Mistrzostwo baroku w Warszawie. Kościół na Czerniakowie nie zmienił się od czterech wieków
13 sierpnia 2021
W kościele św. Antoniego z Padwy na Czerniakowie trwają prace konserwatorskie.
Choć mało kto o tym pamięta, czerniakowska świątynia wzniesiona w latach 1686-1693 jest jednym z najwspanialszych dzieł architektury barokowej w Polsce. Została ufundowana przez Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, który sprowadził do Polski niderlandzkiego architekta Tielmana van Gamerena (Tylmana z Gameren), autora koncepcji architektonicznej i wystroju wnętrza kościoła.
Barokowa perełka
- Kościół o klasycyzującej zewnętrznej formie architektonicznej zaskakuje bogactwem wnętrza i maestrią dekoracji - pisze biuro stołecznego konserwatora zabytków. - Sprawia monumentalne wrażenie pomimo niewielkich rozmiarów. Tylman z Gameren zaprojektował ołtarze, dekoracyjną kratę, a nawet ławki, które są mniejsze niż zwykle, tak by pasowały do niewielkiej skali kościoła. Wnętrze zachowało się w formie niezmienionej od końca XVII wieku. Genialny zamysł architekta zaburza jedynie zbyt duża ambona dodana w XIX wieku.
W ubiegłym roku w kościele św. Bonifacego zakończono konserwację ołtarza głównego. W tym roku przystąpiono do prac przy jednym z dwóch ołtarzy bocznych, ozdobionym "Opłakiwaniem Chrystusa" z warsztatu flamandzkiego malarza Petera Coecke'a van Aelsta i rzeźbionymi w drewnie aniołkami. Realizację ołtarza bocznego powierzono wybitnemu gdańskiemu rzeźbiarzowi Andreasowi Schluterowi. Zmienił on nieco ostateczną formę ołtarza, o czym wiemy dzięki zachowanym rysunkom projektowym Tielmana van Gamerena.
Remont zabytkowego kościoła
- Na wstępnym etapie prac konserwatorskich ustalono, że złotem płatowym złocona jest jedynie sztukatorska rama ołtarza - pisze konserwator zabytków. - Pozostałe elementy rzeźbiarskie zostały pomalowane szlagmetalem [imitacją złota - przyp. red.] lub przemalowane w czasie ostatnich konserwacji przeprowadzonych w latach 50. i 60. XX wieku. Obecnie konserwatorzy odsłonią spod wtórnych nawarstwień pierwotną warstwę rzeźbiarską oraz uzupełnią ubytki drewna i sztukaterii. Dzięki zastosowaniu technologii i materiałów, takich samych jakimi dysponowali twórcy ołtarza, przywrócona zostanie uroda tego cennego zabytku.
Na prace konserwatorskie przy ołtarzu z tryptykiem "Opłakiwanie Chrystusa" w kościele św. Bonifacego przeznaczono 198 tys. zł z budżetu warszawskiego samorządu.
(dg)