REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Tarchomiński Projekt Kolejowy

  28 kwietnia 2006

W miastach europejskich kolej jest powszechnie wykorzystywana jako uzupełnienie sieci metra i komunikacji miejskiej. W Polsce nie powstały takie możliwości organizacyjne. Dopiero wprowadzana jest nieśmiało, na wybranych odcinkach, możliwość korzystania z kolei na podstawie biletu komunikacji miejskiej.

REKLAMA

Praktycznie we wszystkich miastach europejskich możliwość taka istnieje stale i jest powszechnie wykorzystywana. Kolej w obszarach miejskich jest znakomitym rodzajem transportu: jest bezpieczna, bardzo szybka, pozwala na przewożenie ogromnej liczby pasażerów w krótkim czasie. Zasadniczą zaletą jest to, że jest bezkolizyjna - nie powoduje utrudnień w ruchu miejskim.

W licznych miastach europejskich wagony kolei są bardzo podobne do wago-nów metra, a linie przeplatają się ze sobą i użytkownik nie odczuwa różnicy przy korzystaniu z kolei i metra.

W Warszawie i okolicach jest sieć linii kolejowych z 49 stacjami, pozwalająca na bezkolizyjne przemieszczanie się pomiędzy dzielnicami? Dlaczego sieć ta prak-tycznie nie jest użytkowana?

Proponuję rozwiązanie polegające na zorganizowaniu komunikacji kolejowej osiedla Tarchomin z resztą miasta. Można wykorzystać w tym celu linię kolejową przebiegającą przez Białołękę. Teraz jeżdżą tam podmiejskie pociągi do Legio-nowa.

Należy wybudować jedynie kilkukilometrową łącznicę do naszego osiedla i kilka stacji na jego terenie. Odgałęzienie linii do osiedla Tarchomin może być wykonane w okolicach stacji Żerań. Linia mogłaby przebiegać w słabo zamieszkałym obszarze wokół ulicy Płochocińskiej, a dalej w okolicach linii wysokiego napięcia, pod którymi nadal nie ma zabudowy. W obszarze niezabudowanym linia może być prowadzona po powierzchni lub w płytkim wykopie. W obszarze zabudowanym powinna być zagłębiona i przykryta, aby ograniczyć hałas. Szkic przedstawia mapę z nanie-sionymi elementami proponowanego odgałęzienia. To tylko propozycja, a nie projekt! Należy zwrócić uwagę, jak blisko jest osiedle Tarchomin od kolei.

Na Tarchominie istnieje rezerwa terenu na linię metra, która mogłaby być wykorzystana przy budowie w obszarze osiedla. Ale można wykorzystać teren wzdłuż linii wysokiego napięcia. Koszty takiej inwestycji będą wielokrotnie niższe niż budowy linii metra, a możliwości komunikacyjne podobne.

Jak może funkcjonować połączenie?

Pociągi powinny kursować co ok. 10-15 minut w szczycie i co 20-30 minut poza szczytem.

Linie mogą obsługiwać zwykłe jednostki elektryczne (takie jak na liniach podmiejskich), lecz wskazane jest użycie wagonów przystosowanych do obsługi ruchu miejskiego o zmniejszonej liczbie miejsc siedzących i zwiększonej stojących - podobnie jak w wagonach metra.

Pociągi powinny zatrzymywać się na ok. trzech stacjach w obszarze osiedla, na stacji w okolicy ulicy Modlińskiej (powinna być skojarzona z dużym parkingiem wielopoziomowym Park&Ride, na którym mogliby zostawić samochody podróżni z okolic miasta, aby dalej pojechać koleją w ramach opłaty parkingowej). Dalej pociągi powinny trafić na linię kolejową z istniejącymi stacjami Toruńska, Praga, ZOO (koło ronda Starzyńskiego), Gdańska i ewentualnie Koło, Kasprzaka, Wola (w okolicy dworca Zachodniego). Najważniejsza część trasy to dojazd do dworca Gdańskiego, gdzie byłaby możliwość przesiadki do metra i do naziemnej komunikacji w kierunku centrum.

Przejazd odcinka od Tarchomina do dworca Gdańskiego nie powinien trwać dłużej niż 20 minut. Zasadniczą cechą użytkowania kolei w ruchu miejskim jest czystość ekologiczna. Kolej nie wprowadza do środowiska praktycznie żadnych zanieczyszczeń.

Zapraszamy na zakupy

Proponuję eksperyment:

Już teraz można wprowadzić specjalne pociągi na trasie Żerań - Warszawa Gdań-ska - Wola (dw. Zachodni). Można wprowadzić specjalne autobusy na trasie Tar-chomin - Żerań. Czas przejazdu ok. 20 + 20 min (z przesiadką) - konkurencyjnie!

REKLAMA

Podsumowanie

Pomysł niewątpliwie natrafi na opór biurokratyczny przed wykorzystaniem kolei w komunikacji miejskiej. W Polsce byłoby to działanie pionierskie - rozwiązania takie są stosowane praktycznie we wszystkich miastach Europy od lat.

Zarówno władze miasta, jak i reformowane ostatnio ośrodki władzy kolejowej nie mają doświadczenia we współpracy. Nie istnieją wzory postępowania, nie są znane i doceniane korzyści z zastosowania kolei w ruchu miejskim.

Można liczyć na częściowe finansowanie projektu przez fundusze pomocowe Unii Europejskiej, gdyż jest on w pełni zgodny ze wskazówkami i dyrektywami UE (wykorzystanie istniejącej infrastruktury transportowej, zmniejszenie uciążliwości ruchu samochodowego w mieście, popieranie kolejowej komunikacji masowej, ochrona środowiska naturalnego).

Realizacja takiego pomysłu jest dla miasta szansą na organizację sprawnej komunikacji dla dużego osiedla.

Jest to również szansa na wykorzystanie kolei w skali całego miasta.

Dla kolei jest to szansa powrotu do obsługi ruchu pasażerskiego, odrzucanego z przyczyn ekonomicznych, lecz bardzo potrzebnego z powodów społecznych.

REKLAMA

Są możliwości techniczne

Czy taki projekt modelowy może być zrealizowany? Otworzyłby on szanse na wykorzystywanie kolei w ruchu miejskim w Warszawie i w innych miastach Polski. Praktycznie nigdzie nie stać nas na metro, ale linie kolejowe istnieją prawie wszędzie i można je wykorzystać stosunkowo niewielkim kosztem.

Maciej Iwaszkiewicz
miwaszk@wp.pl

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy