Miała być ulica z Woli na Ochotę. Wiceprezydent: "Nie jest niezbędna"
20 maja 2022
Firma Matexi otrzymała decyzję o warunkach zabudowy dla budynku w rezerwie terenu pod połączenie Kolejowej ze Spiską, które miało odciążyć Towarową. Wiceprezydent Michał Olszewski uważa, że ulica nie jest potrzebna.
- Żeby przejechać samochodem z Ochoty na Wolę, można dzisiaj skorzystać z dwóch połączeń drogowych (Żelazna ma charakter lokalny i raczej ograniczoną przepustowość) - pisze warszawski radny Piotr Żbikowski. - Pierwsze to tunel wyprowadzający ruch kołowy od ronda Zesłańców Syberyjskich przez al. Prymasa Tysiąclecia.
Przedszkole Publiczne Edulica - edukacja dla dzieci w Warszawie
Rodzice chcą jak najlepiej dla swoich dzieci, dlatego też starają się od najmłodszych lat zapewnić im doskonały dostęp do edukacji. Istotny jest tutaj wybór odpowiedniego przedszkola, w którym pociecha będzie mogła zarówno nawiązać nowe znajomości, jak i wiele się nauczyć.
W godzinach szczytu komunikacyjnego to arteria niezwykle obciążona ruchem, gdyż właśnie tutaj przebiega część tranzytu w kierunku autostrady A2 oraz trasy ekspresowej S8. Drugie to Towarowa. Otoczenie pl. Zawiszy jest jednym z najbardziej zakorkowanych miejsc w Warszawie.
Połączyć Wolę z Ochotą
Radny Żbikowski przypomina, że studium uwarunkowań przestrzennych przewidywało przedłużenie Grzymały-Sokołowskiego do Prądzyńskiego. Ulica miałaby zostać poprowadzona w tunelu lub wiaduktem, co otworzyłoby nowe, bezkolizyjne połączenie między Ochotą a Wolą. Jak zauważa radny, ulica odciążyłaby Towarową i pl. Zawiszy, wyprowadzając część ruchu dalej od centrum Warszawy.
- W 2018 roku Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym (obecnie Biuro Infrastruktury) przygotowało wnioski dotyczące budowy obiektu inżynierskiego w ciągu Grzymały-Sokołowskiego - informuje wiceprezydent Michał Olszewski. - Na posiedzeniu zespołu koordynującego nie zapadła decyzja o wprowadzeniu zadania do wieloletniej prognozy finansowej.
Wiceprezydent wyjaśnia, że analizy wykazały konieczność przedłużenia Grzymały-Sokołowskiego na wolską stronę torów. Ulica ma zostać poprowadzona w tunelu. Kiedy? Nie wiadomo, ponieważ Rada Warszawy nie przyznała na inwestycję ani złotówki. Nowe połączenie drogowe i rowerowe Woli z Ochotą zostało uznane za mniej priorytetowe, niż kładka piesza na Pragę, teatr na pl. Defilad czy też remont Pola Mokotowskiego.
Zabudują rezerwę terenu
Kolejne połączenie między dzielnicami miało powstać dzięki połączeniu Spiskiej i Przyokopowej. We wspólnym piśmie do ratusza radny Żbikowski i jego koleżanka z rady Ochoty, Anita Szymańska, zwracają uwagę, że firma Matexi zamierza zabudować rezerwę terenu. Deweloper zapowiada blok mieszkalny między Al. Jerozolimskimi a torami kolejowymi i informuje o otrzymaniu decyzji o warunkach zabudowy. Czy warszawski ratusz zamierza zbudować tunel drogowy pod budynkiem? Odpowiedź zaskakuje.
- Z przeprowadzonych przez Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego analiz wynika, że budowa połączenia Spiskiej w kierunku Przyokopowej, przez teren kolejowy, nie jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu drogowego w tym rejonie Warszawy - odpowiada wiceprezydent Olszewski. - Lokalizacja nie wydaje się być atrakcyjna dla funkcji mieszkaniowej (geometria działki, sąsiedztwo linii kolejowej i związane z nią uciążliwości). Wydana w 2020 roku decyzja o warunkach zabudowy zezwala na realizację w tym miejscu hotelu.
Zastępca prezydenta miasta informuje, że urzędnicy analizują obecnie budowę połączenia Woli z Ochotą, ale... rowerowego. Jego zdaniem inwestycja wpisywałaby się w "koncepcję zrównoważonej mobilności, która zakłada m.in. odpowiednie kształtowanie mobilności użytkowników miasta". Innymi słowy: urząd miasta rozważa budowę kładki dla rowerów, zachęcając warszawiaków do odstawienia samochodów. Wiceprezydent najwyraźniej zapomina, że nowa jezdnia mogłaby służyć również autobusom, które dziś stoją w korkach na trasie Prymasa Tysiąclecia. Zaznacza jednak, że docelowo samorząd chce przedłużyć na Wolę ulicę Grzymały-Sokołowskiego.
(lm)
.