Zmiana trasy SKM? Trzy dodatkowe stacje
19 grudnia 2018
S3 to jedyna linia warszawskiego przewoźnika, kursująca przez Dworzec Centralny. Nie podoba się to pasażerom dojeżdżającym na Ochotę i Powiśle, zmuszonym do podjeżdżania 1-2 przystanków tramwajem.
Jak wie każdy warszawiak, łącząca dworce Wschodni i Zachodni kolejowa linia średnicowa jest podwójna. Z zasady pociągi dalekobieżne jadą przez Dworzec Centralny a Koleje Mazowieckie i Szybka Kolej Miejska - przez stacje Stadion, Powiśle, Śródmieście i Ochota. Linia S3, kursująca z Wieliszewa, Legionowa i Białołęki, kursuje jednak przez Warszawę Centralną. Jeśli celem jest okolica ronda Dmowskiego, nie stanowi to problemu. Pasażerowie chcący dojechać na Powiśle albo w rejon pl. Zawiszy muszą jednak przesiadać się do tramwajów jadących Alejami Jerozolimskimi.
Lepiej już było
- Kilku mieszkańców zwróciło się do mnie z prośbą o interwencję w sprawie zwiększenia częstotliwości kursowania i zmiany trasy pociągu S3 - mówi Filip Pelc, radny Białołęki. - Korekta trasy umożliwiłaby m.in. przesiadkę do drugiej linii metra na stacji Stadion i bezpośredni dojazd do Stadionu Narodowego.
Osoby korzystające z SKM-ki od niedawna mogą nie wiedzieć, że w 2012 roku S3 kursowało w dwóch wariantach: S3C przez Dworzec Centralny oraz S3S przez Śródmieście. Niemal dokładnie sześć lat temu wszystkie pociągi zostały skierowane przez Warszawę Centralną i tak już w zasadzie zostało, choć okazjonalnie do rozkładu wciąż trafiały pojedyncze kursy przez Śródmieście.
Trzeba poczekać
Jak mówi Kamil Migała, rzecznik Szybkich Kolei Miejskich, na razie przeniesienie S3 na Stadion, Powiśle, Śródmieście i Ochotę jest niemożliwe. PKP Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają linią średnicową, mają problem z przepustowością torów. Temat z pewnością wróci, gdy tory zostaną wyremontowane i pojawi się lepszy system sterowania ruchem. Kiedy to nastąpi? W październiku wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zapowiedział w czasopiśmie "Rynek Kolejowy", że linia średnicowa będzie remontowana "w nowej perspektywie unijnej, która rozpocznie się w 2021 roku". Biorąc pod uwagę, w jakiej kondycji jest obecnie Unia Europejska i jak zmniejszy się wspólnotowy budżet po wystąpieniu Wielkiej Brytanii, na dziś bardzo trudno mówić o jakichkolwiek szczegółach.
(dg)