Tarchomiński Projekt Kolejowy
28 kwietnia 2006
W miastach europejskich kolej jest powszechnie wykorzystywana jako uzupełnienie sieci metra i komunikacji miejskiej. W Polsce nie powstały takie możliwości organizacyjne. Dopiero wprowadzana jest nieśmiało, na wybranych odcinkach, możliwość korzystania z kolei na podstawie biletu komunikacji miejskiej.
W licznych miastach europejskich wagony kolei są bardzo podobne do wago-nów metra, a linie przeplatają się ze sobą i użytkownik nie odczuwa różnicy przy korzystaniu z kolei i metra.
W Warszawie i okolicach jest sieć linii kolejowych z 49 stacjami, pozwalająca na bezkolizyjne przemieszczanie się pomiędzy dzielnicami? Dlaczego sieć ta prak-tycznie nie jest użytkowana?
Proponuję rozwiązanie polegające na zorganizowaniu komunikacji kolejowej osiedla Tarchomin z resztą miasta. Można wykorzystać w tym celu linię kolejową przebiegającą przez Białołękę. Teraz jeżdżą tam podmiejskie pociągi do Legio-nowa.
Należy wybudować jedynie kilkukilometrową łącznicę do naszego osiedla i kilka stacji na jego terenie. Odgałęzienie linii do osiedla Tarchomin może być wykonane w okolicach stacji Żerań. Linia mogłaby przebiegać w słabo zamieszkałym obszarze wokół ulicy Płochocińskiej, a dalej w okolicach linii wysokiego napięcia, pod którymi nadal nie ma zabudowy. W obszarze niezabudowanym linia może być prowadzona po powierzchni lub w płytkim wykopie. W obszarze zabudowanym powinna być zagłębiona i przykryta, aby ograniczyć hałas. Szkic przedstawia mapę z nanie-sionymi elementami proponowanego odgałęzienia. To tylko propozycja, a nie projekt! Należy zwrócić uwagę, jak blisko jest osiedle Tarchomin od kolei.
Na Tarchominie istnieje rezerwa terenu na linię metra, która mogłaby być wykorzystana przy budowie w obszarze osiedla. Ale można wykorzystać teren wzdłuż linii wysokiego napięcia. Koszty takiej inwestycji będą wielokrotnie niższe niż budowy linii metra, a możliwości komunikacyjne podobne.
Jak może funkcjonować połączenie?
Pociągi powinny kursować co ok. 10-15 minut w szczycie i co 20-30 minut poza szczytem.Linie mogą obsługiwać zwykłe jednostki elektryczne (takie jak na liniach podmiejskich), lecz wskazane jest użycie wagonów przystosowanych do obsługi ruchu miejskiego o zmniejszonej liczbie miejsc siedzących i zwiększonej stojących - podobnie jak w wagonach metra.
Pociągi powinny zatrzymywać się na ok. trzech stacjach w obszarze osiedla, na stacji w okolicy ulicy Modlińskiej (powinna być skojarzona z dużym parkingiem wielopoziomowym Park&Ride, na którym mogliby zostawić samochody podróżni z okolic miasta, aby dalej pojechać koleją w ramach opłaty parkingowej). Dalej pociągi powinny trafić na linię kolejową z istniejącymi stacjami Toruńska, Praga, ZOO (koło ronda Starzyńskiego), Gdańska i ewentualnie Koło, Kasprzaka, Wola (w okolicy dworca Zachodniego). Najważniejsza część trasy to dojazd do dworca Gdańskiego, gdzie byłaby możliwość przesiadki do metra i do naziemnej komunikacji w kierunku centrum.
Przejazd odcinka od Tarchomina do dworca Gdańskiego nie powinien trwać dłużej niż 20 minut. Zasadniczą cechą użytkowania kolei w ruchu miejskim jest czystość ekologiczna. Kolej nie wprowadza do środowiska praktycznie żadnych zanieczyszczeń.
Proponuję eksperyment:
Już teraz można wprowadzić specjalne pociągi na trasie Żerań - Warszawa Gdań-ska - Wola (dw. Zachodni). Można wprowadzić specjalne autobusy na trasie Tar-chomin - Żerań. Czas przejazdu ok. 20 + 20 min (z przesiadką) - konkurencyjnie!Podsumowanie
Pomysł niewątpliwie natrafi na opór biurokratyczny przed wykorzystaniem kolei w komunikacji miejskiej. W Polsce byłoby to działanie pionierskie - rozwiązania takie są stosowane praktycznie we wszystkich miastach Europy od lat.Zarówno władze miasta, jak i reformowane ostatnio ośrodki władzy kolejowej nie mają doświadczenia we współpracy. Nie istnieją wzory postępowania, nie są znane i doceniane korzyści z zastosowania kolei w ruchu miejskim.
Można liczyć na częściowe finansowanie projektu przez fundusze pomocowe Unii Europejskiej, gdyż jest on w pełni zgodny ze wskazówkami i dyrektywami UE (wykorzystanie istniejącej infrastruktury transportowej, zmniejszenie uciążliwości ruchu samochodowego w mieście, popieranie kolejowej komunikacji masowej, ochrona środowiska naturalnego).
Realizacja takiego pomysłu jest dla miasta szansą na organizację sprawnej komunikacji dla dużego osiedla.
Jest to również szansa na wykorzystanie kolei w skali całego miasta.
Dla kolei jest to szansa powrotu do obsługi ruchu pasażerskiego, odrzucanego z przyczyn ekonomicznych, lecz bardzo potrzebnego z powodów społecznych.
Są możliwości techniczne
Czy taki projekt modelowy może być zrealizowany? Otworzyłby on szanse na wykorzystywanie kolei w ruchu miejskim w Warszawie i w innych miastach Polski. Praktycznie nigdzie nie stać nas na metro, ale linie kolejowe istnieją prawie wszędzie i można je wykorzystać stosunkowo niewielkim kosztem.Maciej Iwaszkiewicz
miwaszk@wp.pl