Dziurawe progi lepsze niż żadne
2 września 2005
- W Legionowie nie ma właściwie ulicy, na której część mieszkańców nie chciałaby zamontować progów zwalniających - odpowiada mieszkance Legionowa za pośrednictwem strony internetowej miasta prezydent Roman Smogorzewski. Kiedy możemy starać się o zamontowanie progów zwalniających i w jaki sposób?
- Na drogach publicznych można tylko wykonać liniowe progi zwalniające listwowe U-16d. Zastosowanie takich progów nie spowoduje żądanych przez mieszkańców efektów, gdyż wysokość takiego progu wynosi 7 cm a najazd 0,9-1,50 m. Najeżdżając na taki próg z dużą prędkością odczujemy jedynie niewielki dyskomfort - mówi naczelnik wydziału gospodarki komunalnej Aleksander Rogala. - Poza tym, progi te mogą zwiększyć poziom hałasu i drgań oraz emisję spalin na odcinku drogi, na którym zostały zastosowane i z tego powodu unikamy budowania progów zwalniających na drogach publicznych. Skutecznymi sposobami ograni-czania prędkości pojazdów jest budowa skrzyżowań w formie ronda, stosowanie "szykan" zmuszających do zmiany toru jazdy oraz powszechne oznakowanie skrzyżowań jako równorzędne - dodaje.
Propozycję wykonania progów zwalniających na drogach gminnych mieszkańcy mogą zgłaszać w wydziale gospodarki komunalnej urzędu miasta.
Wójt Nieporętu Sławomir Maciej Mazur również jest sceptyczny. - Montaż progów zwalniających budzi często skrajne reakcje mieszkańców osiedli. Część zdecydowanie popiera tę inicjatywę, ale niektórzy ostro protestują, argumentując to spadkiem komfortu poruszania się, dewastacją zawieszenia samochodowego, a także spowolnieniem dojazdu służb ratunkowych. Dochodzi nawet do zamierzonych aktów wandalizmu i demontażu progów. Dlatego zawsze w takiej sprawie oczekuję wniosku z zebrania wiejskiego, popartego przez wszystkich mieszkańców ulicy z jasnym określeniem miejsca, gdzie należy próg zamontować - informuje.
Kacho