REKLAMA

Legionowo

inwestycje »

 

Siedem wariantów tras kolejowych przez powiat legionowski. Konsultacje tylko online

  8 czerwca 2021

alt='Siedem wariantów tras kolejowych przez powiat legionowski. Konsultacje tylko online'
źródło: www.databout.pl

Ruszają kolejne konsultacje społeczne w sprawie budowy nowej linii dla kolei szybkich prędkości na odcinku Warszawa Wschodnia - Nasielsk. Tym razem kolejarze przedstawili siedem wariantów przebiegu nowo projektowanej linii kolejowej.

REKLAMA

Mieszkańców Białołęki i gmin powiatu legionowskiego najbardziej interesują spotkania online, które odbędą się dla mieszkańców Legionowa, Nowego Dworu Mazowieckiego i Wieliszewa - 15 czerwca 2021 r. o godz. 18, zaś dla mieszkańców Białołęki i gminy Jabłonna - 16 czerwca br. o godz. 18. Adres konsultacji: www.databout.pl/konsultacjespoleczne/.

Pierwsze trzy korytarze były już wcześniej przedstawione i omawiane. Kolejne trzy to nowe propozycje i wychodzą nieco naprzeciw oczekiwaniom zgłoszonym podczas pierwszych spotkań konsultacyjnych. Korytarz siódmy - w zasadzie nic nie zmienia - to poszerzenie o nowe tory dotychczasowej trasy Warszawa - Nasielsk.

Pierwszy i drugi korytarz przecina Legionowo i Wieliszew

W propozycji nr 1 szlak pozostaje równoległy do istniejącej linii kolejowej, przechodzi następnie tunelem pod centrum Legionowa i odchodzi w kierunku wschodnim od linii kolejowej nr 9 przez m.in. Skrzeszew, Wólkę Kikolską i Cegielnię Psucką. Druga propozycja, to linia kolejowa wychodząca z istniejącej linii kolejowej nr 9 za przystankiem Warszawa Choszczówka, biegnąca następnie przez Legionowo pod Centrum Szkolenia Policji. Oba warianty podczas pierwszych konsultacji były mocno skrytykowane nie tylko przez samorządy, ale i mieszkańców Legionowa oraz Wieliszewa, którzy nie chcą dalszego dzielenia swoich terenów torami. Oba te warianty byłyby też niezwykle kosztowne ze względu na konieczność przeprowadzenia na dość długim odcinku torów kolejowych pod ziemią oraz wypłaty odszkodowań za wywłaszczenia wielu domostw. Czy warto ponieść te wielomilionowe koszty dla kilku minut szybszej podróży pasażerów linii dalekobieżnych?

Wstąp do księgarni

Trzeci korytarz przecina Białołękę Dworską oraz Jabłonnę

Tylko jeden z wariantów (korytarz nr 3) zakłada "rozjazd" z dotychczasowymi torami na wysokości Płud. Nowe tory poprowadzone zostałyby przez obok kościoła przy Klasyków, przez lasy i Dąbrówkę Szlachecką. Linia przeciąć by miała wiaduktem ulicę Modlińską, a następnie przebiegać wzdłuż wału wiślanego, przez teren zabytkowego parku pałacowego w Jabłonnie, potem z powrotem musiałaby przeciąć ulicę Modlińską, tym razem na wysokości Rajszewa. Dalej: Krubin, Czarnowo, Miękoszynek oraz Studzianki. Jak widać, wariant ten znacząco ingeruje w obszary zalesione Białołęki, Jabłonny i Wieliszewa i koliduje z zespołem pałacowo-parkowym w Jabłonnie. Przebieg blisko wałów oznacza, że ze względu na drgania, z czasem ta ważna przeciwpowodziowa bariera mogłaby popękać.

REKLAMA

Korytarze 4, 5 i 6

Czwarta propozycja to linia kolejowa przebiegająca wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9, następnie na Bukowcu przy wjeździe do Legionowa odgałęziająca się w kierunku wschodnim i tunelem pod CSP. Potem w kierunku północnym przez Kikoły oraz Psucin i po zachodniej stronie stacji Nasielsk. Szlak ten łączy się z linią kolejową nr 9 w okolicy przystanku Kątne. Piąta propozycja jest dość podobna - za Kałuszynem linia skręca w kierunku zachodnim i włącza się w linię kolejową nr 9 w Studziankach Nowych. Oba warianty omijają przede wszystkim tereny cenne przyrodniczo w Topolinie, jak też tereny zurbanizowane w Skrzeszewie. Szósta propozycja to szlak kolejowy przebiegający wzdłuż linii nr 9, przez Legionowo w kierunku Chotomowa. Tuż za nim, a jeszcze przed Janówkiem, odbija od starych torów tworząc nową linię kolejową o przebiegu zbliżonym do korytarza nr 3, tj. po zachodniej stronie Krubina, Miękoszynka, włączając się w Studziankach Nowych w stary ślad. Wariant ten omija tereny jednostki wojskowej w Krubinie oraz cmentarz parafialny.

