Co kolejarze proponują dla Legionowa?
22 marca 2023
PKP Polskie Linie Kolejowe zaprezentowały mieszkańcom Legionowa plany rozbudowy linii kolejowej w kierunku Nasielska. Zaprezentowane szczegóły techniczne dwóch wybranych wcześniej korytarzy nie przewidują dużych wyburzeń. Dają za to możliwość nowej kładki czy nowego tunelu przez tory.
Wbrew obawom samorządu Legionowa ogromnych wyburzeń w mieście nie będzie. Kolejarze na spotkaniu z mieszkańcami w legionowskim ratuszu przedstawili warianty przeprowadzenia nowych torów dla dwóch wybranych wcześniej korytarzy.
Rozbudowa kolei w Legionowie
Dość sensacyjnie wyglądają plany budowy korytarza nr 4.
Budują perony w Wieliszewie. Kiedy pojedziemy do Zegrza Południowego?
Już od ponad roku trwają przygotowania do reaktywacji połączenia kolejowego do Zegrza Południowego. Oprócz torów i trakcji, odcinek z Wieliszewa do Zegrza zyska też dwa nowe przystanki. Sprawdzamy postępy prac.
Zapewne dla samej spółki PKP PLK będzie on gigantycznym wydatkiem, gdyż oznacza budowę przeszło 3-kilometrowego tunelu.
Wariant zakłada dołożenie czwartego toru biegnącego od warszawskiej Pragi przez Białołękę (stacja na Choszczówce ma być przesunięta) do rozejścia torów przed osiedlem Nowy Bukowiec w Legionowie. Tam nowe torowisko wjeżdża w las w kierunku północno-wschodnim i wchodzi w tunel. Z uwagi na to, że nowe tory będą dostosowane do pociągów jadących z prędkością do 250 km/h, zgodnie z założeniami nie mogą one zostać budowane na wysokości przecięcia z drogami. Dlatego też nie ma zagrożenia, że mocno użytkowana ulica Strużańska przetnie się z nowymi torami.
Następnie tunel pomknie wzdłuż osiedla Grudzie, Centrum Szkolenia Policji, zaś jego wyjście będzie na wysokości Starostwa Powiatowego od strony wschodniej. Następnie linia przebiega wzdłuż ul. Kolejowej w Łajskach, zaś na samej ulicy Suwalnej pojawi się skrzyżowanie bezkolizyjne.
Nowy tunel w Legionowie
Samorząd miasta jeszcze przed rozpoczęciem konsultacji z mieszkańcami najbardziej obawiał się korytarza nr 6. Wiceprezydent Marek Pawlak roztaczał wizje wyburzenia budowanego właśnie tunelu na Bukowcu, dworca PKP, jak i przylegającego do niego wielopoziomowego parkingu. Na szczęście budowany tunel na Bukowcu jest dostosowany do ewentualnych zmian. Nie będzie też przebudowy ulicy Szwajcarskiej, gdyż nowy układ torowy linii nr 9 zmieści się w obecnym korytarzu.
Dopiero od wiaduktu z ulicą Zegrzyńską zaczną się poważniejsze zmiany. Tutaj kolejarze będą musieli mocniej poprzestawiać układ torowisk, przebudowane zostaną też perony stacji. Niemniej nowy układ torowisk nie ingeruje w ścisłą zabudowę na tym obszarze. Nastąpi jedynie zbliżenie do parkingu wielopoziomowego, ale nie oznacza to jego likwidacji. Osiedle Kozłówka otoczą kolejne tory, jednak na wysokości alei 3 Maja i obecnego przejścia powstanie bezkolizyjne przejście dla pieszych (zapewne kładka). Idąc dalej w kierunku Chotomowa, przebudowie będzie musiała ulec kładka nad torami dla pieszych w ciągu ulic Parkowa - Wyszyńskiego. Spore zmiany nastąpią dopiero w pobliżu stacji Legionowo Przystanek. Przed samą stacją nastąpi rozgałęzienie torów, a więc dorzucenie nowego i poprowadzenie go bliżej ronda. Ulica Gdańska ze względu na nowy tor będzie musiała być przesunięta bliżej domów, zaś perony stacji zostaną przebudowane. Od strony północnej nic się nie zmieni, od południowej peron zostanie otoczony torami, zaś przejście podziemne wymagać będzie przebudowy.
Jeszcze ciekawiej wygląda sprawa poszerzenia torowiska dla linii nr 10, a więc od strony osiedla Piaski. Aktualny dojazd do osiedla Kozłówka zostanie zlikwidowany i powstanie nowy, bliżej ul. Szczygla. Rewolucyjna zmiana nastąpi w rejonie stacji Piaski. Tutaj na alei Legionów planowany jest wjazd do tunelu, który bezkolizyjnym skrzyżowaniem - najpierw z ulicą Kościuszki i Mireckiego, a następnie z torami - zaprowadzi nas na ulicę Piaskową. Przebudowany zostanie też peron stacji, pojawić się ma wejście w postaci tunelu, jak i zwykłe wejście od ul. Piaskowej.
(db)
.