Rząd: zbudujmy most Jabłonna - Łomianki. Kiedy?
9 października 2018
Nowy most na Wiśle ma połączyć Jabłonnę z Łomiankami do 2025 roku. Czy jest na to szansa?
20 września w pałacu w Jabłonnie odbył się Ogólnopolski Konwent Samorządowy "Mosty dla Regionów". Spotkanie zgromadziło liderów władz samorządowych, przedstawicieli strony rządowej oraz mediów. Spotkanie w Jabłonnie zorganizowano nieprzypadkowo. Przeprawa między Jabłonną a Łomiankami została zakwalifikowana do dofinansowania rządowego (nawet do 80% kosztów) w ramach projektu "Mosty dla regionów" . Inwestycja miałaby zostać ukończona w 2025 roku. Czy jest to możliwe?
Droga przez rezerwat
Jak przekonuje część ekspertów, planowane przez rząd przeprawy trudno będzie zbudować w zakładanym terminie, czyli do 2025 roku. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju stawia bowiem przed zainteresowanymi samorządami kilka warunków. Jeden z nich zakłada, że dokumentacja inwestycji, w tym m.in. decyzja środowiskowa, musi być gotowa do końca 2022 r. Minister Inwestycji i Rozwoju Jerzy Kwieciński przekonuje, że ponad cztery lata to okres wystarczający, by przygotować niezbędną dokumentację. Trzy lata miałaby trwać dofinansowana przez rząd budowa. Tymczasem, jak pokazują dotychczasowe doświadczenia - zebranie dokumentacji często przeciąga się w nieskończoność, a sprawę mostu w Jabłonnie dodatkowo komplikują uwarunkowania środowiskowe, gdyż trasa będzie musiała przeciąć obszar Natura 2000 i utworzony w ramach niego rezerwat ptasi "Ławice Kiełpińskie". Dlatego właśnie eksperci już teraz wieszczą, że most łączący Jabłonnę z Łomiankami może powstać nie wcześniej niż około 2030 roku.
Brakuje szczegółów
Inny możliwy problem to brak odpowiedniej współpracy między stroną samorządową i rządową. Za budowę odpowiedzialny będzie marszałek województwa mazowieckiego. Czy zatem samorząd Mazowsza wystąpi z wnioskami o dofinansowanie budowy? - Oczywiście, budowa mostów jest niezwykle potrzebna, ale konieczna jest analiza zarówno finansowa, jak i prawna, bo część proponowanych inwestycji przebiegałoby przez obszary chronione - powiedziała dla portalu forsal.pl Marta Milewska, rzeczniczka marszałka Mazowsza, Adama Struzika. - Powstaje też pytanie, czy wszystkie samorządy stać będzie na przystąpienie do tego programu. Trzeba bowiem pamiętać, że nie będzie to tylko budowa mostów, ale i równie kosztownych dróg dojazdowych, zjazdów i innej infrastruktury. Brakuje ciągle szczegółów i terminów - dodaje.
Łomianki nie są przekonane
- My byśmy ten most postrzegali bardziej lokalnie niż regionalnie, czyli z jednym pasem ruchu wraz ze ścieżką rowerową i chodnikami. Mieszkańcy mają podzielone zdania na temat przyszłej przeprawy i nie wszystkim się ten pomysł podoba - zastrzega wiceburmistrz Łomianek Piotr Rusiecki. - Rządowy program Mosty dla Regionów otworzył szansę dla Jabłonny na budowę przeprawy. Moim zadaniem, jako gospodarza gminy, jest szybkie reagowanie na możliwość rozwoju naszej okolicy. Stąd pomysł zorganizowania konwentu "Mosty dla Regionów". Widzę, że również inne samorządy wiążą z programem duże nadzieje. Wierzę, że sygnał, który wysłaliśmy stronie rządowej jest czytelny. Chcemy mostu. Czekamy na wdrożenie programu i więcej informacji dotyczących jego realizacji i finansowania - mówi wójt Jabłonny Jarosław Chodorski.
(DB)