REKLAMA

Bielany

komunikacja »

 

O transporcie szynowym na Bielanach

  23 września 2011

alt='O transporcie szynowym na Bielanach'
W nowych składach pasażerowie będą mogli przemieszczać się między wagonami.

Bielany, w porównaniu do innych rejonów Warszawy, mają obecnie relatywnie dobry dojazd do innych dzielnic środkami transportu szynowego. Metro i dwie linie tramwajowe (wzdłuż Marymonckiej oraz Broniewskiego i Wólczyńskiej) oplatają znaczną część dzielnicy.

REKLAMA

Najbliższym wyzwaniem dla Bielan będzie oddanie do użytku mostu Północnego.

Z niecierpliwością wyczekują go mieszkańcy nowych osiedli na Tarchominie, którzy mają kłopot z dojazdem do centrum. Dla Bielan oznacza to jednak jeszcze większy tłok w metrze. Problem ten pomoże rozwiązać częściowo zakupienie dodatkowych pociągów. Na początku 2011 roku miasto podpisało umowę na zakup 35 nowych składów od konsorcjum Siemens- Newag.

25 km/h taką prędkość ma osiągać tramwaj jadący z Młocin przez most Północny na Białołękę.
Daje to razem 210 wagonów - dla porównania na całej linii metra wykorzystuje się ich obecnie nieco mniej niż 200. Nowe pociągi powinny być dostarczane systematycznie od IV kwartału 2012 do końca 2013 r. Według wstępnych planów około 20 nowych składów zostanie skierowanych do obsługi budowanej właśnie II linii metra. Pozostałe pozwolą zwiększyć częstotliwość kursowania składów I linii - rozładują także tłok. Zamówione pociągi, w przeciwieństwie do obecnych, zostaną skonstruowane w taki sposób, aby pasażerowie mogli przechodzić pomiędzy poszczególnymi wagonami przez przejście przypominające łączenie przegubowych autobusów. Każdy skład powinien pomieścić około 1,4 tys. pasażerów. Warto pamiętać także, że most Północny zostanie najprawdopodobniej oddany do użytku przed dostarczeniem kompletu nowych pociągów. Przez pierwsze kilka miesięcy po otwarciu nowej przeprawy może to oznaczać kłopoty z przepustowością metra na bielańskim odcinku.

Tramwaj na Białołekę

Docelowo przez most Północny będzie przebiegała nowa linia tramwajowa. Przygotowania do jej uruchomienia są w tej chwili opóźnione w stosunku do drogowej części inwestycji, jednak władze Warszawy zakładają oddanie pierwszego odcinka (do pętli przy Mehoffera) w 2012 roku. Czy termin ten ma szansę na realizację przekonamy się prawdopodobnie w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Trasa nowego tramwaju rozpocznie się przy stacji metra Młociny, poprowadzi nas mostem Północnym na drugą stronę Wisły i wzdłuż ulicy Światowida odbije w kierunku północnym.
1,4 tys. pasażerów pomieści każdy z nowo zamówionych składów metra.
Docelowo od Mehoffera zostanie pociągnięty kolejny odcinek - przez Nowodwory do Winnicy. Z nowego tramwaju będą korzystać głównie mieszkańcy Białołęki, będzie ono jednak także pomocne pasażerom, którzy często podróżują w przeciwnym kierunku. Ze względu na ograniczoną liczbę przystanków na odcinku Młociny - Myśliborska oraz planowaną dla tego połączenia sprzyjającą sygnalizację świetlną tramwaje powinny rozwijać tu średnią prędkość około 24-25 km/h (obecna warszawska średnia to 17 km/h). Przy okazji warto poddać pod dyskusję, czy możliwe jest wprowadzenie zmian w organizacji ruchu, które przyspieszyłyby tramwaje kursujące wzdłuż ul. Broniewskiego.

Wstąp do księgarni

Inne możliwości

Interesującą dla mieszkańców Bielan inwestycją jest także budowa brakującego odcinka torów tramwajowych na Powstańców Śląskich, między Górczewską a Radiową. Przedsięwzięcie to dotyczy przede wszystkim Bemowa, jednakże ułatwi komunikację osobom, które chciałyby sprawnie przejechać z Bielan w rejon ulicy Połczyńskiej.

Potencjalne możliwości rozwoju transportu szynowego na Bielanach stwarzają także stare szlaki kolejowe łączące Warszawę Zachodnią z Hutą Warszawa (tory czasem jeszcze używane do transportu towarowego) oraz Łomianki z Warszawą Gdańską (szyn już nie ma, ale szlak pozostał).

Marcin Święcicki
poseł (1989-1991 / 1993-1997 / 2011-), były prezydent Warszawy (1994-1999) i minister współpracy gospodarczej z zagranicą (1989-1991)

 

REKLAMA

Komentarze (3)

# Chris

14.03.2012 04:19

ładny teks przedwyborczy a po wyborach ? uśmieszek ;) Frajerzy

# Roman Olwi%u0144ski

14.10.2012 10:26

Moim skromnym zdanie dzielnica Bielany ma aż nazbyt oszynowane tereny. Szyny pod ziemią szyny nad ziemią. Wszystko byłoby może normalne i zasadnicze gdyby jednak nie to, że te szyny ułożone zostały jedne pod drugimi. Pod Pl Wilsona wybudowano parking bez możliwości wjazdu do tego parkingu. Wystarczy zdemontować jedne tory te ułożone na powierzchni a miejsce dla wjazdu byłoby bez problemowe. Trzeba jednak byłoby jeszcze pociągnąć do odpowiedzialności finansowych tych którzy zatwierdzili układanie tych torów na powierzchni w czasie budowy torów pod powierzchnią. Wszak koszty budowy torów nad powierzchnią w znaczący sposób obciążyły mieszkańców naszego miasta w postaci podwyżki cen biletów za zbiorowy transport miejski.

# Roman Olwi%u0144ski

14.10.2012 10:27

Przepraszam moja wypowiedź poprzednia dotycząca układania torów na terenie dzielnicy Bielany dotyczy dzielnicy Żoliborz.

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA