Ruda wciąż z szansą na tramwaj
19 stycznia 2017
Ruda to jedno z ostatnich "wysokich" osiedli Warszawy, na które nie dojedzie w najbliższych latach metro lub tramwaj.
"Warszawa stawia na komunikację szynową". Do niedawna był to slogan bez pokrycia w rzeczywistości; dziś teza, dla poparcia której można znaleźć coraz więcej argumentów. Na Woli, Pradze i Targówku trwa budowa metra, na Nowodworach - linii szybkiego tramwaju. W swojej kolejce po nowoczesną komunikację miejską ustawiły się już Bródno, Górce, Gocław, Zielona Białołęka i Wilanów, a nawet niedawne pola kukurydzy za Jelonkami (Chrzanów) i jedno osiedle domów jednorodzinnych (Zacisze). Ruda będzie niedługo jednym z ostatnich gęsto zaludnionych osiedli Warszawy, które nie mogą doczekać się tramwaju. Choć wysokie bloki przy Klaudyny i Gwiaździstej zaczęto budować już w latach 70., nie dociągnięto do nich linii tramwajowej. Istniejący fragment torowiska na Mickiewicza z pętlą na osiedlu Potok powstał w roku 1961.
Przesiadka obowiązkowa
Choć z Klaudyny do ścisłego centrum Warszawy jest tylko 6 km, mieszkańcy Rudy nie mają z nim bezpośredniego połączenia. Przesiadka do tramwaju na Mickiewicza albo metra na pl. Wilsona jest obowiązkowa. Ta druga jest w zasadzie pozbawiona sensu, bo dwukrotne pokonywanie różnicy poziomów zajmuje z grubsza tyle samo czasu, co sam dojazd do ronda Dmowskiego. Rozwiązaniem byłoby przedłużenie tramwajowej "piętnastki" na północ, w okolice pętli autobusowej przy Gwiaździstej.
W 2012 roku warszawski radny Dariusz Figura apelował, by podczas przebudowy trasy Armii Krajowej na S8 pomyśleć o tramwaju na Rudę, poszerzyć i wzmocnić wiadukt ulicy Mickiewicza. Tak się nie stało. Nic nie wyszło także z przetargu na koncepcję trasy, którą Tramwaje Warszawskie ogłosiły cztery lata temu.
- Został anulowany, gdyż cena ofert istotnie przekroczyła wartość środków zarezerwowanych przez nas na ten cel - mówi Michał Powałka, rzecznik TW. - Obecnie bezwzględny priorytet mają inwestycje z dofinansowaniem unijnym.
Inwestycje te to przede wszystkim linie z ronda Waszyngtona na Gocław i z Dworca Zachodniego do Wilanowa oraz przywrócenie torowiska na Kasprzaka i przedłużenie torów na Światowida do Winnicy. Ruda musi jeszcze poczekać.
- Planujemy ogłosić ponownie postępowanie przetargowe w latach 2017-2018 - mówi Powałka. - Zakończona modernizacja wiaduktu Mickiewicza nie uniemożliwia realizacji trasy tramwajowej - dodaje.
(dg)