Tramwajem z Mokotowa na Ochotę. Co najmniej 4 mln zł za projekt
13 maja 2022
Tramwaje Warszawskie przymierzają się do budowy trasy na skraju Pola Mokotowskiego.
Nowe tory powstaną pomiędzy pętlami tramwajowymi Kielecka i Banacha, na ulicach Rostafińskich, Żwirki i Wigury oraz Banacha. Docelowo mają tamtędy kursować m.in.
Tramwaj do Wilanowa niewiele zmieni. Tory za 1,3 mld zamiast buspasa
Budowa linii tramwajowej na Belwederskiej i Sobieskiego nie będzie rewolucją komunikacyjną, natomiast w gigantycznym stopniu obciąży zadłużony warszawski samorząd.
tramwaje jeżdżące z Woli do Wilanowa.
Półtora kilometra torów
- Zakładamy przebudowę istniejących torów na Banacha, przebudowę pętli tramwajowej, a także przebudowę torów na Rakowieckiej wraz z modernizacją pętli Kielecka - informują Tramwaje Warszawskie. - Łącznie trzeba będzie zbudować około półtora kilometra nowych torów i przebudować ponad dwa kilometry istniejących. Przewidziano jedną nową parę przystanków, przy skrzyżowaniu Banacha oraz Żwirki i Wigury.
Wiadomo już, że projekt trasy będzie kosztować co najmniej 4 mln zł. Właśnie tyle zażyczyła sobie firma Databout, której oferta jako jedyna mieści się w budżecie Tramwajów Warszawskich. O umowę starają się także Schuessler-Plan Inżynierzy, ILF Consulting Engineers Polska oraz konsorcjum MPRB - MP Infra - MP, które chciałyby od 5,2 mln do 8,86 mln zł. Zamówienie jest podzielone na trzy fazy. Pierwsza będzie polegała na przygotowaniu dokumentacji środowiskowej, druga na wykonaniu projektu budowlanego, a trzecia - na wsparciu technicznym i nadzorze autorskim nad realizacją inwestycji. Wykonawca będzie musiał też uzyskać wszelkie niezbędne decyzje administracyjne, w tym pozwolenie na budowę.
Na razie brakuje pieniędzy
Tramwaje Warszawskie wprost przyznają, że ogłoszenie przetargu na budowę będzie "uzależnione od finansów i możliwości korzystania na przykład ze środków Unii Europejskiej". Innymi słowy: samorząd chce zamówić projekt inwestycji, która może nie ruszyć w najbliższych latach z powodu braku pieniędzy.
W marcu Tramwaje Warszawskie dostały od rady miasta 200 mln zł na inwestycje, ale pieniądze zostaną przeznaczone na budowę linii na Spacerowej, Sobieskiego i w al. Rzeczypospolitej. Równolegle radni stolicy zdecydowali o wzięciu kredytu na 584 mln zł w Europejskim Banku Inwestycyjnym, więc w praktyce tramwajowe inwestycje będą prowadzone z pożyczonych, drukowanych w tym celu pieniędzy. Warszawiacy będą spłacać najnowszy kredyt do 2047 roku.
(dg)
.