Będzie drugi tunel. Poczta do zburzenia
8 stycznia 2018
"Leniwy szlaban" zostanie zastąpiony przejazdem pod torami. Sprawdzamy, jak będzie wyglądać docelowy układ dróg w centrum osiedla.
Kilka miesięcy temu przez Falenicę przetoczyła się ostra dyskusja na temat planowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe tunelu w ciągu Walcowniczej i Bysławskiej. Podczas gdy rada osiedla proponowała budowę przejścia podziemnego i pochylni dla rowerów, rada dzielnicy opowiedziała się za tunelem drogowym. Mieszkańcy Falenicy obawiający się wielkiej dziury w centrum osiedla, podobnej do tej z Międzylesia, mogą jednak spać spokojnie.
Bazar już w remoncie. Czas na nową Falenicę
Falenica zmienia się na naszych oczach. Za kilka lat osiedle będzie mieć całkiem nowe centrum, tunel drogowy i... trasę szybkiego ruchu w wykopie.
Będzie wąsko
Zgodnie z prośbą wawerskiego samorządu kolejarze zbudują tunel przeznaczony dla ruchu lokalnego, mający po dwa pasy ruchu w każdym kierunku: jeden ogólny i jeden wąski, przeznaczony wyłącznie dla rowerów. Pod torami i Patriotów znajdzie się także miejsce dla chodników. W rezultacie powstanie nowa lokalna ulica, zagłębiona pod ziemią. Wjazd na nią będzie możliwy w dwóch miejscach: na rondach Bysławskiej z Derkaczy i Walcowniczej z Bystrzycką.
Poczta do zburzenia
Po zachodniej stronie torów czekają nas duże zmiany. Oprócz wspomnianego ronda na przecięciu Bysławskiej z Derkaczy powstanie jeszcze jedno, na skrzyżowaniu Bysławskiej z Patriotów. Zbudowane zostaną także dwa łączniki między Derkaczy a Patriotów, budowa których wymusi wyburzenie kilku budynków. Zapewne najbardziej zauważalne dla mieszkańców Falenicy będzie zniknięcie oddziału Poczty Polskiej przy Młodej 19. Sama ulica Młoda nie będzie przebudowywana, ale zniknie rondo na jej zakończeniu.
Na wschodzie bez zmian
Po drugiej stronie torów obędzie się bez ingerencji w zabudowę osiedla. Tunel nie będzie miał bezpośredniego połączenia z Patriotów, więc kierowcy będą musieli nadkładać drogi, korzystając np. z ul. Frenkla. Warto jednak pamiętać, że dwa lata wcześniej od tunelu w Falenicy powstanie wykop trasy S2 i jej węzły z Patriotów i Wałem Miedzeszyńskim. Ruch w tej części dzielnicy będzie się rozkładać zupełnie inaczej, niż dziś.
Droga rowerowa po złej stronie?
- W koncepcji PKP PLK droga rowerowa na Patriotów umieszczona jest wzdłuż zachodniej nitki ulicy, po zachodniej stronie jezdni - pisze stowarzyszenie Razem dla Wawra. - Wymusza to wykup pasa ziemi i jest niezgodne z programem rozwoju tras rowerowych Warszawy, w którym zapisana była droga wzdłuż wschodniej nitki.
W innych częściach dzielnicy droga rowerowa znajduje się po stronie wschodniej torów, choć póki co składa się ona z dwóch krótkich i niepołączonych kawałków: na Wydawniczej oraz na Szpotańskiego na wysokości Ferio. Aktywiści Razem dla Wawra apelują o zmianę w projekcie, dzięki której ruch rowerowy wzdłuż torów byłby prowadzony konsekwentnie po wschodniej stronie Patriotów.
Czas wielkich inwestycji
Budowa tunelu w Falenicy będzie jedną z czterech dużych inwestycji, które zmienią oblicze osiedla. Będą to: budowa kulturoteki na rogu Patriotów i Walcowniczej (zakończenie w roku 2018), przebudowa bazaru (2019), budowa trasy S2 w wykopie pod Patriotów i torami (2020) oraz właśnie budowa tunelu i przebudowa stacji kolejowej (2022).
(dg)
.