Komunikacyjna rewolucja?
9 marca 2007
W Wawrze szykuje się rewolucja komunikacyjna. Zarząd Transportu Miejskiego planuje duże zmiany w kursowaniu autobusów nocnych. Zwiększy się zarówno liczba linii jak i ilość kursujących pojazdów.
Wawer będą obsługiwały trzy linie: 602, 608 i 612.
Trasa 602 będzie przebiegała od Dworca Centralnego przez Trasę Łazienkow-ską do Płowieckiej a następnie Traktem Lubelskim, Bysławską, Patriotów do Józefo-wa, Otwocka i Karczewa.
608 od Dworca Centralnego przez most Poniatowskiego do Płowieckiej, a nas-tępnie Widoczną, Patriotów, Przewodową, Wałem Miedzeszyńskim, Bronowską, Traktem Lubelskim, Zwoleńską, ponownie Patriotów do PKP Radość.
Natomiast linia 612 pobiegnie od Dworca Centralnego przez most Łazienkowski do Marsa a następnie Okularową, Stepową, Korkową, Kościuszkowców, Kajki, Po-żarskiego, Żegańską i Al. Dzieci Polskich do Międzylesia.
Na tych zmianach rewolucja komunikacyjna się nie kończy. Być może już wkrótce posiadacze karty miejskiej będą mogli korzystać z niej nie tylko w autobu-sach MZA, pociągach Kolei Mazowieckich czy WKD, lecz także w pojazdach prywatnych przewoźników. W aglomeracji warszawskiej działa kilkadziesiąt pry-watnych firm transportowych, które dowożą do stolicy mieszkańców wielu podsto-łecznych miejscowości. Na linii otwockiej działa ich kilka, z czego co najmniej czte-ry należą do dużych. Jak poinformował nas prezes Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Powiatu Otwockiego - pan Andrzej Świrbutowicz, łącznie posiadają one około setki autobusów. Jeżdżą one wszystkimi głównymi ulicami przebiegającymi przez Wawer, zarówno Wałem Miedzeszyńskim, Traktem Lubelskim jak i ulicą Patriotów i to po obu stronach torów. Istotnie, gdy czeka się na autobus miejski na przystankach, pojazdy Arki, Wilgi czy Minibusa zatrzymują się równie często, jeśli nawet nie częściej, niż autobusy miejskie. Dla tysięcy pasażerów wspólny bilet byłby ogromnym ułatwieniem i pozwoliłby zaoszczędzić im zarówno wiele czasu jak i pieniędzy. Poprawie uległby także komfort podróży. W autobusach zrobiłoby się po prostu luźniej.
Z inicjatywy stowarzyszenia 13 marca odbędą się rozmowy z Zarządem Tran-sportu Miejskiego, które mają doprowadzić do tego, aby karty miejskie były rów-nież honorowane w autobusach prywatnych przewoźników. Dyrektor Zarządu Tran-sportu Miejskiego Leszek Ruta jest za i uważa tę inicjatywę za bardzo interesującą. Obie strony czekają jednak niełatwe rozmowy o sposobie rozliczania się z poszcze-gólnymi przewoźnikami. Do rozmów będą musiały się włączyć władze poszcze-gólnych gmin. Prawdopodobnie, aby sprawa stała się możliwa do zrealizowania, trzeba będzie powołać do życia związek komunikacyjny aglomeracji warszawskiej. Biorąc pod uwagę wyraźne zainteresowanie, jak i dobrą wolę obydwu stron, miejmy nadzieję, iż rozmowy zakończą się szybko i pomyślnie dla mieszkańców naszej dzielnicy.
Andrzej Gzyło
Od redakcji
W transporcie wreszcie coś drgnęło. Metro w weekendy zaczyna jeździć nocą, nocne autobusy wyjeżdżają wreszcie poza granice Warszawy. Z kartą miejską możemy już jeździć pociągami a być może wkrótce pojazdami prywatnych przewoźników. Oby tylko tak dalej. A być może za parę lat, jak dobrze pójdzie, z kartą miejską będziemy mogli wsiąść i do... taksówki.Przewidywane trasy autobusów nocnych w Wawrze |
Już wkrótce z kartą miejska wsiądziemy i do tego autobusu |