REKLAMA

Bemowo

samorząd »

 

Jak schrzanić Chrzanów? 600 milionów na odszkodowania

  28 lipca 2020

alt='Jak schrzanić Chrzanów? 600 milionów na odszkodowania'
źródło: Wikimedia Commons / Adrian Grycuk

Temat absurdalnie drogiego planu dla Chrzanowa wraca jak bumerang.

REKLAMA

5,4 mln zł na budowę publicznych placów, 13,7 mln zł na kanalizację, 35,4 mln zł na budowę ulic i dróg rowerowych oraz... Rodzice wściekli, politycy brylują. Szkoła na Chrzanowie wciąż w polu Rodzice wściekli, politycy brylują. Szkoła na Chrzanowie wciąż w polu
Wciąż nie wiadomo, kiedy powstanie podstawówka na Chrzanowie. W czasie kampanii wyborczej sprawa nabiera politycznych rumieńców.
597,7 mln zł na odszkodowania za wykup ziemi, np. pod drogi i parki - takie koszty ma ponieść warszawski ratusz po uchwaleniu planu zagospodarowania Chrzanowa. Ponieważ podatek od nieruchomości ma przynieść w ciągu 10 lat "zaledwie" 37,4 mln zł, podatnicy będą musieli dopłacić 614,8 mln zł. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, w środę 29 lipca bemowscy radni z PO i PiS zaopiniują ten gigantyczny wydatek pozytywnie. Przeciwni mają być koalicjanci PO z klubu Wybieramy Bemowo.

Ile można stracić?

Prawie wszystkie działki na Chrzanowie są w rękach prywatnych (głównie deweloperów), ale warszawski ratusz w ogromnej większości zignorował uwagi i propozycje właścicieli. Choć do projektu planu złożono 354 uwagi, prawie wszystkie odrzucono. Najwięcej zarzutów dotyczyło ograniczania wysokości zabudowy w pobliżu stacji metra, a więc tam, gdzie powinna ona być możliwie najwyższa. Dodajmy, że w projekcie planu nie przewidziano np. parkingu park&ride w pobliżu stacji metra Chrzanów.

W tym momencie równie poważnym problemem wydaje się być sam koszt uchwalenia planu. Do bram Warszawy zapukał już kryzys gospodarczy, firmy upadają, bezrobocie rośnie, wpływy z podatków drastycznie spadają, miasto ma kilka miliardów długu i ogromną dziurę budżetową, prezydent wzywa dzielnice do oszczędności, a jednocześnie trwają prace nad wydaniem 615 mln zł. Ogromna większość tej kwoty trafiłaby do firm deweloperskich.

- Nie mamy pieniędzy na szkoły i drogi a PO i PiS chcą zapłacić deweloperom miliard, bo na takiej kwocie według mnie się skończy - mówi przewodniczący rady dzielnicy Jarosław Dąbrowski. - Przed uchwaleniem planu miejscowego potrzebujemy porozumienia z deweloperami, którzy powinni dopłacić do budowy szkół, dróg czy parkingów P+R w zamian za zgodę na nieco wyższą zabudowę. To jedyny sposób, żeby osiedle zyskało pełną infrastrukturę bez wydawania miliardów z podatków warszawiaków. Wyższa zabudowa w pobliżu stacji metra jest w interesie Warszawy, bo zapobiega "rozlewaniu się" miasta. Ten plan ma też całą masę wad, z czego dwie podstawowe, to brak parkingów P+R przy stacjach metra oraz brak układu komunikacyjnego z gminą Stare Babice, gdzie po "warszawskiej" stronie trasy S8 powstaje ogromne osiedle. Jego mieszkańcy będą jeździć przez Chrzanów.

Kup bilet

Czy leci z nami pilot?

- Ze względu na bardzo wysokie koszty realizacji ustaleń planu należy wziąć pod uwagę inne źródła finansowania niż budżet miasta, np. dotacje z funduszy europejskich - czytamy w aneksie do prognozy skutków finansowych.

Staranie się o kilkaset milionów dotacji na budowę linii metra czy tramwaju byłoby czymś normalnym. Oczekiwanie, że pogrążona w kryzysie polityczno-gospodarczym, pomniejszona o jednego z dużych płatników (Wielką Brytanię) Unia Europejska wręczy Warszawie taki prezent, brzmi całkowicie niepoważnie.

