Pytania o Galerię Legionowo
4 lutego 2011
Wizja pojawienia się galerii handlowej w miejscu zabytkowego kasyna wzbudza sporo emocji i pytań wśród legionowian. Mieszkańcy okolic ul. Polnej obawiają się korków i chaosu komunikacyjnego, związanego z dojazdem do centrum handlowego.
Mieszkańcy Bukowca obawiają się, że zostaną zablokowani przez auta wyjeżdżające z galerii. Wobec notorycznie zamykanych szlabanów przejazdu przy ul. Kwiatowej (a przecież do otwarcia centrum handlowego trasą będzie kursować nie tylko większa liczba pociągów SKM, ale także składy do lotniska w Modlinie), samochody wyjeżdżające tamtędy z galerii zakorkują doszczętnie ul. Polną i dojazdy do posesji. Obawy potwierdza radny Brański - także mieszkaniec okolicy. - Już dziś ul. Polna jest blokowana przez często i długo zamykany przejazd kolejowy - mówi. Czy może być trudniej przejechać na drugą stronę torów, gdy zostanie zwiększona liczba pociągów? - Na pewno tak. Niewątpliwie nie przyniesie nam ta inwestycja poprawy warunków drogowych. Paradoksalnie ujmując, często i długo zamykany przejazd kolejowy na ul. Polnej, będzie skutecznie odwodził klientów Galerii od ko-rzystania z tego kierunku wjazdu do centrum handlowego - uważa radny.
Kiedy powstanie centrum handlowe?
- W umowie oddania gruntu w użytkowanie wieczyste zawartej z inwestorem, określone są maksymalne terminy wykonania prac - fundamenty budynku mają powstać do 31 marca 2013 roku, budynek w stanie surowym zamkniętym - do 31 października 2016 roku - informuje Tamara Mytkowska z legionowskiego ratusza.Inwestor jest większym optymistą
- Obecnie jesteśmy na etapie komercjalizacji Galerii w Legionowie. 21 stycznia do grona najemców Galerii Legionowo dołączył operator spożywczy, firma Tesco Polska. W obiekcie oprócz Tesco oraz Castoramy znajdzie się sklep wielkopowierzchniowy z branży RTV/AGD, multikino, galeria handlowa z około 140 sklepami oraz parking. Inwestorem galerii jest IGI Legionowo, która planuje ukończenie projektu w II połowie 2013 roku. Międzynarodowa firma doradcza DTZ odpowiada za komercjalizację obiektu - mówi Agnieszka Nieman z biura prasowego Irlandzkiej Grupy Deweloperskiej.W tej chwili trwają uzgodnienia inwestora z Generalną Dyrekcją Dróg Krajo-wych i Autostrad co do warunków technicznych wjazdów i zjazdów z Zegrzyńskiej. Główny wjazd do centrum handlowego będzie zaplanowany od strony wiaduktu, ten od ul. Polnej będzie tylko dla samochodów osobowych. Inwestor ma dostać pozwolenie na budowę w okolicach lipca.
Galeria napędza inwestycje
Galeria sfinansuje oczywiście wszystkie drogi wewnętrzne oraz przedłużenie ul. Wrzosowej od Wąskiej do wiaduktu. Jednocześnie miasto deklaruje budowę drogi od ul. Polnej wzdłuż torów kolejowych do wiaduktu, dalej wzdłuż rampy łukiem poza osiedle Kozłówek i osiedlem wojskowym do ul. Piaskowej w rejonie przejazdu kolejowego.- Inwestycja będzie skoordynowana z budową centrum handlowego, aby zapobiec jej degradacji przy budowie galerii, będziemy starali się pozyskać na to dofi-nansowanie unijne - mówi Ryszard Brański. Wiadomo, że nadal nie ma szans na wybudowanie tunelu pod przejazdem na ul. Kwiatowej. Problem budowy tunelu wewnętrznego w mieście był analizowany w poprzedniej kadencji. Zostało zlecone wykonanie koncepcji przejazdów bezkolizyjnych przez tory kolejowe w granicach miasta. Przedstawiono radzie miasta cztery rozwiązania, gdzie jednym z nich był tunel w ul. Polna-Kwiatowa.
- Niestety obecnie nie ma perspektyw na wybranie i rozpoczęcie budowy tunelu wewnętrznego w oparciu o jedną z przedstawionych koncepcji. Na przeszkodzie stoją inne zobowiązania finansowe miasta, między innymi takie jak wypłata odszkodowań za grunty zajęte pod drogi - mówi radny Brański.
Karolina Smoczyńska