Siedem wariantów tras kolejowych przez powiat legionowski. Konsultacje tylko online
8 czerwca 2021
Ruszają kolejne konsultacje społeczne w sprawie budowy nowej linii dla kolei szybkich prędkości na odcinku Warszawa Wschodnia - Nasielsk. Tym razem kolejarze przedstawili siedem wariantów przebiegu nowo projektowanej linii kolejowej.
Mieszkańców Białołęki i gmin powiatu legionowskiego najbardziej interesują spotkania online, które odbędą się dla mieszkańców Legionowa, Nowego Dworu Mazowieckiego i Wieliszewa - 15 czerwca 2021 r. o godz. 18, zaś dla mieszkańców Białołęki i gminy Jabłonna - 16 czerwca br. o godz. 18. Adres konsultacji: www.databout.pl/konsultacjespoleczne/.
Pierwsze trzy korytarze były już wcześniej przedstawione i omawiane. Kolejne trzy to nowe propozycje i wychodzą nieco naprzeciw oczekiwaniom zgłoszonym podczas pierwszych spotkań konsultacyjnych. Korytarz siódmy - w zasadzie nic nie zmienia - to poszerzenie o nowe tory dotychczasowej trasy Warszawa - Nasielsk.
Pierwszy i drugi korytarz przecina Legionowo i Wieliszew
W propozycji nr 1 szlak pozostaje równoległy do istniejącej linii kolejowej, przechodzi następnie tunelem pod centrum Legionowa i odchodzi w kierunku wschodnim od linii kolejowej nr 9 przez m.in. Skrzeszew, Wólkę Kikolską i Cegielnię Psucką. Druga propozycja, to linia kolejowa wychodząca z istniejącej linii kolejowej nr 9 za przystankiem Warszawa Choszczówka, biegnąca następnie przez Legionowo pod Centrum Szkolenia Policji. Oba warianty podczas pierwszych konsultacji były mocno skrytykowane nie tylko przez samorządy, ale i mieszkańców Legionowa oraz Wieliszewa, którzy nie chcą dalszego dzielenia swoich terenów torami. Oba te warianty byłyby też niezwykle kosztowne ze względu na konieczność przeprowadzenia na dość długim odcinku torów kolejowych pod ziemią oraz wypłaty odszkodowań za wywłaszczenia wielu domostw. Czy warto ponieść te wielomilionowe koszty dla kilku minut szybszej podróży pasażerów linii dalekobieżnych?
Trzeci korytarz przecina Białołękę Dworską oraz Jabłonnę
Tylko jeden z wariantów (korytarz nr 3) zakłada "rozjazd" z dotychczasowymi torami na wysokości Płud. Nowe tory poprowadzone zostałyby przez obok kościoła przy Klasyków, przez lasy i Dąbrówkę Szlachecką. Linia przeciąć by miała wiaduktem ulicę Modlińską, a następnie przebiegać wzdłuż wału wiślanego, przez teren zabytkowego parku pałacowego w Jabłonnie, potem z powrotem musiałaby przeciąć ulicę Modlińską, tym razem na wysokości Rajszewa. Dalej: Krubin, Czarnowo, Miękoszynek oraz Studzianki. Jak widać, wariant ten znacząco ingeruje w obszary zalesione Białołęki, Jabłonny i Wieliszewa i koliduje z zespołem pałacowo-parkowym w Jabłonnie. Przebieg blisko wałów oznacza, że ze względu na drgania, z czasem ta ważna przeciwpowodziowa bariera mogłaby popękać.
Korytarze 4, 5 i 6
Czwarta propozycja to linia kolejowa przebiegająca wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9, następnie na Bukowcu przy wjeździe do Legionowa odgałęziająca się w kierunku wschodnim i tunelem pod CSP. Potem w kierunku północnym przez Kikoły oraz Psucin i po zachodniej stronie stacji Nasielsk. Szlak ten łączy się z linią kolejową nr 9 w okolicy przystanku Kątne. Piąta propozycja jest dość podobna - za Kałuszynem linia skręca w kierunku zachodnim i włącza się w linię kolejową nr 9 w Studziankach Nowych. Oba warianty omijają przede wszystkim tereny cenne przyrodniczo w Topolinie, jak też tereny zurbanizowane w Skrzeszewie. Szósta propozycja to szlak kolejowy przebiegający wzdłuż linii nr 9, przez Legionowo w kierunku Chotomowa. Tuż za nim, a jeszcze przed Janówkiem, odbija od starych torów tworząc nową linię kolejową o przebiegu zbliżonym do korytarza nr 3, tj. po zachodniej stronie Krubina, Miękoszynka, włączając się w Studziankach Nowych w stary ślad. Wariant ten omija tereny jednostki wojskowej w Krubinie oraz cmentarz parafialny.
Korytarz nr 7 - bez zmian ale...
Siódma propozycja to rozbudowa linii kolejowej nr 9 do czterech torów od stacji Warszawa Praga do Nasielska, jednak zdaniem specjalistów ze spółki Databout nie spełnia ona oczekiwań projektu w zakresie uzyskiwanych parametrów technicznych linii kolejowej, powoduje konieczność znacznych wyburzeń istniejącej zabudowy, utrudnia też możliwość modyfikacji przebiegu linii, co może powodować duże utrudnienia w prowadzeniu ruchu kolejowego na istniejącej linii kolejowej nr 9.
(DB)