Parkuj i Jedź w systemie sieciowym? Bezobsługowe
18 września 2012
- Brakuje pieniędzy na szkoły, przedszkola, a opłaca się ochroniarzy na parkingach, na których albo stoi jeden samochód w nocy, albo nie ma tam ich wcale. Czemu ma służyć takie wydawanie pieniędzy? - pyta oburzona mieszkanka Wawra.
Zarząd Transportu Miejskiego, który zarządza parkingiem twierdzi, że wszystkie parkingi działające w systemie "Parkuj i Jedź" są chronione przez zewnętrzne agencje ochrony.
- Obecie bezpośrednia ochrony w trybie 24-godzinnych pieszych patroli jest realizowana na parkingach: P+R Metro Młociny, P+R Metro Marymont, P+R Metro Wilanowska, P+R Al. Krakowska, P+R Ursus Niedźwiadek, P+R Wawer SKM. Na pozostałych parkingach ochrona jest obecna w niepełnym wymiarze - wylicza Paweł Olek, rzecznik ZTM.
Tłumaczy też, że podstawowym zadaniem ochrony jest zapewnienie stałego nadzoru nad bezpieczeństwem na terenie obiektów, w tym dbałość o bezpieczeństwo życia i zdrowia oraz mienia. Ponadto ochrona ma przeciwdziałać próbom zakłócania porządku, dewastacji i kradzieży.
- ZTM ma podpisaną umowę, zawartą w trybie przetargu nieograniczonego, gdzie wysokość wynagrodzenia uzależniona jest od liczby godzin i pieszych patroli. Odnosząc się do ochrony parkingu P+R Wawer - obecnie do bezpośredniej obsługi przedmiotowego parkingu nie jest przydzielony pracownik Zarządu Transportu Miejskiego, w związku z tym do zadań ochrony na tym obiekcie należy m.in. udzielanie informacji użytkownikom nt. zasad funkcjonowania parkingu, wpuszczanie służb technicznych, nadzór nad czystością i estetyką obiektu - mówi Olek.
Idą zmiany
Co ciekawe, okazuje się, że w celu ograniczenia kosztów eksploatacji parkingów działających w systemie "Parkuj i Jedź", ZTM jest na etapie realizacji projektu sieciowania parkingów. Docelowo projekt ten pozwoli na całkowitą rezygnację z bezpośredniej obsługi, a zarządzanie parkingami będzie odbywało się w sposób pośredni ze specjalnego centrum, gdzie będzie docierał sygnał wizyjny z kamer. Będzie możliwy kontakt głosowy z użytkownikami parkingu, sterowanie szlabanami oraz otwieranie i zamykanie bram oraz furtek znajdujących się na parkingu.
- Obecnie jesteśmy na etapie testowym wdrażania systemu, a do Centrum Zarządzania Parkingami podłączone są dwa obiekty: P+R Metro Ursynów i P+R Anin SKM - wyjaśnia Paweł Olek.
Patrząc na parking w Aninie pomysł wydaje się trafiony. Tam od 1 sierpnia na urządzeniach i kasie zainstalowano przycisk INFO, który po wciśnięciu łączy z obsługą parkingu. Obiekt jest monitorowany przez całą dobę. Dodatkowo w kilku miejscach wywieszono informację o numerach telefonów, pod które można zadzwonić w razie problemów.
Anna Sadowska