REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 1smaki zycia 2024-09-03 2smaki zycia 2024-09-03 0
Białołęka

komunikacja »

 

Tarchomiński Projekt Kolejowy

  28 kwietnia 2006

W miastach europejskich kolej jest powszechnie wykorzystywana jako uzupełnienie sieci metra i komunikacji miejskiej. W Polsce nie powstały takie możliwości organizacyjne. Dopiero wprowadzana jest nieśmiało, na wybranych odcinkach, możliwość korzystania z kolei na podstawie biletu komunikacji miejskiej.

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 2refleks chlodnictwo 2024-11-21 0
Praktycznie we wszystkich miastach europejskich możliwość taka istnieje stale i jest powszechnie wykorzystywana. Kolej w obszarach miejskich jest znakomitym rodzajem transportu: jest bezpieczna, bardzo szybka, pozwala na przewożenie ogromnej liczby pasażerów w krótkim czasie. Zasadniczą zaletą jest to, że jest bezkolizyjna - nie powoduje utrudnień w ruchu miejskim.

W licznych miastach europejskich wagony kolei są bardzo podobne do wago-nów metra, a linie przeplatają się ze sobą i użytkownik nie odczuwa różnicy przy korzystaniu z kolei i metra.

W Warszawie i okolicach jest sieć linii kolejowych z 49 stacjami, pozwalająca na bezkolizyjne przemieszczanie się pomiędzy dzielnicami? Dlaczego sieć ta prak-tycznie nie jest użytkowana?

Proponuję rozwiązanie polegające na zorganizowaniu komunikacji kolejowej osiedla Tarchomin z resztą miasta. Można wykorzystać w tym celu linię kolejową przebiegającą przez Białołękę. Teraz jeżdżą tam podmiejskie pociągi do Legio-nowa.

Należy wybudować jedynie kilkukilometrową łącznicę do naszego osiedla i kilka stacji na jego terenie. Odgałęzienie linii do osiedla Tarchomin może być wykonane w okolicach stacji Żerań. Linia mogłaby przebiegać w słabo zamieszkałym obszarze wokół ulicy Płochocińskiej, a dalej w okolicach linii wysokiego napięcia, pod którymi nadal nie ma zabudowy. W obszarze niezabudowanym linia może być prowadzona po powierzchni lub w płytkim wykopie. W obszarze zabudowanym powinna być zagłębiona i przykryta, aby ograniczyć hałas. Szkic przedstawia mapę z nanie-sionymi elementami proponowanego odgałęzienia. To tylko propozycja, a nie projekt! Należy zwrócić uwagę, jak blisko jest osiedle Tarchomin od kolei.

Na Tarchominie istnieje rezerwa terenu na linię metra, która mogłaby być wykorzystana przy budowie w obszarze osiedla. Ale można wykorzystać teren wzdłuż linii wysokiego napięcia. Koszty takiej inwestycji będą wielokrotnie niższe niż budowy linii metra, a możliwości komunikacyjne podobne.

Jak może funkcjonować połączenie?

Pociągi powinny kursować co ok. 10-15 minut w szczycie i co 20-30 minut poza szczytem.

Linie mogą obsługiwać zwykłe jednostki elektryczne (takie jak na liniach podmiejskich), lecz wskazane jest użycie wagonów przystosowanych do obsługi ruchu miejskiego o zmniejszonej liczbie miejsc siedzących i zwiększonej stojących - podobnie jak w wagonach metra.

Pociągi powinny zatrzymywać się na ok. trzech stacjach w obszarze osiedla, na stacji w okolicy ulicy Modlińskiej (powinna być skojarzona z dużym parkingiem wielopoziomowym Park&Ride, na którym mogliby zostawić samochody podróżni z okolic miasta, aby dalej pojechać koleją w ramach opłaty parkingowej). Dalej pociągi powinny trafić na linię kolejową z istniejącymi stacjami Toruńska, Praga, ZOO (koło ronda Starzyńskiego), Gdańska i ewentualnie Koło, Kasprzaka, Wola (w okolicy dworca Zachodniego). Najważniejsza część trasy to dojazd do dworca Gdańskiego, gdzie byłaby możliwość przesiadki do metra i do naziemnej komunikacji w kierunku centrum.

Przejazd odcinka od Tarchomina do dworca Gdańskiego nie powinien trwać dłużej niż 20 minut. Zasadniczą cechą użytkowania kolei w ruchu miejskim jest czystość ekologiczna. Kolej nie wprowadza do środowiska praktycznie żadnych zanieczyszczeń.

Kup bilet

Proponuję eksperyment:

Już teraz można wprowadzić specjalne pociągi na trasie Żerań - Warszawa Gdań-ska - Wola (dw. Zachodni). Można wprowadzić specjalne autobusy na trasie Tar-chomin - Żerań. Czas przejazdu ok. 20 + 20 min (z przesiadką) - konkurencyjnie!

REKLAMA

olowkowa kraina 002 2olowkowa kraina 002 0

Podsumowanie

Pomysł niewątpliwie natrafi na opór biurokratyczny przed wykorzystaniem kolei w komunikacji miejskiej. W Polsce byłoby to działanie pionierskie - rozwiązania takie są stosowane praktycznie we wszystkich miastach Europy od lat.

Zarówno władze miasta, jak i reformowane ostatnio ośrodki władzy kolejowej nie mają doświadczenia we współpracy. Nie istnieją wzory postępowania, nie są znane i doceniane korzyści z zastosowania kolei w ruchu miejskim.

Można liczyć na częściowe finansowanie projektu przez fundusze pomocowe Unii Europejskiej, gdyż jest on w pełni zgodny ze wskazówkami i dyrektywami UE (wykorzystanie istniejącej infrastruktury transportowej, zmniejszenie uciążliwości ruchu samochodowego w mieście, popieranie kolejowej komunikacji masowej, ochrona środowiska naturalnego).

Realizacja takiego pomysłu jest dla miasta szansą na organizację sprawnej komunikacji dla dużego osiedla.

Jest to również szansa na wykorzystanie kolei w skali całego miasta.

Dla kolei jest to szansa powrotu do obsługi ruchu pasażerskiego, odrzucanego z przyczyn ekonomicznych, lecz bardzo potrzebnego z powodów społecznych.

REKLAMA

biedronka026 2

Są możliwości techniczne

Czy taki projekt modelowy może być zrealizowany? Otworzyłby on szanse na wykorzystywanie kolei w ruchu miejskim w Warszawie i w innych miastach Polski. Praktycznie nigdzie nie stać nas na metro, ale linie kolejowe istnieją prawie wszędzie i można je wykorzystać stosunkowo niewielkim kosztem.

Maciej Iwaszkiewicz
miwaszk@wp.pl

 

REKLAMA

biedronka028 2

Czytaj na ten temat

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

cemat box 3cemat box 0
Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 1san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

biedronka027 2

REKLAMA

Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl

REKLAMA

REKLAMA

Lato 2025
Lato 2025
Lato 2025

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni