Najważniejszą dla mieszkańców Targówka inwestycją w rozwój transportu szynowego jest poprowadzenie przez dzielnicę II linii metra. Obecnie budowany jest jej centralny odcinek - rondo Daszyńskiego - Dworzec WarszawaWileńska (planowane zakończenie - 2013 r.).
W ramach aktualnego dofinansowania dla metra z funduszy UE uwzględniono też wykonanie projektów budowlanych dla siedmiu kolejnych stacji, w tym trzech w
kierunku wschodnim - przy Szwedzkiej oraz dwóch na Targówku. Ich realizacja jest uzależniona od
otrzymania kolejnej dotacji unijnej w
latach 2014-2020. W optymistycznym wariancie przystanki te powinny zostać zbudowane właśnie w tym okresie unijnego finansowania. Przy ocenie możliwości finansowych należy jednak pamiętać, że równocześnie planuje się wydłużenie II linii w kierunku zachodnim - na Wolę i Bemowo.
A tramwaj?
W Strategii Rozwoju Transportu w Warszawie możemy wyczytać o planach budowy nowej linii tramwajowej od pl. Wilsona, przez nowy most Jacka Kuronia (na przedłużeniu ul. Krasińskiego) do skrzyżowania ulic Budowlana/Odrowąża i dalej wzdłuż Św. Wincentego do Trasy AK w rejonie węzła "Głębocka", tj. przy Centrum Handlowym "Targówek". Plan ten nie ma jednak na razie szans na realizację, ponieważ budowa wspomnianego mostu, ze względów finansowych, została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.
Przyszłość w rękach kolejarzy
Zbudowanie krótkiego łącznika pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Wola pozwoliłoby na stworzenie kolejowej obwodnicy centrum Warszawy.
Mieszkańcy Targówka mogliby efektywniej wykorzystywać także kolej miejską, jednakże w tym celu konieczne byłoby... zbudowanie krótkiego łącznika pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Wola. Może być to dość kłopotliwa inwestycja, ponieważ wymagałaby przebudowy całego układu torowisk w tym rejonie. Jej przeprowadzenie pozwoliłoby jednak utworzyć kolejową obwodnicę centrum Warszawy. Byłoby to znacznie tańsze niż np. budowa kolejnej linii metra, a dla systemu transportowego w mieście mogłoby okazać się równie efektywne. Pociągi miejskie wyruszałyby ze stacji Zachodnia, przez Śródmieście do Wschodniej, a następnie przez Zoo, Gdańską i Wolę z powrotem do Zachodniej (i oczywiście druga linia w przeciwnym kierunku). Z punktu widzenia mieszkańców Pragi i Targówka ważne byłoby dobudowanie (na nowo powstałej obwodnicy) dwóch nowych stacji - w okolicy ronda Żaba oraz przy Radzymińskiej. Dzięki temu łatwo można byłoby się przesiąść do pociągu, który dowoziłby pasażerów do różnych punktów Warszawy, niekoniecznie pokrywających się z linią metra. Na razie nie ma niestety żadnego terminu utworzenia obwodnicy kolejowej, ale warto prowadzić dalsze prace projektowe i zabiegać o fundusze.
Marcin Święcicki
poseł (1989-1991 / 1993-1997 / 2011-), były prezydent Warszawy (1994-1999) i minister współpracy gospodarczej z zagranicą (1989-1991)