REKLAMA

atal 002 1atal 002 2atal 002 0
Misz@masz
  2 sierpnia 2024  

Jak prąd zasila samochody elektryczne w Polsce?

Czy Polska staje się coraz bardziej ekologiczna? Nowe dane pokazują, że do 40 proc. punktów ładowania dla samochodów elektrycznych w naszym kraju korzysta z zielonej energii. Czy to oznacza, że jesteśmy bliżej zielonej rewolucji?

REKLAMA

moje bielany 2moje bielany 0

Z raportu firmy Powerdot, który przytacza Business Insider Polska, wynika, że w Polsce działa już 7255 punktów ładowania dla aut elektrycznych. Co najmniej 40 proc. z nich operuje na "zieloną energię".

"Udział tego typu obiektów w całym rynku może być większy niż 40 proc. ze względu, m.in. na obecność stacji ładowania w ekologicznych biurowcach i hotelach. Można śmiało założyć, że w tym roku co druga stacja działająca w naszym kraju będzie zasilana prądem z OZE" - zapowiada szef Powerdot w Polsce, Grigoriy Grigoriev w rozmowie z Business Insider Polska.

Niestety, mimo tych obiecujących danych, Polska nadal ma problem. Nasz kraj wciąż opiera się na węglu. Jak podaje think tank Instrat, w 2023 roku 78 proc. naszej energii pochodziło ze źródeł emisyjnych, takich jak węgiel kamienny (39,9 proc.) i brunatny (21,1 proc.), gaz (10 proc.) i inne.

Ale jest też dobra wiadomość. Udział energii odnawialnej w naszym miksie energetycznym rośnie. W zeszłym roku stanowił już 22 proc., z dominującą energią wiatrową (14,1 proc.) i słoneczną (6,9 proc.).

Operatorzy stacji ładowania zdają sobie sprawę, że korzystanie z prądu z OZE jest kluczowe dla przyciągnięcia coraz większej liczby klientów wrażliwych na ekologię. Dlatego coraz częściej chwalą się certyfikatami zielonej energii. Przykładem jest Orlen, który chwali się, że korzysta z prądu z OZE w ramach swojej sieci ładowania.

100 proc. energii z OZE deklaruje również Powerdot, który posiada 670 punktów ładowania aut elektrycznych.

Mimo tych pozytywnych zmian, operatorzy stacji ładowania muszą stawić czoła wielu wyzwaniom. Jednym z nich jest konieczność magazynowania energii. W tej kwestii dużo zależy od bilansu energetycznego i finansów. "Nie potrafię sobie wyobrazić, żebyśmy dla tych samochodów potrafili zmagazynować tak dużą ilość energii, jakiej potrzebują. Moim zdaniem oznacza to, że jednak podstawą każdego hubu ładowania będzie wpięcie go do sieci" - podkreśla w rozmowie z Business Insider Polska Bartosz Kubik, twórca Ekoenergetyki.

Czytaj więcej w Business Insider Polska

Źródło: businessinsider.com.pl

 

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

Najnowsze misz@masze

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

biedronka 016 3
Wstąp do księgarni

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 1refleks chlodnictwo 2024-11-21 2refleks chlodnictwo 2024-11-21 0

Najnowsze informacje na Tu Stolica

REKLAMA

cemat box 2cemat box 0

REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 2smaki zycia 2024-09-03 0

REKLAMA

REKLAMA

Lato 2025
Lato 2025
Lato 2025

REKLAMA

REKLAMA

Majówka 2025 za granicą
Majówka 2025 za granicą
Majówka 2025 za granicą

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl