REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Rynek samochodów osobowych

  6 czerwca 2003

Wydaje się, iż rok 2002 był rokiem przełomowym dla polskiego rynku samochodów osobowych, bo chociaż sprzedaż całoroczna wciąż była mniejsza niż rok wcześniej, to jednak zanotowany poziom spadku był już zdecydowanie niższy.

REKLAMA

Z punktu widzenia rozwoju sprzedaży, rok ten można podzielić na dwa okresy: pierwszą połowę roku, która niestety wciąż charakteryzowała się spadkiem sprzedaży miesięcznej w stosunku do odpowiednich miesięcy 2001 roku oraz drugą, w której po raz pierwszy od 1999 roku, z miesiąca na miesiąc sprzedaż rosła. Coraz lepsze wyniki drugiego półrocza spowodowały, że krzywa trendu, tworzona na podstawie dwunastomiesięcznych okresów sprzedaży, zaczęła wreszcie rosnąć.

W ciągu całego 2002 roku sprzedano 308.158 samochodów, tj. o 5,83% (19.086 sztuk) mniej niż w poprzednim roku. Zanotowany spadek sprzedaży rocznej był najniższy od trzech lat i niewiele odbiegał od poziomu osiągniętego w 2001 roku.

Chociaż po dwunastu miesiącach bieżącego roku Polska zajęła ósmą pozycję w rankingu krajów europejskich, to uzyskany wynik był wciąż niezadowalający. Sprzedaż ponad 308 tysięcy samochodów, odniesiona do liczby mieszkańców, postawiła Polskę na ostatnim miejscu w rankingu sprzedaży na 1000 mieszkańców. Współczynnik efektywności sprzedaży w wysokości 8 aut na tysiąc mieszkańców był prawie 2-krotnie słabszy od wyniku uzyskanego przez rynek czeski i ponad 4-krotnie gorszy od średniej europejskiej. Pomimo tak miernego rezultatu, prognozy na przyszłość są optymistyczne.

Początek 2003 roku zaczął się dobrze dla niemal wszystkich producentów oferujących swoje wyroby w Polsce. Wzrost sprzedaży samochodów prognozowany był przez wszystkich uczestników rynku, nikt jednak nie spodziewał się, że osiągnie on aż tak wysoki poziom. Porównując wielkości sprzedaży tegorocznej i ubiegłorocznej, wyniki obecnego roku są o 11,96% lepsze. Dzięki niemu, całkowita sprzedaż samochodów osobowych w ciągu pierwszego kwartału bieżącego roku, która wyniosła 81.565 sztuk, znacznie przekroczyła wynik zanotowany rok wcześniej, choć trzeba nadmienić, iż wciąż sporo jeszcze brakuje do osiągnięcia rezultatu z roku 2001. Pomimo zdecydowanie pozytywnego efektu, nadal jednak za wcześnie na udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy prognozy sprzedaży formułowane pod koniec ubiegłego roku sprawdzą się, jak ostatecznie będzie wyglądał polski rynek samochodowy na koniec roku.

Niepokonanym liderem krajowego rynku pozostaje wciąż Fiat, który opanował od początku bieżącego roku prawie piątą część rynku, a sprzedaż samochodów tej marki osiągnęła wielkość 15.333, co daje wzrost o 8,66% w porównaniu do pierwszego kwartału ubiegłego roku. Powodzenie Fiata na polskich drogach jest wynikiem nie tylko skutecznych działań marketingowych, ale także skutkiem przywiązania Polaków do marki, dobrze rozwiniętej sieci serwisowej, dostępności części zamiennych. Fiat jest trudnym do pokonania na krajowym rynku konkurentem.

Kolejną marką wśród najpopularniejszych w Polsce jest Skoda - opanowała prawie 12% rynku, a sprzedaż jej samochodów po trzech miesiącach roku zamknęła się liczbą 9506 sztuk, o ponad 28% większą niż przed rokiem. To również samochód, który występuje na polskich drogach od wielu lat i cieszy się przychylnością krajowych kierowców.

Trzecia pozycja na liście najlepiej sprzedawanych marek należy na polskim rynku do Renault. Ten francuski producent zdobył 10,72% klientów salonów samochodowych, sprzedając od początku roku 8.742 aut (o ponad 12% więcej niż rok wcześniej). Czwarte miejsce zajmuje groźny dla Renault rywal - Toyota. Japoński koncern prowadzi bardzo ekspansywną kampanię reklamową, niezmiennie modernizuje swoje produkty i walczy skutecznie o przejęcie jak największej części polskiego rynku samochodowego. Różnice w wielkości tegorocznej sprzedaży są niewielkie między tymi dwoma producentami, ale wzrost, jaki osiągnęła Toyota na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy - o 48,27% - jest imponujący. Jeżeli japońska marka utrzyma takie tempo ekspancji, szybko jej udział w rynku przekroczy aktualne 9,99%.

Piąta pozycja listy to Opel z 9-procentowym fragmentem rynku i sprzedażą 7.342 pojazdów w tym roku. Szóste miejsce zajmuje od kilku miesięcy Peugeot, który sprzedał łącznie od początku roku 6.289 samochodów, opanowując 7,71% polskiego rynku. W stosunku do roku poprzedniego jest to wynik lepszy o 15,46% (842 sztuki). W pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych marek tylko dwie zanotowały w tym roku spadek. Jest to Volkswagen, który zajmuje 8 miejsce na liście (4.136 sprzedanych samochodów, spadek o 22,72%) i Daewoo na dziesiątej pozycji (2.950 sprzedanych aut, spadek o 48,96%). Sytuacja koreańskiego producenta wydaje się być przesądzona. Możliwości odrobienia straty w chwili obecnej stopniały praktycznie do zera. Volkswagen ma szansę zawalczyć o poprawę swojego wizerunku, tym bardziej że przez długi okres czasu przodował na polskim rynku.

Początek bieżącego roku przyniósł niepokojące informacje dotyczące zarówno spraw międzynarodowych (konflikt iracki), jak wewnętrznych Polski. Niestety informacje te w sposób negatywny oddziaływają na konsumentów, którzy niepewni przyszłości ograniczają swoje wydatki, szczególnie, że ich siła nabywcza nie jest zbyt duża. Tempo wzrostu przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego jest niskie. Wprawdzie inflacja jest również niska, czym podnosi poziom płac realnych, ale jednak nie do stanu gwarantującego swobodny zakup samochodu.

Nie mniej istotnym czynnikiem stymulującym sprzedaż samochodów są mechanizmy wspierające zakup. Rada Polityki Pieniężnej wciąż obniża stopy procentowe, dając sygnał bankom komercyjnym do zmniejszenia oprocentowania kredytów. Problem leży w tym, że odzew na sygnały RPP nie jest zbyt szybki. Najczęściej następuje szybka reakcja w obniżaniu oprocentowania depozytów, natomiast kredyty pozostają bez zmian na relatywnie wysokim poziomie. Kredyty, a także leasing, są niezwykle pomocnym narzędziem wspierającym zakup samochodów zarówno przez nabywców indywidualnych, jak i przez przedsiębiorstwa i instytucje. Znaczne obniżenie oprocentowania kredytów (nie tylko w ramach prowadzonych przez dealerów akcji promocyjnych) oraz modyfikacja przepisów leasingowych spełniłyby oczekiwania rynku. Niestety, zasady leasingowania samochodów osobowych nie uległy zmianie. Leasing tych pojazdów wciąż jest mniej korzystny niż w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych, ograniczając tym samym możliwości wielu firm.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest sytuacja zakładów Daewoo - FSO na Żeraniu, która do tej pory nie została wyjaśniona. Pomimo bardzo bliskiego sfinalizowania uzgodnień z Roverem, nie doszło jeszcze do zawarcia stosownej umowy. Termin rozstrzygnięcia w tej sprawie jest permanentnie przekładany, co stawia zakład w bardzo kłopotliwej sytuacji. Nie dość, że traci nabywców samochodów, to w celu powstrzymania dalszej ich utraty stosuje duże upusty cenowe, narażając się na pogłębianie i tak kryzysowej sytuacji finansowej.

Wprowadzone przez rząd ograniczenia w imporcie samochodów używanych, zarówno te z początku ubiegłego roku, jak i te wprowadzane we wrześniu, spowodowały "kurczenie" się oferty pojazdów na rynku wtórnym. W efekcie poziom importu w dwóch pierwszych miesiącach bieżącego roku osiągnął bardzo niski poziom. Znalazło to odzwierciedlenie w postępującym wzroście cen aut na rynku wtórnym, co w konsekwencji zwiększyło opłacalność wymiany aut na nowe. W efekcie tego stopniowo poprawia się sytuacja krajowych producentów, którzy co prawda wciąż notują spadki sprzedaży, jednakże z miesiąca na miesiąc coraz mniejsze, a samochody o cenach najniższych sprzedają się wręcz coraz lepiej.

Wojciech Drzewiecki
Prezes firmy SAMAR
źródło: Centrum Prasowe MTP

 

REKLAMA

Komentarze (30)

# alexy

15.02.2015 12:50

Jeśli interesuje kogoś korzystne nabycie dobrego auta, proponuję zapoznać się z zasadami programu 600 za 600 w J&J Group, który polega na tym, że koszt auta jest pokrywany przez firmę w zamian za reklamę mobilną- dostajesz oklejony samochód. Sam skorzystałem tego, jeżdżę teraz corsą z 2011 roku, a reklama w niczym mi nie przeszkadza.

# pikuś

16.02.2015 12:57

fajna akcja, ja od siebie, jeśli chodzi o rynek samochodowy dorzucę jeszcze link do fajnego bloga: http://www.selcar.pl/blog - można poczytać ciekawe rzeczy

# lord_vader

26.02.2015 01:03

Pikuś, ciekawy blog: "najbrzydsze samochody świata" :D A ja myślałem, że nie ma nic paskudniejszego niż ford KA albo fiat multipla. Co do oferty 600 za 600, jestem zainteresowany, zwłaszcza, że przejrzałem auta na stronie J&J Group. Całkiem przyzwoite i z dotacją się opłaca. Reklama na pewno nie będzie mi w niczym przeszkadzała.

REKLAMA

# dani

16.03.2015 00:33

J&J super sprawa, pełna rzetelność, uczciwa współpraca. Dobry samochód, w zasadzie za darmo. Tylko program "600 za 600" to umożliwia, realnie, bo 600 zł z których pokrywa się ratę to po prostu wynagrodzenie od J&J Group za reklamę na aucie.

# adamenko

19.03.2015 14:27

Jeśli chodzi o wynajem busów to polecam - http://www.dar-trans.pl/wynajem-busow Pewniak, porządne samochody, normalne stawki, korzystam od dłuższego czasu, nie ma żadnych problemów.

# Jerzy34

20.03.2015 14:10

Pomysł jest świetny- 600 zł za reklamę, rata z głowy. Moja żona się zgłosiła i wniosek został rozpatrzony pozytywnie, w ciągu paru dni. Niedługo wybieramy się do J&J Group omówić szczegóły i wybrać auto.

REKLAMA

# Janusz76

25.03.2015 23:45

Dobrze, że zasady programu "600 za 600" są dokładnie wyjaśnione, bo wiadomo nie ma bezinteresownych prezentów. Uczciwy zarobek za reklamę- spłata raty:) Jakby nie było oferta J&J Group jest bardzo korzystna.

