Kiedy metrem na Gocław? Czy to ma sens?
2 lutego 2024
Rozpoczynają się prace projektowe dla pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Na nowej trasie o długości ponad 8 km będzie siedem stacji, w tym sześć nowych.
Ogłoszenie przetargowe na projekt linii M3 zostało wysłane do dziennika urzędowego Unii Europejskiej 20 grudnia. Oznacza to, że ogłoszenie trafiło do witryny umożliwiającej dostęp do ogłoszeń o zamówieniach publicznych publikowanych w Unii Europejskiej, w Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz w innych krajach. Od momentu publikacji potencjalni wykonawcy mogą składać swoje oferty na realizację projektu.
Dlaczego OC w Warszawie jest takie drogie?
OC w Warszawie kosztuje znacznie więcej niż w mniejszych miejscowościach. Różnica jest naprawdę spora - nawet kilkaset złotych w skali roku! Gdzie tkwi źródło tych dysproporcji? Jakie czynniki determinują wysokość składek OC w stolicy? Przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o przyczynach wyższych składek OC w stolicy.
Metro na Gocław
Przetarg dotyczy pierwszego odcinka M3, który będzie miał 8,1 km długości i siedem stacji: Stadion Narodowy (już istnieje), Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do stacji techniczno-postojowej na Koziej Górce. Wykonawca projektu będzie miał 36 miesięcy na realizację założeń przetargowych od momentu podpisania umowy.
Etap projektowania pierwszego etapu linii M3 powinien zakończyć się w 2026 roku, natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest na 2027 rok, tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane. W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 roku, druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona przez Mokotów na Ochotę.
Metro z Tarchomina do Wilanowa
Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone będą prace przedprojektowe dla czwartej linii metra (26 km, 23 stacje i stacja techniczno-postojowa). Ich celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie; wykonanie badań i dokumentacji geologicznej; analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji - niezbędnych na dalszych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
Zdaniem wielu specjalistów transportu i stołecznych samorządowców, to właśnie ta trasa z Tarchomina przez Marymont, ronda "Radosława" i Daszyńskiego, pl. Zawiszy, Rakowiec i Służewiec na Wilanów powinna być budowana w pierwszej kolejności, gdyż jest o wiele bardziej praktyczna.
Nieekonomiczne metro
Z analizy firm Transeko i Egis wynika, że trzecia linia stanie się opłacalna dopiero po przedłużeniu jej z Gocławia na Mokotów. Odcinek metra z Racławickiej na prawy brzeg Wisły radykalnie poprawiłby dojazd do centrum z Siekierek i przejazd przez Mokotów w kierunku wschód-zachód. Bezpośrednio linia łączyłaby się z M1, zatem dawałby pasażerom dużo większy komfort i możliwości.
Dlaczego zatem w przypadku trzeciej linii ratusz nie chce rozpocząć prac np. od odcinka Racławicka - Gocław? Warszawscy urzędnicy uważają, że warszawiacy zyskali w ostatnich latach sporo przepraw przez Wisłę (mosty i linia metra M2) dlatego kolejna na wysokości Mokotowa nie jest aż tak pilnie potrzebna, niż metro jadące ze Stadionu na Gocław i krążące wokół dzielnicy, przez Dworzec Wschodni i rondo Wiatraczna.
DB
.