REKLAMA

Bielany

Inwestycje

 

Ruda wciąż z szansą na tramwaj

  19 stycznia 2017

alt='Ruda wciąż z szansą na tramwaj'

Ruda to jedno z ostatnich "wysokich" osiedli Warszawy, na które nie dojedzie w najbliższych latach metro lub tramwaj.

REKLAMA

"Warszawa stawia na komunikację szynową". Do niedawna był to slogan bez pokrycia w rzeczywistości; dziś teza, dla poparcia której można znaleźć coraz więcej argumentów. Na Woli, Pradze i Targówku trwa budowa metra, na Nowodworach - linii szybkiego tramwaju. W swojej kolejce po nowoczesną komunikację miejską ustawiły się już Bródno, Górce, Gocław, Zielona Białołęka i Wilanów, a nawet niedawne pola kukurydzy za Jelonkami (Chrzanów) i jedno osiedle domów jednorodzinnych (Zacisze). Ruda będzie niedługo jednym z ostatnich gęsto zaludnionych osiedli Warszawy, które nie mogą doczekać się tramwaju. Choć wysokie bloki przy Klaudyny i Gwiaździstej zaczęto budować już w latach 70., nie dociągnięto do nich linii tramwajowej. Istniejący fragment torowiska na Mickiewicza z pętlą na osiedlu Potok powstał w roku 1961.

Przesiadka obowiązkowa

Choć z Klaudyny do ścisłego centrum Warszawy jest tylko 6 km, mieszkańcy Rudy nie mają z nim bezpośredniego połączenia. Przesiadka do tramwaju na Mickiewicza albo metra na pl. Wilsona jest obowiązkowa. Ta druga jest w zasadzie pozbawiona sensu, bo dwukrotne pokonywanie różnicy poziomów zajmuje z grubsza tyle samo czasu, co sam dojazd do ronda Dmowskiego. Rozwiązaniem byłoby przedłużenie tramwajowej "piętnastki" na północ, w okolice pętli autobusowej przy Gwiaździstej.

W 2012 roku warszawski radny Dariusz Figura apelował, by podczas przebudowy trasy Armii Krajowej na S8 pomyśleć o tramwaju na Rudę, poszerzyć i wzmocnić wiadukt ulicy Mickiewicza. Tak się nie stało. Nic nie wyszło także z przetargu na koncepcję trasy, którą Tramwaje Warszawskie ogłosiły cztery lata temu.

- Został anulowany, gdyż cena ofert istotnie przekroczyła wartość środków zarezerwowanych przez nas na ten cel - mówi Michał Powałka, rzecznik TW. - Obecnie bezwzględny priorytet mają inwestycje z dofinansowaniem unijnym.

Inwestycje te to przede wszystkim linie z ronda Waszyngtona na Gocław i z Dworca Zachodniego do Wilanowa oraz przywrócenie torowiska na Kasprzaka i przedłużenie torów na Światowida do Winnicy. Ruda musi jeszcze poczekać.

- Planujemy ogłosić ponownie postępowanie przetargowe w latach 2017-2018 - mówi Powałka. - Zakończona modernizacja wiaduktu Mickiewicza nie uniemożliwia realizacji trasy tramwajowej - dodaje.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (8)

# Ruda

19.01.2017 12:37

A przecież kilka lat temu jacyś frajerzy z osiedla Ruda oprotestowali przebieg linii tramwajowej. Warto byłoby ich wskazać i napisać, o co im chodziło.

# Kamil

19.01.2017 16:23

Chodziło o to, że większość mieszkańców nie potrzebuje uszczęśliwiania na siłę i tramwaju na rudzie. Ja do centrum jadę 10 minut z przesiadką do metra. Jaki sens ma tramwaj który tylko zwiększy ruch ?

# Chochoł

19.01.2017 17:18

ZTM to ma taki patent, że jak pojawia się tramwaj wycinają do nogi autobusy, bo niestety nie ma tak, że funkcjonuje jedno i drugie. Proszę sprawdzić gdzie trafiło 128, albo 519 i komu służy, bo na bank nie mieszkańcom Bielan. Rozdźwięk był też co do lokalizacji pętli, gdyż wiadomo, że kiedyś tramwaj docierał do Rudzkiej, a teraz była mowa o Gwiaździstej natomiast w międzyczasie zmodernizowano postój autobusów. Sprzeczne głosy płyną na łamach prasy odnośnie obecności 122, albowiem są tacy, którzy widzą je na Podleśnej. Flagowym autobusem, który miał w swoim założeniu łączyć wszystkie ważne punkty na mapie Bielan i Żoliborza, był 121 tylko się panu Leszkowi Rucie nie podobało, że za dobrze mamy, no to go teraz finalnie przeflancowali na Powstańców Śląskich po złości. Siatka połączeń autobusowych dla osiedla Ruda, jest rozpisana przez pana eksperta Osę na stronie pt."Czerwony Autobus" odnośnie do konsultacji społecznych, które miały miejsce w urzędzie dzielnicy przy ulicy Żeromskiego w styczniu 2014 roku i słownie nic z tych założeń nie zostało wprowadzone w życie. Jedyny sposób na jakiekolwiek zmiany to doprowadzenie do konsultacji społecznych w których mieszkańcy osiedla Ruda powinni także zabrać głos, a przedstawiciele Tramwajów Warszawskich są akurat na terenie dzielnicy ostatnimi czasy bardzo aktywni i wydeptują ścieżki do Ratusza, bo środki daje Unia więc budują.

REKLAMA

# baba ze słownika

22.01.2017 10:57

Ruda. To nie jest ruda dziewczyna, ani ruda wiewiórka, ani ruda rdza. Proszę, piszcie nazwę własną osiedla w cudzysłowie. O tak: "Ruda". Czy to takie trudne?

# Ozyrys

22.01.2017 11:18

Redaktorze Gadomski będzie tekst o pętli "Chomiczówka"?

# Klaudiusz

22.01.2017 17:52

#Kamil napisał(a) 19.01.2017 16:23
Chodziło o to, że większość mieszkańców nie potrzebuje uszczęśliwiania na siłę i tramwaju na rudzie. Ja do centrum jadę 10 minut z przesiadką do metra. Jaki sens ma tramwaj który tylko zwiększy ruch ?

W znaczeniu z Osiedla "Ruda" w 10 min z przesiadką do metra i jesteś w centrum...? Dosyć ciekawe, bo którąkolwiek linią autobusową i do której ze stacji metra by nie jechać, sam dojazd zajmuje od 6-10 minut więc dojazd do ścisłego centrum to około 25-30 minut. Dlatego stała rozbudowa połączeń tramwajowych w tak dużym mieście jest niezbędna. Równie dobrze, możnaby zlikwidować tramwaj linii nr 15 na odcinku od Placu Wilsona, skoro z pętli przy Potockiej korzystają głównie mieszkańcy Osiedla "Potok", znacznie mniej zasiedlonego niż to po Bielańskiej stronie trasy.

REKLAMA

# grzybek

31.01.2017 19:58

Tramwaj w tej okolicy jest zbyteczny.Autobusy całkowicie wypełniają temat.

 mariorek

04.02.2017 15:45

Chyba ten pomysł już całkiem przepadł
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy