REKLAMA

Puls Warszawy

komunikacja »

 

400 milionów na elektrobusy. Warto?

  4 marca 2019

alt='400 milionów na elektrobusy. Warto?'
Pierwsze autobusy z napędem elektrycznym już kursują po Warszawie. Teraz czas na przegubowce.
źródło: www.solarisbus.com

Są kilkakrotnie droższe od autobusów z silnikiem Diesla, wymagają specjalnych ładowarek i nie mają dużego wpływu na poprawę jakości powietrza. Warszawa chce kupić ich 130.

REKLAMA

Mowa oczywiście o autobusach elektrycznych. Wszystko wskazuje na to, że wspomnianą partię 130 pojazdów dla Miejskich Zakładów Autobusowych dostarczy firma Solaris, którą prezydent Rafał Trzaskowski w wywiadzie Macieja Orłosia (YouTube, 25 lutego) nazwał "polskim producentem". W rzeczywistości jest to kapitał hiszpański, od 2018 roku część koncernu CAF mającego siedzibę w Kraju Basków. Za dostarczenie przegubowych elektrobusów Solaris życzy sobie 399,6 mln zł, co w przeliczeniu na jeden autobus daje 3,07 mln zł. To jedyna oferta.

Tanio nie jest

Na podstawie ofert składanych w Polsce w ciągu kilku ostatnich lat można stwierdzić, że takie same pojazdy z silnikiem Diesla byłyby około dwukrotnie tańsze. A oszczędzać trzeba, bo tegoroczny budżet Warszawy ma znowu dziurę, tym razem 2 miliardy złotych.

- Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym - czytamy w komunikacie warszawskiego ratusza. - Będzie czyściej i ciszej. Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku.

Czy rzeczywiście będzie czyściej? Komunikacja miejska odpowiada za zanieczyszczenia powietrza w minimalnym stopniu a nasze autobusy to w ogromnej większości nowoczesny tabor. Prawie jedna trzecia pojazdów spełnia najbardziej restrykcyjny europejski standard emisji spalin EURO 6. Głównym argumentem przemawiającym za zakupem pozostaje więc hałas na Krakowskim Przedmieściu, który - co przyzna każdy, kto bywa tam regularnie - potrafi być zaskakująco poważnym problemem.

Wstąp do księgarni

Unia każe, Unia radzi

- Warszawa jest sygnatariuszem europejskiej Inicjatywy Wdrożenia Zeroemisyjnych Autobusów, przedstawionej w lipcu 2017 roku przez unijną komisarz d/s transportu Violetę Bulc podczas odbywającego się wówczas w Brukseli posiedzenia Komitetu Regionów - mówi Tomasz Demiańczuk z Urzędu m.st. Warszawy. - Główną ideą tego projektu jest przyspieszenie przez państwa członkowskie Unii Europejskiej rozwoju proekologicznych rozwiązań w zakresie komunikacji autobusowej.

Obok kija jest także marchewka. W 2017 roku MZA podpisały umowę na dofinansowanie zakupu elektrobusów oraz sieci specjalnych ładowarek (pierwsze stanęły na pętli Spartańska i w dwóch zajezdniach). Unia Europejska dofinansuje zakupy kwotą 180 mln zł, co oznacza, że MZA i tak będą musiały wyłożyć ok. 200 mln zł. Tak ogromna kwota mogłaby powiększyć budżet Zarządu Transportu Miejskiego. Nowe połączenia autobusowe zachęciłyby do przesiadki z samochodów kolejnych warszawiaków i w rezultacie przyczyniły się do spadku emisji zanieczyszczeń.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (5)

# Marian

04.03.2019 22:38

Teraz już te dziady zaplute nie włączają klimy. Smród i zaduch że trudno w tym syfie parę przystanków przejechać (ja niestatey muszę się codziennie pond godzinę w bydłowozie smrodzić). A w elektrycznych to już będzie syf totalny.
Chyba że zrobią klimę na węgiel.

# Hiki

05.03.2019 12:08

Opłaca się mieć elektryki. Nie raz używam 222 i komfort jazdy jest bardzo wysoki. Cisza, jedynie słyszy się opory toczenia, No i zysk ekologiczny niewątpliwy. Jeden bemol w całej sprawie. Jako cyklista używam Traktu Królewskiego w weekendy i obserwuję stan tej nieszczęsnej kostki. Pomimo wielokrotnych napraw, jezdnia ma ciągle nowe koleiny, granit jest popękany. Jest to wizualnie nie do przyjęcia. Ile waży elektryk? Ile waży taki sam w dieslu? Na mój gust elektryki są cięższe, będą więc niszczyć Trakt , będą niszczyć asfalt szybciej od zwykłych autobusów. Co z tym Miasto zrobi?

# Max

05.03.2019 19:04

#Marian napisał(a) 04.03.2019 22:38
Teraz już te dziady zaplute nie włączają klimy. Smród i zaduch że trudno w tym syfie parę przystanków przejechać (ja niestatey muszę się codziennie pond godzinę w bydłowozie smrodzić). A w elektrycznych to już będzie syf totalny.
Chyba że zrobią klimę na węgiel.
Naprawdę myślisz, że klimatyzacja w spalinowych nie powoduje zużycia paliwa? Naprawdę myślisz, że w Teslach nie ma klimatyzacji?
Cały haczyk z elektrycznymi pojazdami, to wywalenie źródła zanieczyszczeń poza miasto - do elektrowni, które jednak muszą przestać korzystać z wegla. I jeśli gdzieś tutaj jest problem - to w podejściu rządów do węgla.

REKLAMA

# qvertz

19.03.2019 20:17

Na razie pozostaje jeszcze do rozwiązania produkcja prądu elektrycznego (smród i spaliny wylatują w powietrze z kominów elektrowni) oraz trwałych i wydajnych baterii. Prawdopodobnie fala smogu w mieście nie zmniejszy się, a miasto będąc w "pierwszym szeregu" instytucji ekologicznych po prostu zacznie na tym tracić finansowo. Bo być może problem likwidacji smogu nie leży w kompetencjach samorządu stolicy. A już na pewno nieskuteczne będą strategie zmuszające do wymiany taboru ZTM na poprawny politycznie transport elektryczny. Są kapitałochłonne, koszt eksploatacji bieżącej też nie jest bez znaczenia, a problem utylizacji baterii wcale nie jest banalny.

# oldboy

24.03.2019 12:38

smród i spaliny wylatują w powietrze z kominów elektrowni - w niklym stopniu gdyz tam sa elektrofiltry i tylko ok 9% smogu nad Polska pochodzi z elektrocieplowni. najwiecej ponad 52% to tkzw niska emisja z przydomowych kotlowni, transport drogowy 10%. elektryczne autobusy, walka z dieslami to takie typowe pudrowanie trupa i zabieranie sie z rzeczy mniejsze pozostawiajac nierozwiazany glowny problem z przydomowymi kotlowniami ktore po prostu powinny byc zabronione w nowo budowanych domach. zdaje sobie sprawe ze ludzie musza miec sie czym ogrzewac ale np zamiast zakupu elektrycznych autobusow miasto mogloby doplacac do piecy gazowych czy instalacji fotowoltaicznych.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024