- Obawiamy się, że przez kilka najbliższych lat jedyne pieniądze dla Bemowa to będą odszkodowania dla deweloperów za skutki uchwalenia planu Chrzanowa - podsumowuje przewodniczący Jarosław Dąbrowski. - Podatnicy poniosą absurdalnie wysokie koszty, a na budowę szkół, przedszkoli, a nawet na uchwalony w planie Chrzanowa park nie będzie pieniędzy. W efekcie powstanie blokowisko bez infrastruktury, na czym ucierpi cała dzielnica.

(dg)

.
 

REKLAMA

Komentarze (23)

# Pioo

28.07.2020 15:06

Znowu "rozlewanie się" miasta... co to za bzdury.
Czy autor widzi jak wygląda infrastruktura drogowa na Chrzanowie?
Nie wszyscy będą korzystać z metra. Te uliczki mają obsłużyć upragnione wieżowce??
"Zabudowa powinna być możliwie najwyższa". Ludzie...co to za teza?
Trochę myślenia, naprawdę.

# Jelonkowy

28.07.2020 15:45

615 mln zł na odszkodowana dla deweloperów. Tyle to oni nie zapłacili za te tereny. Widać mafia deweloperska w urzędzie ma się dobrze. A teraz nie dość, że zabudują gęsto, to jeszcze podniosą zabudowę, aby więcej mieszkań upchać na m2 oraz dostaną setki milionów odszkodowania. Śmierdzi przekrętem na kilometr. A wszystko z kieszeni mieszkańców.
Nie będzie szkoły, bo nie ma pieniędzy, a na wypychanie kieszeni deweloperom, to zawsze się znajdzie kasa.

# Jacek Kowalczyk

28.07.2020 17:55

Jeżeli plan nie uchwalić, to będą slumsy i getto. Odszkodowania - to skutek dzikiej prywatyzacji poprzednich lat.
I co z powodu poprzednich błędów teraz męczyć mieszkańców Chrzanowa?! Trzeba męczyć tych którzy tę błędy porobili!

REKLAMA

# jkk

28.07.2020 18:22

Nie pojmuję w jaki sposób te pieniądze mają trafić do deweloperów. Odszkodowania za tereny pod drogi czy parki trafią do właścicieli działek, przy czym im wyższa będzie w planie zabudowa, tym wyższa wartość terenów również tych pod park czy pod ulice. Parki i ulice służyć będą wszystkim, nie tylko mieszkańcom osiedli, na zamkniętych osiedlach wszystkie koszty budowy ponoszą deweloperzy a praktycznie przyszli mieszkańcy. Wyższe budynki w planie, pod pretekstem bliskości linii metra, pozwolą tylko wybudować na takim samym powierzchniowo terenie więcej mieszkań co przekłada się na większy zysk zarówno posiadaczy działek jak i deweloperów. Pozostaje tylko kilka drobnych problemów, na przykład jak zapewnić miejsca postojowe dla pojazdów mieszkańców i ich gości w sytuacji kiedy nie ma obowiązku wykupienia miejsc postojowych na osiedlowych parkingach a większość kierowców chce parkować za darmo. Miasto szuka sposobu aby wykręcić się od swoich obowiązków, co nie dziwi kiedy pieniędzy brak. Dla przypomnienia miejskim urzędnikom pesymistom wspomnę jeszcze, że zatwierdzeniu planu miejscowego towarzyszy decyzja o ustanowieniu tzw renty planistycznej, którą płaci właściciel działki objętej planem po jej zbyciu. To niemałe kwoty, do 30 procent wzrostu wartości działki wynikłej z tytułu przyjęcia planu.

# libertas

28.07.2020 18:23

#Jacek Kowalczyk napisał(a) 28.07.2020 17:55
Jeżeli plan nie uchwalić, to będą slumsy i getto. Odszkodowania - to skutek dzikiej prywatyzacji poprzednich lat.
I co z powodu poprzednich błędów teraz męczyć mieszkańców Chrzanowa?! Trzeba męczyć tych którzy tę błędy porobili!
Jakiej dzikiej prywatyzacji, komuchu? To zawsze były prywatne działki. Jakie slumsy i getto? Jak można być takim baranem, żeby wierzyć w Kapitana Państwo?

# libertas

28.07.2020 18:27

#jkk napisał(a) 28.07.2020 18:22
Nie pojmuję w jaki sposób te pieniądze mają trafić do deweloperów. Odszkodowania za tereny pod drogi czy parki trafią do właścicieli działek
A kim są właściciele działek?

REKLAMA

# jkk

28.07.2020 19:15

Libertas. Deweloperzy nie mają tych działek za darmo, też je kupili. Miasto powinno im jedynie zwrócić pieniądze wydane na ten cel. Tak np negocjowano z deweloperem za teren pod znaczny odcinek Coopera. Ale też niektóre odcinki ulic np Batalionów Chłopskich czy Rayskiego wybudowali w całości deweloperzy łącznie z zapłatą za teren.

# libertas

28.07.2020 19:46

#jkk napisał(a) 28.07.2020 19:15
Deweloperzy nie mają tych działek za darmo, też je kupili. Miasto powinno im jedynie zwrócić pieniądze wydane na ten cel
A miasto nie może po prostu uszanować prawa własności, odpierdzielić się i zająć swoją robotą, tzn. sprzątaniem chodników i podlewaniem kwiatków?

# mieszkaniec Bemowa

29.07.2020 08:15

a gdzie było Miasto i Radni jak deweloperzy kupowali? Teraz się obudzili, że będzie METRO?

REKLAMA

# Panjan

29.07.2020 09:14

#libertas, #jkk
miasto nie może na Chrzanowie zająć się "sprzątaniem chodników" bo muszą one najpierw powstać. Wybudowanie ulicy na terenie na którym było pole rolne wymaga czasami przejęcia gruntu. Wbrew woli właściciela. Nazywa się to wywłaszczeniem i powinno być za odszkodowaniem. Praktyka obowiązująca na całym świecie. Odszkodowanie powinno być godziwe bo jest to naruszenie prawa własności. Godziwe to oczywiście nie po cenach nabycia bo te mogą nie odzwierciedlać straty właściciela a po cenach rynkowych. Przyjęcie zasady wypłaty odszkodowania według ceny nabycia prowadziłoby do absurdu. Człowiek który kupił ziemię kilka dekad temu dostawałby za metr parę złotych a taki który kupił wczoraj grube tysiące. Sprawy wątpliwe trafiają do sądów, które rozstrzygają w oparciu o przepisy prawa, czyli z użyciem wartości rynkowej. Zupełnie inna sprawa to opłaty adiacenckie, które właściciel winien uiścić z tytułu wzrostu wartości ziemi wynikłej z dokonanych inwestycji. Deweloper, w tym przypadku, jest traktowany jak każdy inny właściciel ziemi i powinien mieć te same prawa i obowiązki. Sytuacja jest doprawdy patowa bo uchwalenie planu to giga wydatek (ma rację Dąbrowski, że może dojść do miliarda) i koniec pieniędzy na jakiekolwiek inwestycje na Bemowie, ale brak planu to budowanie na WZ-kach tak jak miało to miejsce w okolicy Pełczyńskiego, absolutna degradacja Chrzanowa i stworzenie miejsca do wegetacji nie do życia.

# jkk

29.07.2020 10:01

Panjan. Racja w kwestii odszkodowań, rzecz w tym iż w praktyce dzieje się tak że władze miasta ustalają z deweloperami wysokość odszkodowań w drodze negocjacji. Obu stronom zależy na rozwiązaniu, deweloperom dlatego aby móc zarabiać, miastu aby jak najmniej wydać. W przypadku Chrzanowa chodzi o duże wydatki miasta bo teren objęty planem jest olbrzymi, to około 200 hektarów. Z drugiej strony, uchwalanie planu trwa już od 25 lat a inwestycji miejskich na jego obszarze ja nie pamiętam.

# mikiapole3

29.07.2020 12:17

#libertas napisał(a) 28.07.2020 19:46
A miasto nie może po prostu uszanować prawa własności, odpierdzielić się i zająć swoją robotą, tzn. sprzątaniem chodników i podlewaniem kwiatków?

Wtedy na Chrzanowie powstanie osiedla jak na Skarbka z Gór. Kilkadziesiąt bloków obsługuje jedna wąska ulica z jednym wyjazdem w kierunku centrum, na której przez lata nie mieściły się nawet autobusy. Chyba nie takiego miasta potrzebujemy, tylko uporządkowanego, z parkami i przecznicami.