# Ruda

03.04.2015 20:51

Takie dofinansowanie to chyba nowość na rynku? Do tej pory słyszałam tylko że UE ma dopłacać jakieś grosze na samochody dla firm. Cóż, oferta J&J Group jest lepsza, zdecydowanie, m.in. dlatego że nie tylko przedsiębiorcy mogą zarabiać na auto poprzez jazdę z reklamą.

# narcyzz

16.04.2015 13:45

Z Unii można liczyć na 9% dotacji na auto i ile się nie mylę, czyli nie wielka łaska. Program "600 za 600" natomiast pomaga konkretnie i w taki sposób, że każdy na tym zyskuje. Oczywistym jest więc, że lepiej podjąć współpracę z J&J Group, niżeli zawracać sobie głowę staraniami by dostać od UE jakieś śmieszne pieniądze.

REKLAMA

 keli

19.04.2015 16:41

Dobrze wiedzieć.

# michał1988

23.04.2015 23:26

Wychodzi na to, że J&J Group daje 100%, a Unia tylko 9%...mimo wszystko uważam, że to wiarygodna oferta, bo pracowałem w branży reklamowej i wiem doskonale ile się płaci za umieszczenie gdzieś billboardu czy innej formy promocji wizualnej. 600 km do przejechania na miesiąc to też nie dużo.

# thegusto

05.05.2015 13:42

Słyszałem już kiedyś o czymś takim, ale jakoś nie miałem pewności. Zgłosiłem się jednak do J&J Group kilka miesięcy temu za namową znajomej z pracy i naprawdę mile mnie zaskoczyła możliwość szybkiego pozyskania auta na korzystnych warunkach.

REKLAMA

# Olwk

29.05.2015 22:36

Co do firmy J&J Group to nie ma czego się obawiać. Uczciwa i rzetelna firma. Współpracuje od pół roku i nie mam nic do zarzucenia.

# edek

30.05.2015 11:42

Reklama firm na innej stronie tego portalu się znajduje.

# annaa

06.06.2015 12:06

Chętnie bym skorzystała z tego dofinansowania w J&J Group, do tej pory zawsze jeździłam starociami, typu Tico, Lanos. Chcę po kilku latach posiadania prawka mieć nareszcie samochód, który nie będzie się ciągle psuł. Jakie auta można nabyć od J&J Group? Regularnie dostajecie kasę, bez opóźnień itd? Pomysł wydaje mi się ciekawy, ale muszę mieć pewność..

REKLAMA

# Janusz123

11.06.2015 14:04

Ja mam pytanie do osób które podpisały lub widziały wzory umów z tą firmą. Co w przypadku gdy auto się zepsuje i nie wyjeździmy miesięcznego limitu kilometrów?Jakie sankcje?
pozdrawiam

# Krzysiek Rogowski

23.07.2015 01:49

tyburcy@vp.pl

# bartek.s

24.07.2015 20:05

Jeśli auto się zepsuje, powiadamiasz firmę i nie masz z ego tytułu żadnych konsekwencji, podobnie jak np. zachorujesz i czasowo nie możesz eksploatować samochodu. Natomiast gdy nie wyjeździsz limitu km w danym miesiącu to płacisz ratę z własnej kieszeni. Ale 600 km to nie dużo:) Oferta http://www.jjgroup.com.pl/index.php/pl/ jest idealna dla osób które tak jak używają samochodu codziennie.

REKLAMA

# daniel

08.08.2015 17:51

Korzystam z programu jazdy z reklamą prawie rok czasu, wszysto ok- dokładnie jak w umowie, żadnych haczyków po drodze. Mnie współpraca z http://www.jjgroup.com.pl/index.php/pl/przyniosla same korzyści. Moge polecić z czystym sumieniem.

# Krzychu2

20.09.2015 22:39

Całkiem ciekawe jest to o czym piszecie, ja jednak wole opcje standardowego kredytu na samochód, całkiem ciekawą ofertę znalzłem w http://www.cls.pl/kredyt_samochodowy i chyba tego się będę trzymał ;)
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA