Budują parkingi, ale nie u nas
12 października 2011
W Warszawie trwa realizacja II etapu budowy parkingów "parkuj i jedź". Białołęka ciągle czeka na obiecane obiekty przy Głębockiej czy Marywilskiej. Jak długo jeszcze? I dlaczego już nic nie mówi się o parkingach przy stacjach w Płudach i Choszczówce.
Plany, plany...
W naszej dzielnicy zaplanowano cztery parkingi. Jeden z nich - w Winnicy - będzie mieścił się przy ul. Modlińskiej (dostępny dla kierowców z Białołęki i powiatu legionowskiego). Imponuje wielkością - zaparkuje tam ponad tysiąc samochodów. Dalsza komunikacja do centrum będzie możliwa tramwajem (o ile do tego czasu powstanie linia) lub autobusem z przesiadką do metra. Dodatkowa komunikacja autobusowa została zaplanowana nawet do Stadionu Narodowego, bo pierwotnie - już wiadomo, że to nierealne - parking miał powstać przed Euro 2012.Kolejne miejsce na P+R w dzielnicy to Płochocińska (na skrzyżowaniu z Modlińską) z 380 miejscami dla samochodów. Trzeci, 250-miejscowy parking zostanie zbudowany przy Marywilskiej, a dokładnie pomiędzy jezdnią a drogą serwisową po północnej stronie węzła z Płochocińską. Ostatni to Głębocka, gdzie przewidziano miejsce dla 1,5 tys. pojazdów.
Niestety, nie zaplanowano niezwykle potrzebnych parkingów przy stacji PKP Choszczówka, jak i PKP Płudy - urzędnicy i władze Warszawy tłumaczą to trudnościami z pozyskaniem gruntów. - To jest wymówka - mówi jeden z mieszkańców. - Skoro płacą siostrom za ruderę dawnej szkoły przy Klasyków, to dlaczego nie zrobiono projektu wiaduktu i nowych dróg, tak żeby zrobić parking P+R. Tłumaczenie, że to inwestycja PKP, to też wymówka. Ktoś, kto wydaje pozwolenia na budowę, powinien myśleć. Efekt jest taki, że przy istniejącej linii kolejowej nie będzie parkingów, z wyjątkiem 250 miejsc przy Marywilskiej. ZTM planuje wielki parking w Winnicy, przy wciąż nieistniejącym tramwaju, lokalizacja pętli którego nie jest przesądzona, a zaniedbuje potencjał czynnej linii kolejowej - nie kryje oburzenia mieszkaniec Nowodworów.
Kiedy realizacja?
Na planach konkrety się kończą. Nie wiadomo, kiedy na Białołęce rozpoczną się prace.- Zarząd Transportu Miejskiego realizuje w tej chwili II etap budowy parkingów P+R. Oddaliśmy do użytku parking w al. Krakowskiej - już dziewiąty w Warszawie. Powstają następne: przy przystanku SKM w Wawrze, a także przy planowanym przystanku kolejowym Ursus Niedźwiadek. Trwają prace projektowe postoju przy stacji SKM w Rembertowie - wylicza Konrad Klimczak z ZTM, dodając jednocześnie, że budowa następnych parkingów będzie możliwa po przyznaniu przez miejskich radnych funduszy na ten cel.
Cięcia budżetowe są ostatnio w Warszawie tak dotkliwe, że raczej nie ma co liczyć na szybką realizację planów. Póki co też na pewno bardzo spóźniony będzie tramwaj do Winnicy. Może jest więc to okazja do zweryfikowania planów i większego wykorzystania linii kolejowej.
Kiedy tramwaj?
- ZTM zawiadomił Biuro Ochrony Środowiska, że do końca roku przygotuje poprawione dokumenty uwzględniające zastrzeżenia wyrażone w wyroku Samorządowego Kolegium Odwoławczego, uchylającym decyzję środowiskową - informuje radny Wojciech Tumasz. - W drugim postępowaniu, w sprawie krótszej wersji trasy, do Mehoffera, BOŚ ponownie wezwał ZTM do uzupełnienia dokumentacji. Dopiero gdy BOŚ ją zaakceptuje, będzie przesłana m.in. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Zatem decyzja środowiskowa może być najwcześniej wiosną 2012 - podsumowuje radny.
Anna Sadowska