REKLAMA

Korytarz nr 7 - bez zmian ale...

Siódma propozycja to rozbudowa linii kolejowej nr 9 do czterech torów od stacji Warszawa Praga do Nasielska, jednak zdaniem specjalistów ze spółki Databout nie spełnia ona oczekiwań projektu w zakresie uzyskiwanych parametrów technicznych linii kolejowej, powoduje konieczność znacznych wyburzeń istniejącej zabudowy, utrudnia też możliwość modyfikacji przebiegu linii, co może powodować duże utrudnienia w prowadzeniu ruchu kolejowego na istniejącej linii kolejowej nr 9.

(DB)

 

REKLAMA

Komentarze (14)

# marek Rafał

09.06.2021 17:44

1 lub 2. Najbardziej skracają przebieg linii, przy czym 1 fajniejszy ale tunel podroży znacznie roboty oba idą jednak śladem linii już kiedyś istniejącej.
7 dla odmiany to wariant porównawczy. Nic a nic nie skrociłby podróży.

# Kierpoć

09.06.2021 23:13

Tylko wariant 2. Reszta jest od czapy.

# Leg

10.06.2021 15:09

Tylko 6 lub 7, bez tunelu, najmniejsze koszty, także te przyrodnicze i społeczne. Kolejne dzielenie przestrzeni między rzekami i kolejna wycinka lasów to jakaś masakra. Zwiększyć przepustowość nie niszcząc okolicy. 7 minut to żadna zmiana czasu przejazdu

REKLAMA

# mmmieszkaniec

10.06.2021 23:49

Najlepsza trasa to ta z dużą wycinką! Będzie co robić. Dla mnie bomba to trasa przez pałac. Można wypromować przy okazji ciekawe miejsce z okien pociągów...

# RAZR

11.06.2021 22:19

Jak czytam te komentarze to mam wrażenie że piszą je osoby związane z obecną władzą. Zero argumentów nad celowością budowy nowej linii, argumenty od czapy, skrócenie czasu dojazdu nad morze o niecałe 20 minut kosztem wydania miliardów i zrujnowania środowiska, walory przyrodnicze kilkunastometrowego torowiska otoczonego ekranami, argument o trasie przez Pałac w Jabłonnie to jednak hit hitów

# norbitek

14.06.2021 14:19

#RAZR napisał(a) 11.06.2021 22:19
Jak czytam te komentarze to mam wrażenie że piszą je osoby związane z obecną władzą. Zero argumentów nad celowością budowy nowej linii, argumenty od czapy, skrócenie czasu dojazdu nad morze o niecałe 20 minut kosztem wydania miliardów i zrujnowania środowiska, walory przyrodnicze kilkunastometrowego torowiska otoczonego ekranami, argument o trasie przez Pałac w Jabłonnie to jednak hit hitów
Skrócenie czasu dojazdu nad morze o 20 min to faktycznie mało istotne.
Najważniejsze aby rozdzielić ruch lokalny od dalekobieżnego.
Stąd potrzeba czwartego toru.
Dzięki temu taka SKM-ka mogłaby odchodzić dajmy na to z Legionowa co 10 min (a nawet częściej) a nie 2-3 składy na godzinę jak jest teraz.
Przypominałoby to kolej podmiejską w Gdańsku.

REKLAMA

# TAK dla Modlina

14.06.2021 16:40

Główną ideą przyświecającą kolejom dużych prędkości powinno być połączenie tras z lotniskami - tak aby tworzyć szybkie i wygodne dla pasażerów centra przesiadkowe. TYLKO trasa nr 7 nie omija Modlina, pozostałe nowe twory, w sposób celowy(?) wykluczają lotnisko tak kluczowe dla całego regionu. Poza tym, po co przecinać kolejnymi torami już gęsto zabudowane miejscowości podwarszawskie, które już i tak są mocno podzielone przez infrastrukturę kolejową. Lepiej poprowadzić dodatkowe tory "starym" kolejowym szlakiem. Ale... nic za darmo! Niech PKP w zamian za poszerzenie torowiska przez Legionowo i Chotomów zaproponuje budowę dodatkowych bezkolizyjnych przepraw dla poprawienia płynności komunikacyjnej przez miasto. Mam tutaj na myśli, co najmniej 3 dodatkowe przeprawy: tunel Polna-Kwiatowa, tunel/wiadukt na Kościuszki/osiedle Kozłówka i tunel/wiadukt na starym przejeździe z rogatkami a więc Parkowa-Wyszyńskiego.

# Olek

16.06.2021 14:00

Jedynka z tunelem to jedyny wariant w którym niektóre ekspresy będą mogły się zatrzymać w Legionowie.

# Olek

16.06.2021 14:05

Ah, no i 6 oprócz 1

REKLAMA

# Garrot

17.06.2021 22:25

#Olek napisał(a) 16.06.2021 14:00
Jedynka z tunelem to jedyny wariant w którym niektóre ekspresy będą mogły się zatrzymać w Legionowie.

Nowa trasa szykowana jest dla pociągów Pendolino które w Legionowie się nie zatrzymają, ekspresy pojadą starą trasą
Tyle mieszkańcy Legionowa i całego powiatu będą mieli z tych pociągów

# Jack89

22.08.2021 17:01

Korytarz 6 w przypadku protestów mieszkańców Legionowa powinien stanowić podstawową alternatywę dla najlepszych rozwiązań 1 i 2.

# Zielonomi

13.12.2021 05:44

Nie dla torów, tak dla przyrody. Kto biega, jeździ na rowerze, zbiera grzyby, chodzi na spacery i na grzyby do lasu położonego między Legionowem, Chotomowem i Skrzeszewem? To ten las w którym jest trasa MTB o długości 12,5 km. Budowa torów przez ten las, to będzie jego koniec. Ciężko będzie obronić przyrodę przed zakusami różnych grup interesów. Niestety...

REKLAMA

# Użytkownik SKM

17.04.2023 11:48

Potrzeba dodatkowych torów.
Wszyscy zapominają o tym ile osób korzysta z SKM i KM dojeżdżając do pracy. Kilka wniosków.
1. Dodatkowe tory pomogą w tym aby SKM-i i KM-i jeździły częściej np. co dziesięć minut.
W najlepszych latach z przestanku PKP legionowo Dobowa wymiana pasażerska 6500 osób
Częstsze pociągi miej zatłoczona Modlińska itd.
Pan Prezydent nie chce tego rozwiązania ponieważ musiałby rozbudować Centrum Komunikacyjne
2. W tej chwili jak jedzie Pendolino musi być 20 km wolnej trasy przed nim.
Dlatego mamy maksymalną ilość SKM i KM która mówić szczerze aż tak często nie jeździ
Pociąg na Wschodnią - Centralną tak zwany Lotniskowy jest raz na godzinę to zdecydowanie za mało ! Raz na godzinę to dojeżdża się z Bardzo daleka.
3. Dużo osób jest wprowadzanych w błąd ze Pendolino będzie jeździło 7 minut szybciej zapominając o innych argumentach
4. Legionowo ma tendencje do złych wyborów - jak robiono trasę nr 61 wybrano przez legionowo teraz widać jakie to problemy jak się wszystko korkuje na niemal każdych światłach
5. Przy centrum komunikacyjnym powinno być Centrum handlowe - ktoś spyta po co
Po to ze jak jedziesz np. na 9 do pracy droga zajmuje ci 1 godzinę do pracy to w obie strony dwie Czas poza domem to już 10 - 11 godzin chciałbyś wszystko załatwiać po trasie. Dodatkowe miejsca pracy w Legionowie dla osób które by sprzedawały itd.
6. Stara trasa jest najrozsądniejsza dlatego ze poza Legionowem i Łajskami najmniej koliduje w teren.
Centrum Policji, Grudzie i cześć Łajsk w tym korytarzu wcale nie jest gęsto zaludniona te kilkanaście domów to akurat nie jest problem.
Kilkanaście domów=max 100osób a 6500 dojeżdżających dziś a być może dojdzie np. do 10 000 jak pociągi będą co 10 minut
Mniejsze korki ekologia itd.
Użytkownik SKM

# Dariusz Nowak

18.04.2023 09:58

Drogi użytkowniku SKM szkoda że ani jednym słowem nie wspomniałeś że na te cuda będziesz czekał minimum 10 lat
Widocznie "użytkownicy" mają krótką pamięć i "zapomnieli" już jak wyglądał rozkład jazdy pociągów podczas poprzedniej ślimaczącej się przebudowy
Przez kolejne lata czeka nas paraliż komunikacyjny, okrojony do minimum rozkład SKM i KM, czekają nas wyburzone i budowane od nowa stacje Choszczówka, Płudy, Zerań, Toruńska, Praga, wyburzone wiadukty i tunele
Tak poczekajcie jeszcze kilka latek ale już będzie wspaniale
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024