Bazar już w remoncie. Czas na nową Falenicę
27 listopada 2017
Falenica zmienia się na naszych oczach. Za kilka lat osiedle będzie mieć całkiem nowe centrum, tunel drogowy i... trasę szybkiego ruchu w wykopie.
Po kilku dekadach "warszawskości" tylko na papierze Wawer powoli zmienia się z dość przypadkowego zgrupowania dawnych letnisk i osad w dzielnicę z prawdziwego zdarzenia, w której wyraźnie wyróżniają się dwa centra: Międzylesie i Falenica. Pierwsze z nich zostało zdominowane przez Ferio Wawer, obok którego od roku działa tunel drogowy. Do zakończenia budowy tego centrum brakuje już tylko remontu stacji i - czego nie ma w planach - urządzenia terenu przed ratuszem. W Falenicy prace dopiero się zaczynają.
Pod znakiem handlu...
Po ponad roku dyskusji i konsultacji z udziałem mieszkańców i kupców, zapadła decyzja o przebudowie popularnego bazaru w Falenicy, który dziś jest już oficjalnie placem budowy. Na zlecenie warszawskiego samorządu firma Climatic przebudowuje targowisko, na którym w ciągu najbliższych dwóch lat powstanie 88 nowych pawilonów i ogólnodostępna toaleta. Nie zabraknie miejsc do handlu z samochodów. Na potrzeby kupców sprzedających towar prosto z "paki" powstaną 72 stanowiska. Teren targowiska będzie ogrodzony i wyposażony w kamery monitoringu.
Przebudowa bazaru będzie prowadzona w czterech etapach, dzięki czemu w każdym momencie czynnych będzie około 3/4 punktów handlowych. Prace zakończą się w roku 2019.
...i transportu
Przebudowa targowiska nie będzie jedyną inwestycją, która zmieni oblicze Falenicy. Do 2022 roku w pobliżu bazaru, w ciągu Walcowniczej i Bysławskiej, powstanie tunel drogowy. Jego ostateczny kształt nie jest jeszcze znany, choć pewne jest, że będzie mieć po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Zgodnie z koncepcją PKP Polskich Linii Kolejowych tunel nie będzie miał bezpośredniego połączenia z Patriotów. Kierowcy chcący dostać się na tę ulicę musieliby korzystać z bocznych uliczek, takich jak mająca zabytkowy charakter Młoda. Aby uporać się z tym problemem, wawerscy radni umieścili w swoim stanowisku prośbę o przebudowę układu drogowego Falenicy. Ostateczna decyzja zapadnie w PKP PLK. Warszawski samorząd ma współfinansować budowę tunelu.
Wcześniej od tunelu powstanie bezkolizyjny przejazd pod torami pomiędzy Falenicą a Miedzeszynem. Wśród mieszkańców ogromne kontrowersje budzi fakt, że trasa S2 przejdzie tamtędy nie w tradycyjnym tunelu, ale w tzw. wannie szczelnej, czyli wykopie. Budowa południowej obwodnicy już trwa i, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zakończy się w 2020 roku.
(dg)