REKLAMA

Puls Warszawy

inwestycje »

 

Kiedy metrem na Gocław? Czy to ma sens?

  2 lutego 2024

alt='Kiedy metrem na Gocław? Czy to ma sens?'
Fot. DB

Rozpoczynają się prace projektowe dla pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Na nowej trasie o długości ponad 8 km będzie siedem stacji, w tym sześć nowych.

REKLAMA

Ogłoszenie przetargowe na projekt linii M3 zostało wysłane do dziennika urzędowego Unii Europejskiej 20 grudnia. Oznacza to, że ogłoszenie trafiło do witryny umożliwiającej dostęp do ogłoszeń o zamówieniach publicznych publikowanych w Unii Europejskiej, w Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz w innych krajach. Od momentu publikacji potencjalni wykonawcy mogą składać swoje oferty na realizację projektu. Dlaczego OC w Warszawie jest takie drogie? Dlaczego OC w Warszawie jest takie drogie?
OC w Warszawie kosztuje znacznie więcej niż w mniejszych miejscowościach. Różnica jest naprawdę spora - nawet kilkaset złotych w skali roku! Gdzie tkwi źródło tych dysproporcji? Jakie czynniki determinują wysokość składek OC w stolicy? Przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o przyczynach wyższych składek OC w stolicy.

Metro na Gocław

Przetarg dotyczy pierwszego odcinka M3, który będzie miał 8,1 km długości i siedem stacji: Stadion Narodowy (już istnieje), Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do stacji techniczno-postojowej na Koziej Górce. Wykonawca projektu będzie miał 36 miesięcy na realizację założeń przetargowych od momentu podpisania umowy.

Etap projektowania pierwszego etapu linii M3 powinien zakończyć się w 2026 roku, natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest na 2027 rok, tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane. W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 roku, druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona przez Mokotów na Ochotę.

Kup bilet

Metro z Tarchomina do Wilanowa

Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone będą prace przedprojektowe dla czwartej linii metra (26 km, 23 stacje i stacja techniczno-postojowa). Ich celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie; wykonanie badań i dokumentacji geologicznej; analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji - niezbędnych na dalszych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Zdaniem wielu specjalistów transportu i stołecznych samorządowców, to właśnie ta trasa z Tarchomina przez Marymont, ronda "Radosława" i Daszyńskiego, pl. Zawiszy, Rakowiec i Służewiec na Wilanów powinna być budowana w pierwszej kolejności, gdyż jest o wiele bardziej praktyczna.

REKLAMA

Nieekonomiczne metro

Z analizy firm Transeko i Egis wynika, że trzecia linia stanie się opłacalna dopiero po przedłużeniu jej z Gocławia na Mokotów. Odcinek metra z Racławickiej na prawy brzeg Wisły radykalnie poprawiłby dojazd do centrum z Siekierek i przejazd przez Mokotów w kierunku wschód-zachód. Bezpośrednio linia łączyłaby się z M1, zatem dawałby pasażerom dużo większy komfort i możliwości.

Dlaczego zatem w przypadku trzeciej linii ratusz nie chce rozpocząć prac np. od odcinka Racławicka - Gocław? Warszawscy urzędnicy uważają, że warszawiacy zyskali w ostatnich latach sporo przepraw przez Wisłę (mosty i linia metra M2) dlatego kolejna na wysokości Mokotowa nie jest aż tak pilnie potrzebna, niż metro jadące ze Stadionu na Gocław i krążące wokół dzielnicy, przez Dworzec Wschodni i rondo Wiatraczna.

DB

.
 

REKLAMA

Komentarze (23)

# Juli1988

02.02.2024 15:03

Trzecia linia jest totalnie głupia. Ta linia powinna iść od tarchomina na wawer, czyli północ-południe prawego brzegu Wisły, tak jak idzie pierwsza linia. Dodatkowo na pewnej wysokości powinna być odnoga i drugi kierunek na Białołęke. M3Tarchomin, M3Białołęka.

# Marian

02.02.2024 20:06

Trasa III lini metra pokazuje poziom intelektu w Ratuszu.
Chyba tylko chodzi żeby robić i zgarnąć kasę a nie koniecznie żeby to miało sens

# Tyvjj

02.02.2024 20:26

W komentarzach sami eksperci urbanistyki. Że też ratusz nie mógł wysłuchać naszej mądrości.

REKLAMA

# Ggg

03.02.2024 12:24

Rozumiem że piszący ten artykuł mieszka na Tarchominie ?

# Grochowiak

03.02.2024 22:09

Ja mieszkam na Grochowskiej, mnie 3 linia się podoba;)

# I to już

03.02.2024 23:52

Budować, nie marudzić!!!

REKLAMA

# Ursyn N.

04.02.2024 06:51

Gocław to drugi Ursynów. Od dawna powinno być Metro łączące z Centrum.

# Phoenix(L)k

04.02.2024 10:56

#Grochowiak napisał(a) 03.02.2024 22:09
Ja mieszkam na Grochowskiej, mnie 3 linia się podoba;)
Przestanie, jak najpierw zablokują ci ulice, a potem pokasują tramwaje, bo metro...

# Phoenix(L)k

04.02.2024 10:59

Ech, gdyby znalazł się jakiś dziennikarz i zadał pytanie, ile Warszawa musiałaby oddać Unii za odejście od pomysłu takiej wersji stacji Stadion Narodowy...

REKLAMA

# pZz

04.02.2024 18:17

To sie wzial do roboty. 5 lat przepierdziane.

# Bumbum

04.02.2024 20:24

Metro nie musi być pod ziemia poza centrum. Wtedy jest taniej. 2m powinno pojsc na polnoc i przez rzekę do jedynki. I most Krasińskiego oraz obwodnica. Ale laluś nic nie zrobi. Zadnej inwestycji nie jest w stanie zrobić żeby ślad po nim pozostał.

