Czas na budowę ulicy Siecznej
2 lipca 2015
Trwają przygotowania do budowy jednej z ważniejszych dróg Zielonej Białołęki, która w przyszłości stanie się trasą dla autobusów komunikacji miejskiej po wschodniej stronie Głębockiej.
Czas na budowę Siecznej
W zeszłym roku rozpoczęły się też przygotowania do budowy kolejnej ulicy. W obowiązującym planie miejscowym Sieczna jest najważniejszą drogą w relacji wschód-zachód, pomiędzy ul. Lewandów a Trasą Toruńską. Ma tzw. klasę L, czyli jest na tyle szeroka, aby bez problemu poruszały się po niej nawet największe autobusy komunikacji publicznej. Mam nadzieję, że nie napotkamy znów bariery w postaci oprotestowywania przez niektórych właścicieli gruntów praktycznie wszystkich decyzji i zezwoleń, jak to było w przypadku Kartograficznej. Zażalenia były składane pomimo tego, że (podobnie jak Sieczna) droga widnieje w obowiązującym od 2001 roku planie miejscowym. Będzie więc grać rolę głównego korytarza komunikacyjnego dla mieszkańców osiedli położonych na wschód od Głębockiej.
Według wstępnego kosztorysu, uwzględniającego wykupy szerokiego pasa terenu, na projekt i kompleksową budowę ulicy do granicy z Markami potrzeba aż 10 mln złotych. Nie ma oczywiście w budżecie dzielnicy tak ogromnej kwoty.
Na lipcową sesję rady dzielnicy przygotowałem więc specjalne stanowisko w tej sprawie, które formalnie inicjuje budowę nowej ulicy. Mam nadzieję, że uzyskamy poparcie pozostałych radnych i dokument zostanie pozytywnie przegłosowany. Znacząco wspomoże to działania zarządu dzielnicy, który od kilku miesięcy intensywnie stara się zdobyć pieniądze na Sieczną.
Kiedy powstanie ulica?
Sama budowa trwa krótko. Najwięcej czasu zabierają przygotowania. To olbrzymia praca, która może potrwać nawet kilka lat. Praktycznie wszystkie grunty przeznaczone pod budowę Siecznej są w prywatnych rękach. Geodeci najpierw muszą przygotować dokładne mapy podziałowe wydzielające działki pod drogę. Zarząd dzielnicy od dawna prowadzi negocjacje z właścicielami gruntów, aby bezpłatnie pozyskać teren. Doświadczenie podpowiada jednak, że część działek będzie trzeba zdobyć przy pomocy szybkiej, ale bardzo kosztownej "specustawy drogowej". Nowa ulica będzie przekraczać rów melioracyjny, więc z powodu procedur związanych z wymogami ochrony środowiska przygotowanie skomplikowanego projektu potrwa wiele miesięcy.
Mam też nadzieję, że nie napotkamy znów bariery w postaci oprotestowywania przez niektórych właścicieli gruntów praktycznie wszystkich decyzji i zezwoleń, jak to było w przypadku Kartograficznej. Zażalenia były składane pomimo tego, że (podobnie jak Sieczna) droga widnieje w obowiązującym od 2001 roku planie miejscowym. Wszystkie protesty zostały oczywiście odrzucone, ale spowodowało to wielomiesięczne opóźnienie.
Liczę na to, że wspólne działania rady i zarządu dzielnicy przyniosą efekt i pierwsze pieniądze na budowę nowej drogi pojawią się w naszym budżecie jeszcze w tym roku. Jeżeli pozyskiwanie terenu i zezwoleń odbędzie się sprawnie, to budowa ulicy Siecznej mogłaby rozpocząć się już w 2016 roku.
Rondo z Głębocką
W tym roku rozpocznie się też (kosztem 21 mln zł) kompleksowa przebudowa ul. Głębockiej. Trwa właśnie sporządzanie projektu. Zgłosiłem wniosek, aby skrzyżowanie z ul. Sieczną zaprojektować jako duże rondo. Dzięki temu będzie gotowe na przyjęcie sporego, docelowego ruchu pojazdów, w tym dużych autobusów przegubowych. Dzięki wsparciu zarządu dzielnicy, wniosek został uwzględniony i w przedstawionej niedawno przez projektanta dokumentacji, można już było zobaczyć miłe dla oka zarysy dużego ronda. Unikniemy więc korków w tym miejscu.
Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka