REKLAMA

Puls Warszawy

komunikacja »

 

Będą nowe stacje. Rewolucja na pierwszej linii metra

  27 września 2019

alt='Będą nowe stacje. Rewolucja na pierwszej linii metra'
źródło: ZTM

Pomysły z lat 80-tych zostały na dobre odświeżone. Same projekty mają kosztować 7,34 mln zł.

REKLAMA

Gdyby zapytać warszawiaków o dziesięć najpilniejszych inwestycji, na listę z pewnością trafiłyby nowe odcinki metra: bródnowski i bemowski. Ich budowa jest uznawana za tak pilną, że prezydent Rafał Trzaskowski zdecydował się na dalsze zadłużenie miasta, 26 czerwca podpisując umowę kredytową na 1,5 mld zł. Pożyczki udzieli samorządowi Europejski Bank Inwestycyjny, którego akcjonariuszami są państwa członkowskie Unii.

Stacje co 700 metrów

Równolegle ratusz rozpoczyna prace nad dwiema dodatkowymi stacjami na pierwszej linii: Muranów i Plac Konstytucji. Ich budowa została zarzucona jeszcze w latach 80. z powodu braku pieniędzy. Gdy w 2003 roku metro dotarło do Dworca Gdańskiego, warszawiacy zaczęli przyzwyczajać się do istniejącego do dziś układu stacji. Choć propozycja budowy Muranowa i Placu Konstytucji okazjonalnie wracała, inwestycja nigdy nie było zaawansowana tak, jak dziś.

- Dzięki powstaniu stacji Plac Konstytucji i Muranów wyraźnie poprawi się funkcjonalność i dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum stolicy a odległość między stacjami zmniejszyłaby się z około półtora kilometra do ok. 700 metrów - czytamy w komunikacie ratusza. - Co ważne, według wstępnych założeń, uruchomienie dodatkowych przystanków nie wpłynie na częstotliwość kursowania pociągów na I linii metra.

O kontrakt na projekt obu stacji starają się dwie firmy doskonale znające warszawskie metro: ILF Consulting Engineers i Metroprojekt. Bliżej celu jest ta druga, za sprawą tańszej oferty opiewającej na 7,36 mln zł, ale ILF zapewne odwoła się od decyzji ratusza.

Kup bilet

Cel: rok 2026

Jak informuje Metro Warszawskie, projektanci będą musieli wybrać rozwiązania minimalizujące wpływ budowy nowych stacji na działającą linię i jej otoczenie. Zgodnie z założeniami budowa ma być prowadzona bez wyłączania ruchu metra. Prace miałyby zakończyć się w roku 2026.

Stacja Plac Konstytucji ma powstać pod Marszałkowską pomiędzy Wilczą a Koszykową, zapewniając wygodną przesiadkę do autobusów kursujących drugą z tych ulic. Stacja Muranów zostanie wybudowana pod Andersa w taki sposób, by południowe wejście znalazło się ok. 50 metrów na północ od skrzyżowania z Anielewicza i Świętojerską.

Ile to wszystko będzie kosztować? Na razie nie wiadomo. Koszt budowy jednej stacji metra na odcinku od Dworca Wileńskiego do Trockiej wyniósł 356 mln zł, jeśli liczyć razem z fragmentem tunelu i 1/3 ceny podziemnej hali odstawczej. Nawet jeśli budowa Muranowa i Placu Konstytucji byłaby dwukrotnie tańsza, będzie to poważne obciążenie dla budżetu miasta. Warto? Zachęcamy do komentowania.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (12)

# Flatower

27.09.2019 14:36

Warto robic te stacje, warto tez zastanowic sie czy wszystkie stacje w budowie sa zaplanowane z glowa. Takie rondo Daszynskiego i wyjscia tylko na jedna, zachodnia strone! Kto przepuscil taki bubel? Za drogo bylo zrobic dwa dodatkowe po stronie wschodniej? A tam sie buduje ! Jak zwykle Miasto jak proszalny dziad bedzie wyciagac reke do budowlancow czy inwestorow by zaplacili. Czy tak powinno sie robic? A co do I Linii metra to ze stacji centrum powinno ono skrecac na Centralny i potem wracac na Swietokrzyska. Byloby duzo wygodniej.

# mmm

27.09.2019 15:32

Te stacje są niepotrzebne (nie każdy musi mieć stację przed wejściem do bloku). Potrzebne jest metro wzdłuż Modlińskiej, które na lewy brzeg Wisły przechodziłoby np. przy Marymoncie albo Dworcu Gdańskim. Dalej powinno iść do Mordoru i na lotnisko Okęcie. Tylko taka opcja lekko odkorkowałaby pierwszą linię. Dorabianie stacji po drodze pierwszej linii tylko i wyłącznie wydłuży czas podróży.

# roman

27.09.2019 18:23

Co kilkaset metrów to są przystanki tramwajowe i średnia prędkość tramwaju w Warszawie to 18 km/h. Będziemy mieli stacje metra gęściej niż przystanki tramwajowe w Pradze. Częstotliwość kursowania się nie zmieni ale czas przejazdu już tak.

REKLAMA

# marian

27.09.2019 18:24

To jeszcze Plac Inwalidów poproszę bo nie chce mi się chodzić a 518 się nie zatrzymuje.

# qvertz

27.09.2019 21:02

Nieźle. Stare koncepcje, w przypadku Muranowa uzasadnione. Przy Wilczej już mniej. Ale są takie miasta, gdzie jest dużo i gęsto od przystanków metra. Wyobraźmy sobie, że III linia metra z Gocławia leci zamiast do Stadionu, bezpośrednio wzdłuż Trasy Łazienkowskiej do Centrum. Krzyżuje się właśnie w okolicach Politechniki, Pl. Konstytucji, i dalej w kierunku Pl. Narutowicza i sięga Dw. Zachodniego. A stamtąd np. na Wolę, Jelonki i Bemowo. I znowu się krzyżuje gdzieś w okolicach Stacji Metro Młociny. To już teraz wiadomo, że jest to czysta fantazja. Nic takiego się nie wydarzy przez najbliższe 25 lat. Miasto jest potwornie zadłużone i raczej lepiej już było. Jesteśmy w Warszawie skazani na bylejakość i brak wizji, która porwałaby wszystkich do pozytywnej zmiany. Prezydent Trzaskowski nie jest liderem i nie ogarnia większości miejskich spraw. Rządzą jego zastępcy. Bez nich byłby nikim i cwaniaczkowie szybko "wsadziliby go na konia".

# Dudek

28.09.2019 06:14

Na tę chwilę budowa tych stacji jest nieuzasadniona ekonomicznie. Miasto bierze kredyt na 2 linię metra i chce budować 2 stacje nie mając na nie środków.
Są pilniejsze inwestycje.

REKLAMA

# Voitcus

28.09.2019 09:21

Może skorzystać z okazji i zrobić podziemny parking pod placem Konstytucji?

# Przeciwnik Kaczora

28.09.2019 14:16

I bardzo dobrze. Mieszkam przy Muranowie, dojeżdżam do pracy na placu Konstytucji, wreszcie będę miał bezpośredni dojazd metrem! :D A nie jak to teraz tramwajem.

# roczek

28.09.2019 16:02

A pod moj blok kirdy zrobicie metro? Jeszcze przydałoby sie wcisnąc 5 stacji by metro jezdzilo 10 km/h. Co za idiota marnuje pien8ądze na 2 niepotrzebne stacje, zamoast zrobić coś porządnego na Tarchomin, G9cław, Do Wilanowa.

REKLAMA

# SOLO

30.09.2019 07:52

#roczek napisał(a) 28.09.2019 16:02
A pod moj blok kirdy zrobicie metro? Jeszcze przydałoby sie wcisnąc 5 stacji by metro jezdzilo 10 km/h. Co za idiota marnuje pien8ądze na 2 niepotrzebne stacje, zamoast zrobić coś porządnego na Tarchomin, G9cław, Do Wilanowa.

Jak ludzie wybierają bez sensu miejsce zamieszkania, to już ich problem. Nikt nie kazał mieszkać na Tarchominie czy Wilanowie.

# nienosuper

30.09.2019 10:00

Prawie codziennie jeżdzę tramwajem przez Muranów i nie widzę żadnych tłumów wysiadających na tym przystanku. Nie mam pojęcia po co tam stacja metra skoro już po przystankach tramwajowych widać żę to nie jest oblegany rejon miasta i stacja może przypominać lotnisko w radomiu. Budowanie stacji tylko dlatego żeby statystyka odległości między stacjami się zgadzała? Wielkim rozrastającym się osiedlom Tarchomina i Nowodworów potrzebującym szybkiego dojazdu do centrum niby wystarcza linia tramwajowa, a niska zabudowa Muranowa z tramwajami i metrem tuż obok wymaga kolejnej stacji metra? super....

# deded

30.09.2019 12:20

Muranów? A ile osób tam mieszka i pracuje?
Zielona Białołęka, Mordor na Mokotowie, Ursus, Włochy - tą są miejsca, których potrzeba inwestycji w komunikację.

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe