REKLAMA

Legionowo

komunikacja »

 

Koleją do Zegrza - czy to możliwe?

  12 listopada 2012

alt='Koleją do Zegrza - czy to możliwe?'
W 2006 roku ruszył Zegrzyk. Dwa lata później kursy zawieszono.

Władze powiatu legionowskiego nie ustają w staraniach o przywrócenie trasy kolejowej do Zegrza. W najbliższym czasie okaże się, czy inwestycja zostanie wpisana do strategii rozwoju Mazowsza.

REKLAMA

- Wznowienie kursowania pociągów do Zegrza Południowego jest bardzo dobrym pomysłem, jednak sens mają tylko bezpośrednie składy do Warszawy Gdańskiej. Dla mieszkańców Zegrza oraz gmin Wieliszew i Serock, po uruchomieniu dowozów autobusowych do Zegrza, to świetne rozwiązanie w przypadku konieczności dojazdu do Warszawy - ocenia pan Paweł z Wieliszewa.

- Nasze prace nad rewitalizacją linii kolejowej Wieliszew - Zegrze trwają. Powiat oraz gminy nie są w stanie sfinansować takiej inwestycji. Potrzebne są pieniądze na trakcję elektryczną, peron i stację. Dlatego wystosowaliśmy do zarządu województwa mazowieckiego pismo, w którym wnioskujemy o wpisanie jej do Strategii Rozwoju Mazowsza do roku 2030 - mówi Janusz Kubicki, członek zarządu powiatu legionowskiego.

- Szacuje się, że dwie trzecie zawodowo czynnych mieszkańców powiatu pracuje lub zamierza pracować na terenie Warszawy. Wzrost liczby ludności czynnej zawodowo, zwłaszcza w północnej części powiatu, wymusza zorganizowanie sprawnego transportu w relacjach gmina Serock - Warszawa oraz między terenem gminy a lokalnym centrum powiatu, czyli Legionowem - tłumaczy Kubicki.

Starostwo dokonało analizy zapotrzebowania na połączenia kolejowe do Zegrza. Urzędnicy ocenili, że mogłoby z niego korzystać wielu mieszkańców. - Liczba mieszkańców znajdujących się w strefie oddziaływania korytarza transportowego drogi krajowej 61 i wojewódzkiej 633 wynosi ok. 73 tys. W przypadku przejęcia części potoków z powiatu pułtuskiego oraz przewidywanego intensywnego rozwoju Serocka - ta liczba zwiększy się jeszcze o kilka tysięcy - argumentuje Janusz Kubicki.

Dojazd z Warszawy nad Zalew

Konieczne byłoby oczywiście zapewnienie odpowiedniej infrastruktury - autobusów dojazdowych do stacji i wybudowanie tam parkingów, tak by mieszkańcy mogli zostawiać samochody i przesiąść się do pociągu.

Dziś niektóre pociągi SKM docierają do Wieliszewa, niestety dalej kończy się trakcja elektryczna.
Latem tysiące samochodów korkuje drogi z powodu dojazdu nad Zalew Zegrzyński. Kolej pozwoliłaby rozładować sytuację.

- Rewitalizacja odcinka Wieliszew - Zegrze i modernizacja stacji Zegrze spowodowałoby częściowe rozładowanie spiętrzenia potoków podróżnych oraz problemów z parkowaniem pojazdów w pobliżu terenów rekreacyjnych, z których korzysta latem ok. 200 tys. ludzi - podkreśla Kubicki.

Dodaje też, że nie powinno być większych problemów z terenem kolei zajmowanym przez jedną z firm. - Fermata dzierżawi teren, na którym jest bocznica. Nie jest jego właścicielem. Firma posiada działkę przyległą, jednak to w niczym nie przeszkadza, można to zwyczajnie ominąć - mówi Janusz Kubicki. Ma też nadzieję, że w najbliższym czasie samorząd województwa podejmie decyzję o wpisaniu wniosku w strategię rozwoju województwa, a to będzie pierwszy i bardzo duży krok do dalszych dyskusji i działań.

PKP Polskie Linie Kolejowe są jednak bardzo ostrożne w planowaniu tej inwestycji. - Decyzja o reaktywacji ruchu pasażerskiego na tej trasie powinna być poparta przede wszystkim zapewnieniem przewoźników kolejowych o chęci uruchomienia połączeń. Przewoźnik powinien przeprowadzić analizy czy połączenie będzie korzystne dla pasażerów i w jaki sposób powinno być finansowane. Wówczas może być to impulsem do poszukiwania możliwości sfinansowania prac, które pozwoliłyby na uruchomienie ruchu pasażerskiego - podsumowuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK.

Anna Sadowska

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (13)

# xyz

12.11.2012 09:02

no tak, pomysł fajny, dla mieszkańców duże ułatwienie, a gdyby jeszcze spróbować przedłużyć tę linię do Serocka, to myślę, że bardzo usprawniłaby ona komunikację i cieszyła się dużym powodzeniem
nie zgodziłbym się jednak z p.Kubickim, że dzięki rewitalizacji tej linii, tłumy plażowiczów dojadą nad zalew pociągiem, dzięki czemu zmniejszy się natężenie ruchu samochodowego.
p.Kubicki chyba nie orientuje się, gdzie położona była stacja kolejowa Zegrze Południowe. kiedyś owszem do tej stacji dojeżdżały pociągiem tłumy plażowiczów, które po przejściu przez DK 61 wchodziły na ogólnodostępną plażę. dziś jest tam trochę inaczej, nie ma już ogólnodostępnych plaż, tylko przystanie, hotele i prywatne działki, które grodzą dostęp do wody. najbliższe plaże są dopiero przy rondzie czyli 1,5km od stacji, a prawdziwa strzeżona plaża jest dopiero w Nieporęcie (ok 4km od stacji).
chciałbym widzieć te tłumy plażowiczów, które pielgrzymują ze stacji w Zegrzu na plażę do Nieporętu po poboczu ruchliwej drogi, gdyż nawet chodnika tam nie ma...
jeśli ktoś chce dojechać pociągiem nad zalew, to już teraz może to zrobić, dojeżdżając czynną linią z Legionowa do Tłuszcza, niestety pociągi jeżdżą tam tak rzadko, że jest to kompletnie nieopłacalne, dlatego ludzie wybierają zatłoczone autobusy lub częściej swoje samochody.
nie sądzę, by po rewitalizacji linii do Zegrza coś w tej kwestii się zmieniło...

# ZORRO

12.11.2012 21:49

PO CO KOMU JAKAŚ STRATEGIA ROZWOJU MAZOWSZA ??? TO WYKRĘT OD ROBOTY !!! JAK SAMORZĄDOWCOM ZACZNIE SIĘ PALIC KOŁO TYŁKA, PRZY OKAZJI WYBORÓW, TO KOLEJ DO ZEGRZA URUCHOMIĄ W CIĄGU TYGODNIA, POZA WSZELKIMI STRATEGIAMI.... WE WSZYSTKICH KRAJACH EUROPEJSKICH KOLEJE SIĘ ROZBUDOWUJE, BO TO JEST KROK W PRZYSZŁOŚĆ !!! U NAS TOROWISKA ZARASTAJĄ KRZAKAMI, A PÓŹNIEJ WŁADZE POSZUKUJĄ STRATEGII DO ICH WYCIĘCIA I PRZYWRÓCENIA RUCHU. CZY DO WSZTRZYMANIA RUCHU NA TEJ LINII TEŻ POTRZEBNA BYŁA STRATEGIA ????

# agutka

13.11.2012 10:40

jestem ZA! Nie mam samochodu i dla mnie dojazd z 2 dzieci nad Zalew latem graniczyl z cudem a wrecz byl glupota! :)

REKLAMA

# bartsz

13.11.2012 22:59

jest też stacja w Nieporęcie wystarczy aby była to pętla

# rob

17.11.2012 11:52

@xyz
Kolej jest (potencjalnie) genialna. Pomysł z Zegrzem jest fajny, ale do Serocka- to by dopiero było bomba!! (Ilu ludzi mieszka lub ma działki w okolicy;Łacha,Kania..itp) Ale czy to jest wykonalne- po drodze jest Zalew i stroma skarpa..

# Zyga

19.11.2012 11:56

#rob napisał(a) 17.11.2012 11:52
@xyz
Kolej jest (potencjalnie) genialna. Pomysł z Zegrzem jest fajny, ale do Serocka- to by dopiero było bomba!! (Ilu ludzi mieszka lub ma działki w okolicy;Łacha,Kania..itp) Ale czy to jest wykonalne- po drodze jest Zalew i stroma skarpa..
Raczej mniemam ze xyz miał na myśli dowóz z serocka autobusem. Ale PKP do Serocka no.. no... no ...to by był strzał w dziesiątkę.!!!

REKLAMA

# MicM

24.11.2012 14:18

a po co kolej do mydlarzewa? przywrocenie polaczenia do Zegrza w zupelnosci wystarczy, tam na placu przydworcowym mozna urzadzic dworzec autobusowy umozliwiajacy rozwozenie chetnych do okolicznych wiosek czym sie da - busami, autobusami, furmankami lub bryczkami (tak latem egzotyczniej by bylo).

# zegrze

28.11.2012 11:54

Tłumy warszawiaków pójdą na plaże OTWARTĄ DLA WSZYSTKICH właśnie w Zegrzu Południowym blisko od stacji PKP SKM. Plaża przy WOPR. Sama z niej korzystam co roku.
Nie trzeba wcale lecieć na dziką plażę i nie ma tam 4 km do Nieporętu.
Jak będzie pociąg to Zegrze czyli Gmina Nieporęt może przygotować jeszcze jedną plażę - terenu pod dostatkiem chociażby na Rybakach.
A poza tym prywatne plaże przy wodzie są nielegalne, musi być dostęp do wody i plaży dla wszystkich.
Propozycja jazdy pociągiem do Tłuszcza jest dalece nie na miejscu, bo jak sobie sam odpowiedziałeś pociągi jeżdżą sporadycznie. Czerwoniaki za to stoją w korkach. Jedynym mądrym rozwiązaniem jest zamiana 1 linii czerwoniaka i na skm do Zegrza.

# mikros

28.11.2012 11:58

Aktualnie Serock to już zaaaaadup--------iaste miejsce odcięte od świata. Wszystko kończy się zaraz za mostem w Zegrzu.

REKLAMA

# IDEA

28.11.2012 12:08

PARKING W ZEGRZU JEST BARDZO DUŻY NIE POTRZEBA NOWEGO
STACJA I PERON JEST, A WŁAŚCIWIE JAKA STACJA BO W WIELISZEWIE JEST TYLKO STARY PERON TAK JAK W ZEGRZU OBECNIE
POTRZEBNA TYLKO TRAKCJA I CHĘCI DO PRACY
PIENIĄDZE DADZĄ GMINY NIEPORĘT I SEROCK POWINIEN DORZUCIĆ SIĘ TEŻ PUŁTUSK
MOŻNA SPOKOJNIE ZREZYGNOWAĆ Z 1 LINII CZERWONIAKA GDY BĘDZIE SKM, BIAŁOBRZEGOM I TAK POZOSTANĄ INNE KURSY ZTM KTÓRE PRZEJADĄ PRZY PLAŻY W NIEPORĘCIE

# byli uzytkownicy

27.07.2014 19:58

A kto ponosi odpowiedzialność za likwidację kolei do Zegrza Południowego. Kto miał w tym parszywy interes. Kiedyś jeździło dużo ludzi i było bardzo fajnie. Autobusy nie zastąpią tej straty w żadnej mierze. To jedna z największych głupot, ale i szkód w przestrzeni publicznej...

# qwerty

14.08.2014 17:22

nawiązując do poprzedniej wypowiedzi ("byli uzytkownicy") i zapytania tytułowego można z całą stanowczością powiedzieć:
obecnie (2014) niemożliwe.

REKLAMA

# Toromiszcz

10.12.2017 12:01

W obecnej sytuacji sensowna byłaby budowa zelektryfikowanej linii kolejowej na trasie Legionowo - Zegrze - Serock - Pokrzywnica - Pułtusk - Maków Mazowiecki - Grabowo - Ostrołęka, dwutorowej na odcinku Legionowo - Zegrze.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy