REKLAMA

Legionowo

komunikacja »

 

Wieliszew stawia na pociągi

  8 lutego 2008

Jak można rozwiązać problemy komunikacyjne gminy Wieliszew? Wniosek z debaty, która odbyła się 25 stycznia w ratuszu był jeden - wykorzystać tory kolejowe.

REKLAMA

Debatę z udziałem mieszkańców, władz gminy i powiatu na tematy komunikacyjne zorganizowało stowarzyszenie młodych Emka (pod przewodnictwem radnego powiatu Pawła Kownackiego). To pierwsze spotkanie, na którym mieszkańcy mogli podzielić się swoimi uwagami na temat lokalnej komunikacji, zaś władze gminy przedstawić wizję naprawy obecnej sytuacji.

Głównymi przewoźnikami na terenie gminy Wieliszew są PKP i PKS. Mieszkańcy nie są zadowoleni z ich usług. Problemów z PKS-em jest mnóstwo, od spraw czysto technicznych, takich jak spóźniające się wiecznie autobusy, niewystarczająca liczba połączeń, niedostosowanie ich do kursów PKP w Legionowie, stan wozów, po sprawy ekonomiczne jak choćby wysokie ceny biletów i dodatkowy koszt biletów warszawskich. Najszybszym środkiem transportu w rejonie Wieliszewa jest kolej. Jest jednak problem z dostępnością stacji PKP - nie ma odpowiedniego dojścia czy nawet dojazdu do nich, co jest szczególnie dotkliwe po zmroku. Ze stacji ulokowa-nych w środkowo-wschodniej części gminy korzystają tylko mieszkańcy części Wie-liszewa centralnego i Michałowa-Reginowa.

Czy istnieje dobre rozwiązanie problemów komunikacyjnych Wieliszewa?

Wójt Waldemar Kownacki uważa, że tak. Jest to sprawny system kolejowy po-łączony z parkingami park&ride. Ten w Kwietniówce został już wpisany na listę in-westycji samorządu województwa. Pomysłowi wójta, wzorowanemu na rozwiąza-niach europejskich, patronuje także wicestarosta Janusz Kubicki. Na ostatnim kon-wencie powiatowym został przedstawiony pomysł, by samorząd kupił dodatkowy tabor dla połączeń na swoim terenie. Docelowo pociągi do Legionowa mogłyby jeździć z częstotliwością co 15 minut. Wieliszew ma także bocznicę kolejową. Można ją reaktywować kosztem miliona zł. Są to oczywiście zmiany przewidziane na kilka najbliższych lat i ich tempo zależy nie tylko od zdolności organizacyjnych gminy i jej funduszy, lecz także od tempa rozwoju kolei. Wciąż trwają rozmowy z gminami i przewoźnikami aglomeracji warszawskiej odnośnie wprowadzenia wspólnego biletu na komunikację. Musi powstać spójny system rozliczeń. Docelowo ma powstać związek komunikacyjny. W Berlinie wprowadzanie tego typu rozwiązań trwało aż siedem lat. Wójt prosił mieszkańców o zaufanie i cierpliwość. U nas magicznym terminem jest wciąż Euro 2012.

Władze wykluczają na razie wprowadzenie na teren gminy komunikacji stołecz-nej. Koszt dopłat dla warszawskiego ZTM za czerwone autobusy, które docierałyby tylko do Wieliszewa przez Łajski, to 400-500 tys. rocznie. Na tego typu połowiczne i drogie rozwiązanie gminy na razie nie stać.

W najbliższym czasie planowane są zmiany rozkładów PKS. Kierownik działu przewozów tej firmy poinformował na spotkaniu, że PKS przymierza się do wpro-wadzenia postulowanych kursów z Legionowa do Wodociągu Północnego o 22 w sobotę, o 23 w dzień powszedni, i o 7 rano do Legionowa. Poprosił też mieszkańców o sygnalizowanie wszystkich uwag pod numer telefonu PKS, który znajduje się na każdym bilecie.

Poruszony został także pomysł sołtysa Topoliny Sławomira Bańbury, który pro-ponuje wprowadzenie weekendowych letnich kursów na działki w tej okolicy.

Ponieważ potrzeby komunikacyjne mieszkańców Wieliszewa są zróżnicowane (np. część osób nie dojeżdża do Legionowa czy Warszawy, ale do Nowego Dworu Mazowieckiego) przydadzą się badania opinii społecznej - zaproponował je wicewójt gminy Andrzej Szczodrowski.

Kierunek obrany przez władze gminy i powiatu w myśleniu o komunikacji, wy-daje się trafiony. W Europie stawia się teraz przede wszystkim na transport szyno-wy - kolej, tramwaje i metro. Są one najszybszym środkiem komunikacji, nie stoją w korkach i są bardziej przyjazne dla środowiska. Przy sprawnym systemie parkin-gów park&ride, a nawet uruchomieniu linii zbierającej mieszkańców z różnych re-jonów Wieliszewa i dowożącej ich do stacji, cały projekt ma szanse powodzenia. Pytanie tylko - kiedy realnie polska kolej będzie w stanie udźwignąć rosnące po-trzeby aglomeracji warszawskiej?

Mz

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024