# Ann

04.02.2024 22:13

Największym skandalem jest to, że największa dzielnica Warszawy Białołęka nadal nie ma metra. Druga równie ważna sprawa to brak linii tramwajowej na najbardziej zakorkowanym moście w Warszawie, czyli Grota-Roweckiego, a tramwaju nie ma bo miało być metro od stacji Bródno do stacji Marymont. Trzecia sprawa to brak tramwaju na Głębockiej.

REKLAMA

# Realista

05.02.2024 01:34

Linia Tarchomin - MORDOR - Wilanów jest pilnie potrzebna także po to by zdjąć trochę obciążenia z 1. linii metra. Natomiast obecny kształt "3 linii" to jazda przez bezludne Siekierki i w ogóle linia półokolista. Poatrzmy na historię rozwoju metra w dużych mistach podbnych do Warszawy - wszędzie linie okrężne powstawały znacznie poźniej. Takie linie buduje się na końcu, gdy ma się już zrobione linie proste łączące ze sobą gęsto zaludnione zagłebia mieszkaniowe przechodzące w środku przez znajdujące się w centrum obszary pracy takie jak Mordor.
No ale Trzasku z koleżkami idą widać śladem Piskorskiego który też nie liczył się z ekonomią rozwoju miasta, bo miał interes w zwiększeniu cen nieruchomości na Powiślu ...

# do ann

05.02.2024 09:13

Biało łęka największa niby pod jakim kontem bo nie pod kątem liczby ludności. Jest rzecia pod względem liczby ludności a jeśli wziąć gęstość zaludnienia to ma mniejsze od np Ursusa. Na pole metrem sie nie dojeżdza

# Bumbum

05.02.2024 11:36

Nie ma nikogo z wizją rozwoju miasta. Zatrzymano obwodnicę i mosty to na siłę próbują klocki wpychać jak dzieci. Ale trójkątny nie wejdzie do kwadratowego otworu. Niestety popis niszczy Polskę już 19 rok

REKLAMA

# obrzeża bez infrastruktury

05.02.2024 19:27

Największa dzielnica Warszawy - Wawer - jest bardzo źle skomunikowana. Linia średnicowa na Otwock jest oddalona od obszarów w kierunku Traktu Lubelskiego i Wału Miedzeszyńskiego, a istniejące linie autobusowe raz, że się korkują w godzinach szczytu, dwa, że za rzadko jeżdżą 9także przez te korki), trzy - jest ich za mało. Dojazd z tych obszarów np. na Płowiecką to często-gęsto marszruta nożna, bo autobus gdzieś stoi w korku albo długo trzeba na niego czekać. Skutek to wzmożony ruch samochodowy przez różne, dotychczas pustawe i wąskie uliczki starej zabudowy, bo dzielnica się rozrasta, ludzi dużo, a infrastruktura, jak to u nas, leży na pośladkach i do łopatek jej daleko. Przydałby się choćby tramwaj z Gocławka przy Grochowskiej (tam tramwaje kończą bieg) dalej, przez wiadukt na Płowieckiej w kierunku Traktu Brzeskiego. Potrzeby na tym odcinku widać po ruchu samochodowym. Wiadomo, że wszystkie dalsze, krańcowe dzielnice (także Trachomin czy Białołeka) były przyłączane do stolicy tylko po to, by skubnąć podatki do kasy miejskiej, ale nie przekłada się to w drugą stronę. Nadal traktuje się je jak przysiółki, nawet nie wsie, lata mijają, ludzi multum, ale władza interesuje się tylko centrum, które niedługo się zupełnie wyludni, a samą rozrywką drogiej gastronomii nie da się go wiecznie ożywiać.

# TO JEST POWÓD PLANÓW BUDOWY

05.02.2024 21:32

Ta linia musi powstać, bo miasto czyli my, stracimy miliony z dotacji na drugi peron metra (tak na stadionie są dwa perony) na Stadion Narodowy. Nie mają wyjścia. To nie ta władza to wymyśliła, a jedynie próbuje to zrealizować, aby nie stracić ogromnych pieniędzy. Widzę, że krytykantów i znawców jak zwykle wielu, ale sięgnać po rzetelene materiały, to już nie ma czasu.

# Vvv

06.02.2024 13:59

#TO JEST POWÓD PLANÓW BUDOWY napisał(a) 05.02.2024 21:32
Ta linia musi powstać, bo miasto czyli my, stracimy miliony z dotacji na drugi peron metra (tak na stadionie są dwa perony) na Stadion Narodowy. Nie mają wyjścia. To nie ta władza to wymyśliła, a jedynie próbuje to zrealizować, aby nie stracić ogromnych pieniędzy. Widzę, że krytykantów i znawców jak zwykle wielu, ale sięgnać po rzetelene materiały, to już nie ma czasu.
Przecież partia rządząca Warszawą nie zmieniła już od ponad 15 lat i plany metra wydało miasto, zatem w pełni odpowiada za to.

REKLAMA

# Vvv

06.02.2024 14:17

Żeby ta 3 linia miała sens to musi prowadzić jak najdalej na wschód.
Najlepiej bylo gdyby powstałby komunikacyjny węzeł na Gocławiu, w miejscu obecnej pętli. Linia mogłaby prowadzić dalej do wawra,międzylesia, nawet do aleksandrowa. Z kolei kolejna linia mogłaby zacząć się w wesolej, przez remeberów oraz wspomniany wezęł na gocławiu przejść na drugi brzeg wisły do siekierek i dalej.

# Ddr

09.02.2024 00:25

Uj z metrem.
więcej na forum

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni