Dwupoziomowy węzeł drogowy zamiast ronda w Zegrzu?
1 kwietnia 2021
Jaki będzie ostateczny kształt kluczowego skrzyżowania drogi krajowej nr 61 z drogą wojewódzką 631 w Zegrzu? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przedstawia rozwiązanie.
Choć na około 4,5-kilometrowy dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 61 z Legionowa do Zegrza przyjdzie nam jeszcze poczekać, to równie ważne będzie wybudowanie odpowiednio przepustowego skrzyżowania w miejscu obecnego ronda w Zegrzu, gdzie przecina się ruchliwa "krajówka" z drogą wojewódzką 631, tj. ul. Nowodworską. Jak może ono wyglądać?
Dyskusja na temat skrzyżowania w Zegrzu
24 marca podczas posiedzenia komisji rozwoju rady powiatu GDDKiA przedstawiła założenia, jakimi ma się kierować wykonawca realizujący w systemie "projektuj i buduj" rozbudowę DK 61 na odcinku Legionowo - Zegrze . Przewidywany termin zakończenia wszystkich prac to trzeci kwartał 2024 roku, a wartość tej inwestycji wynosi 195 mln zł. Jak już wiemy, obecne skrzyżowanie Nowodworskiej z DK 61, a więc dwupasmowe rondo nie zostanie zachowane w obecnym kształcie. Powstanie nowoczesny węzeł drogowy.
Swoje obawy na temat przyszłego kształtu skrzyżowania wyraził ostatnio wiceprzewodniczący rady powiatu. - Pokazano nam projekt bezkolizyjnego skrzyżowania. Ten projekt to wspaniała ósemka, wykonał go artysta - kpi radny Mirosław Kado. - Natomiast osobiście uważam, że to rozwiązanie będzie tylko częściowo skuteczne. To skrzyżowanie jest najbardziej newralgiczne na drodze krajowej 61, będzie musiało obsłużyć wielkie natężenie ruchu i tam powinno powstać całkowicie bezkolizyjne skrzyżowanie - podsumował podczas sesji rady wiceprzewodniczący Kado.
Jego wątpliwości rozwiał przewodniczący rady powiatu Leszek Smuniewski, który potwierdził, że skrzyżowanie będzie miało bezkolizyjną relację północ-południe.
"Nie jest to rozwiązanie ostatecznie i zatwierdzone przez GDDKiA"
Jak nam wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA, droga krajowa nr 61 zostanie poprowadzona górą - powstanie wiadukt. Natomiast pozostałe relacje związane z drogą wojewódzką zostaną poprowadzone rondem pod wiaduktem. Powstaną wjazdy i wyjazdy - patrząc z góry - tworzące wspomnianą ósemkę. Będzie to zatem węzeł dwupoziomowy. Czy to ostateczny wariant?
- Zadaniem wykonawcy jest przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji oraz wybudowanie drogi. Oznacza to, że uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) będzie zatwierdzeniem projektu drogi (w tym węzła), a tym samym będzie można wskazać szczegółowe rozwiązanie drogowe. Na obecną chwilę są to wstępne rozwiązania, które podlegają dalszym analizom i mogą ulec zmianie - informuje nas rzeczniczka GDDKiA Małgorzata Tarnowska.
(DB)