Czy są szanse na otwarcie przejazdu w Aninie?
6 grudnia 2012
Chodzi o zamknięty 20 lat temu przejazd kolejowy w Aninie, zlokalizowany na wysokości ul. Lucerny i VIII Poprzecznej. Gdyby udało się go ponownie otworzyć, mógłby stanowić ciekawą alternatywę objazdów korków dla kierowców z Wawra. No właśnie - mógłby...
W opisywanej sprawie, niestety, nic nie może zrobić urząd dzielnicy. Jego rzecznik Andrzej Murat wyjaśnia, że sprawa dotyczy infrastruktury kolejowej, która jest w wyłącznej gestii PKP PLK. Jednocześnie przyznaje, że uruchomienie przejazdu w Aninie - choćby czasowo - bardzo ułatwiłoby życie mieszkańcom.
Co mówią przepisy?
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 lutego 1996 roku mówi, że "nie należy projektować nowego przejazdu na skrzyżowaniu istniejącej linii kolejowej z drogą publiczną, gdy w odległości do 3 km od niego znajduje się przejazd. Nie dotyczy to projektowania przejazdu na okres przejściowy".
- W przypadku przejazdu w Aninie, odległość od najbliższego przejazdu, do którego istnieje dogodny dojazd ulicą Patriotów, po obu stronach torów wynosi 1,2 km - zauważa Mirosław Siemieniec. - Ponadto w odległości 1,6 km znajduje się wiadukt drogowy. Jest również w pobliżu bezpieczne przejście pod torami na stacji Warszawa Wawer.
Jeśli zatem nie ma możliwości wybudowania stałego przejazdu, to może udałoby się otworzyć w Aninie przejazd na okres przejściowy, o czym mowa w Rozporządzeniu? Taka inwestycja jest jednak dla kolei zupełnie nieopłacalna. - Koszt budowy przejazdu wraz z urządzeniami to około 1,5 mln zł - wyjaśnia rzecznik Siemieniec. - Jednocześnie przejazd wymaga zatrudnienia obsługi i utrzymania. Zwiększenie liczby przejazdów i przejść przez tory powoduje utrudnienia w prowadzeniu ruchu kolejowego i drogowego - mówi.
Przejazdów ci u nas dostatek?
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, na odcinku linii kolejowej Warszawa Gocławek - Warszawa Wawer - Warszawa Falenica liczącym około 11 km, tj. na obszarze dzielnicy Wawer, znajduje się obecnie 14 przejazdów kolejowych. Są też dwa przejścia pod torami.
- W lokalizacji istniejącego przejazdu kolejowego Warszawa Międzylesie planowana jest budowa tunelu i podziemnego przejścia dla pieszych. Takie rozwiązania są optymalne i zapewniają bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym - podsumowuje dyskusję na temat przejazdu w Aninie rzecznik PKP PLK.
Kierowcom nie pozostaje zatem nic innego, jak uzbroić się w cierpliwość. Wielką cierpliwość...
sb