REKLAMA

# Wwa

29.07.2020 14:45

Korwinizm do kwadratu, prywatny podmiot - deweloper wybuduje wam za wasze pieniądze metropolis do chrzanu.

# libertas

29.07.2020 20:34

#Panjan napisał(a) 29.07.2020 09:14
brak planu to budowanie na WZ-kach tak jak miało to miejsce w okolicy Pełczyńskiego, absolutna degradacja Chrzanowa i stworzenie miejsca do wegetacji nie do życia.
Mam doskonałą informację: nie musisz mieszkać ani na Pełczyńskiego, ani na Chrzanowie. Jesteś urzędasem, że tak się przejmujesz cudzym mieszkaniem?

# libertas

29.07.2020 20:38

#mikiapole3 napisał(a) 29.07.2020 12:17
Wtedy na Chrzanowie powstanie osiedla jak na Skarbka z Gór. Kilkadziesiąt bloków obsługuje jedna wąska ulica z jednym wyjazdem w kierunku centrum, na której przez lata nie mieściły się nawet autobusy. Chyba nie takiego miasta potrzebujemy, tylko uporządkowanego, z parkami i przecznicami.
My? Mnie nie interesuje, jak będzie wyglądać okolica, w której nigdy nie byłem i nie będę. To sprawa jej właścicieli i mieszkańców.

REKLAMA

# pZz

30.07.2020 15:25

Ustanowic grunt rolny bez mozliwosci zabudowy. Ja tak mam w Babicach i 20 lat boksowania z gmina ich nie wzrusza. Ponadto zayebali kawalek dzialki pod droge, a pinoedzy nie dali.

# Elą Mask

30.07.2020 22:58

#pZz napisał(a) 30.07.2020 15:25
Ustanowic grunt rolny bez mozliwosci zabudowy. Ja tak mam w Babicach i 20 lat boksowania z gmina ich nie wzrusza. Ponadto zayebali kawalek dzialki pod droge, a pinoedzy nie dali.
Ale skoro mieszkasz na wsi to oznacza, że musisz się po chamsku wyrażać?

# rob82

30.07.2020 23:19

#Pioo napisał(a) 28.07.2020 15:06
Znowu "rozlewanie się" miasta... co to za bzdury.
Czy autor widzi jak wygląda infrastruktura drogowa na Chrzanowie?
Nie wszyscy będą korzystać z metra. Te uliczki mają obsłużyć upragnione wieżowce??
"Zabudowa powinna być możliwie najwyższa". Ludzie...co to za teza?
Trochę myślenia, naprawdę.
to jest nic przejdz sie po szeligowskiej a zachwile jeszcze corner s8 ruszy wzdzluz coopera tez sie buduje :) tam bedzie jeden wielki korek. bch juz sie korkuje

REKLAMA

# pZz

31.07.2020 13:14

#Elą Mask napisał(a) 30.07.2020 22:58

Ale skoro mieszkasz na wsi to oznacza, że musisz się po chamsku wyrażać?

Nie mieszkam gdyz, jakbys umiala czytac ze zrozumieniem, nie moge. Jednakze zajmuje lokal na ul. Pelczynskiego, wiec wypowiadam opinie takze o tych psich wladzach warsiawy.

# EwaB

31.07.2020 20:54

Panie Dąbrowski trzeba nie było dawać wuzetek. W cywilizowanych krajach miasto skupuje grunt, ustala plan zabudowy i sprzedaje działki deweloperom pod zabudowę według sprecyzowanych planów.
Zabudowa Chrzanowa trwa od 10 lat, był czas na kupienie działek pod miejskie inwestycje, ale ważniejsze były interesy deweloperów tak jak teraz.
Budynki na Chrzanowie są 6-piętrowe, wystarczająco wysokie jak na przedmieście, a deweloperzy i tak w warunkach budowy maja obowiązek budowy dróg dojazdowych (tak zbudowano Coopera czy Rayskiego).
Ten artykuł pojawia się co kilka miesięcy, jako forma nacisku na opinię publiczną. A tak naprawdę nie chodzi o budżet miasta, ale o jeszcze większą kasę dla deweloperów.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024

REKLAMA

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025