwości co do zasadności wprowadzania tak wysokich podwyżek cen biletów, odpowiedź była dość nieprecyzyjna: że wynika ona m.in. z inwestycji poczynionych w ostatnich latach w tabor kolejowy i autobusowy. W latach 2011-2012 przewoźnicy wprowadzili do ruchu 99 nowych tramwajów (w tym roku spodziewanych jest 12 kolejnych), 200 nowych autobusów (w tym roku jeszcze 105 dodatkowych) i 19 nowych 6-wagonowych pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. Ile z tego dostało Legionowo?

Zwiększyła się z pewnością częstotliwość kursowania komunikacji szynowej i autobusowej, mamy nowe połączenia - choćby S3 obsługujące m.in. dojazd do Lotniska Chopina. Przekierowano także autobusy linii 705 i 735 do stacji Metro Marymont. To korzystne zmiany dla mieszkańców Legionowa. Wiele do życzenia pozostawia jednak sposób zarządzania i utrzymania infrastruktury kolejowej - chociażby peronów. Niestety w dużej mierze jest to efekt podziału dawnego PKP na wiele spółek, które prowadzą swoją działalność na wyodrębnionej części majątku. Infrastrukturą, czyli m.in. wspomnianymi peronami, zarządzają Polskie Linie Kolejowe, a nie Koleje Mazowieckie czy Szybka Kolej Miejska, z których usług korzystają legionowianie. Na szczęście już niedługo powstanie Centrum Komunikacji w Legionowie, a w ramach tej inwestycji nowoczesny dworzec i parking w systemie "parkuj i jedź".

Zapraszamy na zakupy

Fatalna Kwiatowa

Gorącą dyskusję radnych wywołał również problem przejazdu kolejowego łączącego, a raczej dzielącego, ulice Kwiatową i Polną. Wzrost liczby połączeń kolejowych spowodował niestety, że przejazd jest bardzo często zamknięty. Ruch w obie strony jest utrudniony tak bardzo, że korkują się zarówno ulice główne, jak i dojazdowe. Niekiedy kierowcy nie mają szans przejechać za pierwszym razem. Sytuacja jest szczególnie groźna, gdy na przejeździe stoi ambulans. Przedstawiciel kolei wyjaśniał, że linia kolejowa pomiędzy Legionowem a Chotomowem jest odcinkiem jednotorowym, co powoduje konieczność "zagęszczenia" ruchu. Jeden tunel, łączący ul. Krakowską z al. Róż, kolej już buduje (nie bez perturbacji, jak wiemy), ale na drugi nie możemy liczyć. To coraz poważniejszy problem, z którym ciężko będzie się zmierzyć w najbliższym czasie, kiedy spowolnienie gospodarcze jest coraz bardziej widoczne a wpływy do budżetu coraz mniejsze. Trzeba stwierdzić, że modernizacja drogi krajowej nr 61 i linii kolejowej pogłębiły podział Legionowa i utrudniły mieszkańcom komunikację w obrębie miasta. Rozwiązanie tego problemu to ważne zadanie na najbliższe lata.

Bogdan Kiełbasiński
Autor jest radnym Legionowa,
wiceprzewodniczącym komisji budżetu i finansów.

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (7)

# Mariusz

21.10.2012 21:30

Autobus 731 21.10.2012r. godzina 20:14 PKP Legionowo Piaski - nie przyjechał wcale, następny 20:44 - na to idą podwyżki cen biletów.

# mik

22.10.2012 11:35

Powtarza się sytuacja z Ząbek z zeszłego roku, tez chodziło o kasę i to dużą kasę. Piaseczno kolejne do "golenia".

# sil-legionowo.pl

26.10.2012 00:49

Panie radny Kiełbasiński, zamiast wspierać bezkrytycznie prezydenta Smogorzewskiego i jego "trafne pomysły" może czasami warto pomyśleć o wyborcach?

REKLAMA

# mika

02.11.2012 16:35

Panie radny! Takie małe sprostowanko - Legionowo nie ma ani jednego autobusu, który by dowoził pasażerów do jakiejkolwiek stacji metra. Wymienione autobusy linie 705 i 735 nie przejeżdżają przez Legionowo. To Nieporęt ma bezpośrednie połączenie!

 Daro

04.11.2012 19:31

No proszę radny który nie ma pojęcia o tym jakie linie autobusowe kursują ma terenie Legionowa
Jaki pożytek ma Legionowo z 705 i 735 skoro te linie nawet nie jadą przez Legionowo
Tak na marginesie oferta komunikacyjna wcale nie jest za ciekawa, autobusów jest mniej, zlikwidowano 801. Zamiast tego bardzo często miały jeździć pociągi
Tyle tylko że pociągów wcale nie ma tak dużo, SKM S9 jeździ praktycznie co godzinę
I za to trzeba płacić jeszcze więcej ?????

# s%mieciau0105siadka

07.12.2012 12:22

L10 -10 minut jazdy i nie mogęużywac biletu 20 minutowego To takie dobro nasi wlodarze nam fundują. KPINA>

REKLAMA

# zawiedziona mieszkanka

08.12.2012 23:02

Rzeczywiście ... radny nie zna się na komunikacji publicznej
Autobusy MZA z Legionowa jeżdżą tylko do FSO Żerań - nie za często Dopóki przez Legionowo jeździły częściej linie prywatne do Centrum, przez Dworzec Gdański - było w miarę dobrze Niestety, obecnie, jeżdżą co najwyżej 2 razy na godzinę, a przez znaczną część dnia - jeszcze rzadziej - bywa że przerwa jest ponad godzinna .... O weekendach i powrocie np. z wieczornego spektaklu teatralnego - lepiej nie mówić ... Mowa o pociągach - cóż ... gdyby jeździły częściej a ich rozkład byłby zgrany (a raczej w tym wypadku - rozbieżny ;) ) z pozostałymi środkami komunikacji, może miałyby większy wpływ na pozytywną ocenę jakości komunikacji Legionowa ze stolicą ... W obecnym stanie niestety trudno o taką ...
Ponadto, warto przypomnieć sobie, że połączenie SKM jest sensowne przede wszytskim dla mieszkańców tej części miasta, która jest położona we względnym pobliżu stacji PKP Oczywiście doceniam organizację bezpłatnego transportu do stacji, ale strata 20 min na cofnięcie się do stacji PKP z odleglejszych rejonów jest złym pomysłem organizacyjnym i być może ekonomicznym ... Jak to możliwe że położony raptem kilka km dalej Tarchomin, będący co prawda częścią stolicy, ma połączenia z pozostałą częścią Warszawy, a przede wszystkim z metrem, tak rozległe i częste, że, jestem przekonana, iż stojąc w zimowe poranki i wieczory na mrozie, z zazdrością patrzymy na mieszkańców tej dzielnicy a ze złością myślimy o naszych radnych ...
Pomogłoby zwiększenie ilości autobusów prywatnych - do centrum oraz dołączenie częstego połączenia z linią metra np. przez Most Północny
Dlaczego nasi radni zadowalają się bliżej nie zidentyfikowanym sukcesem !? Ja go nie czuję wogóle !!
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe