O transporcie szynowym na Bielanach
23 września 2011
Bielany, w porównaniu do innych rejonów Warszawy, mają obecnie relatywnie dobry dojazd do innych dzielnic środkami transportu szynowego. Metro i dwie linie tramwajowe (wzdłuż Marymonckiej oraz Broniewskiego i Wólczyńskiej) oplatają znaczną część dzielnicy.
Z niecierpliwością wyczekują go mieszkańcy nowych osiedli na Tarchominie, którzy mają kłopot z dojazdem do centrum. Dla Bielan oznacza to jednak jeszcze większy tłok w metrze. Problem ten pomoże rozwiązać częściowo zakupienie dodatkowych pociągów. Na początku 2011 roku miasto podpisało umowę na zakup 35 nowych składów od konsorcjum Siemens- Newag.
Tramwaj na Białołekę
Docelowo przez most Północny będzie przebiegała nowa linia tramwajowa. Przygotowania do jej uruchomienia są w tej chwili opóźnione w stosunku do drogowej części inwestycji, jednak władze Warszawy zakładają oddanie pierwszego odcinka (do pętli przy Mehoffera) w 2012 roku. Czy termin ten ma szansę na realizację przekonamy się prawdopodobnie w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Trasa nowego tramwaju rozpocznie się przy stacji metra Młociny, poprowadzi nas mostem Północnym na drugą stronę Wisły i wzdłuż ulicy Światowida odbije w kierunku północnym.Inne możliwości
Interesującą dla mieszkańców Bielan inwestycją jest także budowa brakującego odcinka torów tramwajowych na Powstańców Śląskich, między Górczewską a Radiową. Przedsięwzięcie to dotyczy przede wszystkim Bemowa, jednakże ułatwi komunikację osobom, które chciałyby sprawnie przejechać z Bielan w rejon ulicy Połczyńskiej.Potencjalne możliwości rozwoju transportu szynowego na Bielanach stwarzają także stare szlaki kolejowe łączące Warszawę Zachodnią z Hutą Warszawa (tory czasem jeszcze używane do transportu towarowego) oraz Łomianki z Warszawą Gdańską (szyn już nie ma, ale szlak pozostał).
Marcin Święcicki
poseł (1989-1991 / 1993-1997 / 2011-), były prezydent Warszawy (1994-1999) i minister współpracy gospodarczej z zagranicą (1989-1991)