REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Historia

"Wagony zbryzgane krwią". Zapomniany wypadek sprzed wojny
REKLAMA

źródło: "Polska Zbrojna" 6 I 1938


REKLAMA

"Wagony zbryzgane krwią". Zapomniany wypadek sprzed wojny

Świat idzie do przodu, ale tabloidy wciąż są takie same. Przyjrzyjmy się relacjom ze zdarzenia z udziałem tramwaju jadącego na Boernerowo.

REKLAMA
Ulubiony tramwaj Bemowa? Całe życie z "dwudziestką"
Ulubiony tramwaj Bemowa? Całe życie z "dwudziestką" Dla Boernerowa ten tramwaj jest równie kultowy, jak lotnisko dla Bemowa a Hala Wola dla Jelonek. Na torowisku wzdłuż Kaliskiego wagony z numerem 20 widuje się od 71 lat.
czytaj

- Gęsta, niemal londyńska mgła, w jakiej wczoraj pogrążona była Warszawa, spowodowała tragiczny wypadek - czytamy w relacji jednej z gazet. - Około godz. 19 jednotorową linią prowadzącą do Boernerowa jechał szybko tramwaj linii "B". Prawdopodobnie niewielkie opóźnienie motorniczy pragnął nadrobić. Tymczasem z osiedla w Boernerowie wyruszył tramwaj w stronę miasta.

Był 5 stycznia 1938 roku. Gdyby w Polsce działała wówczas telewizja, wszystkie serwisy informacje trąbiłyby przez cały dzień o zatrzymaniu Nikifora Maruszeczki. Pochodzący z Podkarpacia jeden z najgroźniejszych polskich przestępców, czterokrotny morderca wpadł w Białej Krakowskiej (dziś: Bielsku-Białej) po pijackiej awanturze w hotelu. Jeśli jadący na Boernerowo pasażerowie tramwaju linii B mieli wtedy jakiś wspólny temat, to z pewnością był nim właśnie Maruszeczko.

Ośmioro rannych

Jednotorowa linia na Boernerowo powstała w roku 1933, wraz z samym Osiedlem Łączności. Oryginalnie tor prowadził wzdłuż dzisiejszych ulic Kaliskiego, Radiowej, Obozowej i Księcia Janusza do pętli na Ulrychowie znajdującej się tam, gdzie dziś powstaje stacja metra. Cztery lata później linia B została przedłużona aż do Śródmieścia, zapewniając połączenie z pl. Bankowym i pl. Żelaznej Bramy. Wróćmy jednak do wypadku.

- W pewnym momencie na ul. Ks Janusza na Kole nastąpiło zderzenie - czytamy. - Obydwa pociągi zostały wyrzucone z szyn. Pomosty przednie wskutek zderzenia uległy zniszczeniu. W wozach wyleciały szyby, które szereg osób poraniły.

W tamtych czasach nikt nawet nie śnił o RODO, więc nazwiska, a czasem nawet adresy ofiar drukowano w gazetach. Wśród poszkodowanych prasa wymieniała 32-letniego Stanisława Migowskiego, 31-letniego Franciszka Motoczyńskiego i 16-letniego Antoniego Kolbowskiego z Boernerowa oraz 34-letniego Stanisława Siwka z Dobrej 83, którzy trafili do Szpitala Dzieciątka Jezus na Ochocie oraz cztery inne osoby, przewiezione na Czyste. Co charakterystyczne, każda redakcja podawała nieco inne nazwiska, wiek i adresy ofiar, więc na bazie tych źródeł może powstać rewelacyjne ćwiczenie dla studentów historii.

Wagony zbryzgane krwią

Prawdziwym rarytasem jest relacja "Kuriera Wieczornego", najpopularniejszego w ówczesnej Warszawie tabloidu. Opis wypadku na Kole, w istocie będącego wydarzeniem średniego kalibru w skali miasta, opatrzono nagłówkiem "Straszna katastrofa pod Boernerowem" oraz podtytułem "14 rannych oczekiwało pomocy na 15-stopniowym mrozie".

- Jeszcze 10 metrów, jeszcze pięć. Rozpaczliwe wysiłki motorniczych nie zdały się na nic. Rozległ się ogłuszający trzask. Brzęk szyb zagłuszył rozpaczliwe krzyki ludzi, ogarniętych paniką. Spod stosu połamanego żelastwa dobywały się przeraźliwe krzyki rannych (...) Grozę sytuacji powiększał szybko zapadający zmrok i 15-stopniowy mróz (...) Obok pogruchotanych wagonów, zbryzganych krwią, gromadzi się ogromny tłum, żywo komentując przebieg tragedii (...) Krew rannych obryzgała innych pasażerów, siedzących dalej.

Według informacji "Kuriera Wieczornego" najciężej ranny był tramwajarz Stefan Pacialik, który złamał nogę a pomoc wezwano ze sklepu spożywczego przy Dalibora, zapewne przez telefon. Ranni zostali odwiezieni tramwajem na skrzyżowanie Księcia Janusza z Obozową, skąd do szpitali na Czystem i Ochocie zabrały ich dwie karetki pogotowia.

Epilog

Niestety nie odnaleźliśmy w prasie informacji o wynikach badań komisji, mającej wyjaśnić przyczyny wypadku. Być może przyczyn zdarzenia nie ustalono aż do wybuchu II wojny światowej i motorniczy, który popełnił błąd, uniknął kary. Wiemy za to, jak skończyła się głośna sprawa, którą interesowali się pasażerowie.

Już półtora miesiąca po zatrzymaniu Maruszeczko usłyszał wyrok, ale tylko za jedno z czterech zabójstw. Ponieważ zgodnie z ówczesnym kodeksem karnym należała mu się śmierć, dalszy proces w ogóle nie był potrzebny. Wyrok wykonano 8 sierpnia.

Dominik Gadomski

historyk, redaktor portalu tustolica.pl


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Wola

"Wagony zbryzgane krwią". Zapomniany wypadek sprzed wojny

źródło: "Dzień Dobry" 6 I 1938


"Wagony zbryzgane krwią". Zapomniany wypadek sprzed wojny

źródło: "Dobry Wieczór!" 5 I 1938


"Wagony zbryzgane krwią". Zapomniany wypadek sprzed wojny

źródło: "Robotnik" 8 I 1938





Ten tekst nie ma jeszcze komentarzy na forum. Twój może być pierwszy...


  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA


więcej
REKLAMA
REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA

Najczęściej czytane

REKLAMA
REKLAMA
Nowości do -45%
REKLAMA
REKLAMA
Wyprzedaż -55%!
REKLAMA

Najnowsze wydanie


 
 
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA