REKLAMA

Wawer

komunikacja »

 

Czy znikną stacje na linii otwockiej?

  20 kwietnia 2010

Stacje nie znikną, ale spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ma zamiar zburzyć perony z charakterystyczną "skrzydlatą" wiatą.

REKLAMA

Wiaty na stacjach kolejowych linii otwockiej powstały w latach 1936-1938 w czasie elektryfikacji linii kolejowej do Otwocka. Miały jednolitą architekturę i podobne po-czekalnie z zapleczem kasowym. Stacje w Olszynce Grochowskiej, Międzylesiu, Ra-dości, Miedzeszynie, Michalinie, Józefowie i Świdrze często określa się mianem "pe-rełek" architektury kolejowej lat trzydziestych.

Pod pretekstem budowy nowoczesnego transportu kolejowego spółka PKP PLK, właściciel przystanków kolejowych, planuje za unijne pieniądze zburzenie przystan-ków i budowę wąskich peronów. Tak stało się na linii od Rembertowa do Halinowa, gdzie pod hasłem dostosowania linii dla pociągów mogących poruszać się z szyb-kością 160 km/h wyburzono podobne przystanki. Teraz podróżnych straszą tam blaszane wiaty przystankowe. Obecne stacje nie są wpisane do rejestru zabytków i decyzje PLK mogą zostać wprowadzone w życie.

Barbara Jezierska - wojewódzka konserwator zabytków, która zna plany PKP PLK (koleje musiały poinformować konserwatora o zburzeniu przystanku w Świd-rze, który jako jedyny jest chroniony w planie miejscowym Otwocka), ma zamiar temu przeciwdziałać. Gdyby się to nie udało, zapowiada wpisanie stacji do rejestru zabytków. Czy możemy wyobrazić sobie stację bez skrzydlatego peronu?

Włodzimierz Zalewski

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024