Ścieżki rowerowe w Wawrze - towar luksusowy
15 maja 2023
Potrzeba budowy ścieżek rowerowych w Wawrze jest ogromna. Ratunkiem na poprawę sytuacji mógł być budżet obywatelski, w którym projektów dotyczących poprawy infrastruktury rowerowej jest bez liku. Przegrywają one z urzędniczą machiną. Dlaczego?
Każdego roku do budżetu obywatelskiego Wawra trafia spora liczba projektów dotyczących budowy ścieżek rowerowych. W tym roku pojawiło się aż osiem propozycji. Niestety, siedem z nich urzędnicy odrzucili.
Kiedy ruszy budowa nowej ścieżki rowerowej w Marysinie Wawerskim?
Mazowsze wesprze Wawer w budowie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Korkowej w Marysinie Wawerskim.
Dlaczego?
Projekt odrzucony, ale ścieżka powstanie
Ponieważ w 2022 roku zwyciężył projekt, który zakładał budowę ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Panny Wodnej, na odcinku od ronda Zegarmistrza Gałeckiego do skrzyżowania Panny Wodnej z Powojową, w tym roku Mateusz Deryło zaproponował, za 450 tys. zł, kontynuację budowy tej ścieżki, na odcinku od skrzyżowania z ul. Mozaikową i Mrówczą do skrzyżowania z Zasadową i Skalnicową. Jednak urzędnicy odrzucili ten projekt, bo to samorząd w tym roku wybuduje drogę dla rowerów w ul. Panny Wodnej, na odcinku od ul. Zasadowej do Mrówczej.
Ścieżki i chodnika na Patriotów nie będzie
Do przyszłorocznego budżetu obywatelskiego wpłynęły dwa projekty dotyczące jednej ścieżki wraz z budową chodnika. Pierwszy projekt, Mateusza Deryłki, zakładał budowę za 600 tys. zł nowego chodnika i ścieżki wzdłuż ul. Patriotów, na odcinku od skrzyżowania ul. Patriotów z ulicą prowadzącą przez las do ul. Mrówczej oraz skrzyżowania ul. Patriotów z Zagajnikową. Drugi projekt za 350 tys. zł to kontynuacja budowy chodnika ze ścieżką na odcinku od skrzyżowania ul. Patriotów z ulicą prowadzącą przez las do ul. Mrówczej, do skrzyżowania z ulicą Odeską.
Jak tłumaczą urzędnicy, pobocze ulicy Patriotów jest zbyt wąskie na utworzenie ścieżki z chodnikiem. Ponadto utworzenie nowej infrastruktury wymaga budowy odwodnienia, co z kolei uniemożliwia wykonanie tej inwestycji w ciągu jednego roku budżetowego. Zgodnie z zasadami budżetu obywatelskiego projekt, który wygra w danym roku musi być zrealizowany w następnym, tak więc inwestycja musiałaby zostać zrealizowana do końca 2024 roku.
Zmiany na Lucerny?
Radna Sandra Spinkiewicz zaproponowała projekt budowy brakującego chodnika i fragmentu ścieżki rowerowej po południowej stronie ul. Lucerny, od ronda na skrzyżowaniu z Traktem Lubelskim do przystanku Lucerny. Ten 60-metrowy odcinek miałby kosztować aż 300 tys. zł. I tu również urzędnicy mówią "nie". Jak tłumaczą, realizacja projektu koliduje z budową ścieżki rowerowej w ul. Lucerny i Patriotów. "Zarząd Dróg Miejskich posiada koncepcję budowy drogi dla rowerów oraz zostały mu przyznane środki na wykonanie dokumentacji projektowej. Planowana realizacja inwestycji nastąpi prawdopodobnie w latach 2024-2025" - czytamy.
Budowa ścieżki na Mrówczej do kosza
Mikołaj Kłos zaproponował z kolei budowę chodnika z asfaltową ścieżką rowerową w miejscu istniejącego chodnika po wschodniej stronie ul. Mrówczej. Jego projekt za 600 tys. zł zakładał wyasfaltowanie ścieżki wraz z chodnikiem, na odcinku od ul. Zwoleńskiej (od przystanku autobusowego PKP Międzylesie) do skrzyżowania z ul. Piechurów. W tym miejscu w przyszłości ścieżka rowerowa ma iść dalej w kierunku ul. Lucerny. Zostanie ona zbudowana ze środków budżetu obywatelskiego z 2022 roku. Jednak urzędnicy odrzucili projekt tłumacząc się brakiem miejsca na przeprowadzenie drogi dla rowerów w rejonie przystanku autobusowego PKP Międzylesie 10. Z tego też powodu konieczne jest przejęcie gruntów od osób prywatnych na rzecz miasta. Realizacja projektu nie zamknęłaby się zatem przewidzianym dla budżetu obywatelskiego terminem, a więc do końca 2024 roku.
Dwa projekty dla Traktu Lubelskiego odrzucone
Bożena Kurek w ramach dwóch projektów, po 600 tys. zł każdy, zaproponowała modernizację drogi na trasie Traktu Lubelskiego, na odcinkach od ulicy Płowieckiej do Trakt Lubelski 395 i od Trakt Lubelski 395 do skrzyżowania z ulicą Rabatową. Jednak i na te projekty mieszkańcy Wawra w czerwcowym głosowaniu nie będą mogli oddać swoich głosów. Dlaczego? Projekty zostały ocenione negatywnie ze względu na "kolizję" z realizowaną inną inwestycją z budżetu obywatelskiego pod nazwą "Bezpieczne i zielone ulice Warszawy III". Zakłada ona przebudowę chodnika oraz miejsc postojowych z utworzeniem pasa zieleni na Trakcie Lubelskim.
Będzie remont ścieżki na Płowieckiej?
Jeden z mieszkańców zaproponował, za ponad 600 tys. zł, wymianę nierównej nawierzchni drogi dla rowerów z kostki Bauma na asfalt, na Płowieckiej - na odcinku od ronda Mościckiego do kładki przy Edisona. Tutaj urzędnicy nie robili przeszkód, zatem remont ścieżki może się odbyć już w przyszłym roku, pod warunkiem, że mieszkańcy go poprą w czerwcowym głosowaniu nad budżetem obywatelskim Wawra.
(db)
.