REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Puls Warszawy

przestrzeń miejska

 

Architekt pokazał wizję dla centrum Warszawy. W sieci zawrzało

  19 stycznia 2023

Architekt pokazał wizję dla centrum Warszawy. W sieci zawrzało
źródło: Facebook / Tomasz Geras - Architektura Klasyczna

Architekt Tomasz Geras postanowił podzielić się własną koncepcją gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej, którego budowa dobiega końca na warszawskim pl. Defilad. Jego koncepcja budzi skojarzenia z socrealizmem znanym z pl. Konstytucji czy Muranowa.

REKLAMA

Tomasz Geras to jeden z niewielu współczesnych architektów idących pod prąd aktualnym trendom. Podczas gdy ogromna większość kolegów po fachu stawia na minimalistyczne, modernistyczne bryły, on promuje.. Ponad 700 tys. zł za sklejkę, gazety i słoik dżemu. "Unikat" dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej Ponad 700 tys. zł za sklejkę, gazety i słoik dżemu. "Unikat" dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej
W muzeum powstającym za 424 mln zł na pl. Defilad zobaczymy m.in. instalacje wykonane z desek. Eksponaty są oczywiście kupowane za pieniądze podatników.
. klasycyzm, który wyszedł w Polsce z mody przed II wojną światową.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Tomasz Geras właśnie zaczyna zdobywać rozgłos za sprawą swojej wizji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Budowa gmachu według projektu Thomasa Phifera weszła właśnie w ostatnią fazę, z elewacji zniknęły rusztowania i mieszkańcy mogą na własne oczy zobaczyć, jak będzie wyglądać instytucja przenosząca się znad Wisły do ścisłego centrum miasta: na pl. Defilad, w okolicę skrzyżowania Marszałkowskiej ze Świętokrzyską i stacji metra Świętokrzyska. Budynek za ponad 420 mln zł budzi mieszane uczucia.

- Słynna Zachęta jest budynkiem na wskroś klasycznym, co nie tylko nie przeszkadza pokazywać w nim dzieł wyłącznie współczesnych, ale wręcz nadaje dostojną, ponadczasową oprawę niezwykłej dynamice wystaw. Wydaje się, że to jeden z niezliczonych dowodów fantastycznej podatności architektury tradycyjnej na adaptacje i zmiany funkcji, podatności, której prawie nigdy nie osiągają realizacje wywodzące się z modernizmu. Czy zwycięski pomysł pana Pfeifera na warszawskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej stanowi ekspresję założeń bezwzględnie właściwych? Pozostawiając to pytanie bez odpowiedzi, wraz z Martą Dobrowolską przedstawiamy wersję budynku w duchu nowego klasycyzmu - Tomasz Geras napisał te słowa dwa lata temu, ale dopiero teraz udało mu się zdobyć zainteresowanie "alternatywną" wizją muzeum na pl. Defilad.

REKLAMA

Oryginalna wizja Tomasza Gerasa

Na zaprezentowanej przez architekta wizualizacji widzimy klasycyzujący budynek, który w warszawskich warunkach kojarzy się głównie z socrealizmem znanym z pl. Konstytucji czy Muranowa. W tle widać jedynie socrealistyczny Pałac Kultury i Nauki, prawdopodobnie celowo wycięto z krajobrazu wszystkie pozostałe wieżowce, które reprezentują modernizm i neomodernizm. Nie widać także bezpośredniego sąsiedztwa muzeum, które stanowią modernistyczne Domy Towarowe Centrum i biurowiec Sezam. Wizualizacja Gerasa jest całkowicie wyrwana z kontekstu, a sam pomysł najwyraźniej ignoruje sąsiedztwo budynków po drugiej stronie Marszałkowskiej.

Architekt nie wspomina też, że klasycyzujący gmach Zachęty sprawdza się fatalnie w roli muzeum sztuki współczesnej. Znaczną część wnętrz zajmują imponujące klatki schodowe, które nie pełnią funkcji użytkowej, ale wymagają ogrzewania i sprzątania. Przez znaczną część roku odwiedzający wchodzą do Zachęty bocznym wejściem, ponieważ zimne powietrze przedostające się przez okazałe przednie drzwi stanowi zagrożenie dla eksponatów.

Klasycyzm wyszedł z mody

- Nigdy nie wystartowaliśmy w tych zawodach, sprawa była z góry przegrana - wyjaśnia Tomasz Geras pytany o swój udział w konkursie na Muzeum Sztuki Nowoczesnej. - Kiedyś zgłosiliśmy projekt do konkursu na pawilon w Łazienkach. Post factum jury oświadczyło, że "na dzień dobry" wyeliminowali wszystkie pomysły, które zbyt przypominały historyczne - dodaje.

Jako jeden z argumentów za tym, że klasycyzm wciąż zasługuje na uznanie, architekt podaje... wyniki z tzw. generatorów sztucznej inteligencji. Pytana o piękne budynki AI zazwyczaj prezentuje budynki z odległej przeszłości, często klasycystyczne. Z kolei pytana o budynki brzydkie niemal zawsze wskazuje na dominujący w Warszawie modernizm.

(jok)

.
 

Polecamy

Komentarze (9)

# Tubylec

19.01.2023 14:24

Na pewno wygląda lepiej niż to pudełko, które postawili. Kto to w ogóle zatwierdził do budowy? Lepiej byłoby już zostawić działkę niezabudowaną. Karygodne niszczenie tkanki miejskjej i mam nadzieję, że końcu jakaś prokuratura zajmię się tym gniotem.

# BiC

19.01.2023 14:35

Ten kloc, który kończą jest obrzydliwy. Jak można było wydać zgodę na takie coś w centrum miasta?

# Wredny Kocur

20.01.2023 10:11

"budzi skojarzenia z socrealizmem znanym z pl. Konstytucji czy Muranowa.", "on promuje... klasycyzm". -.-' serio? Niektórym się wszystko z doopą kojarzy.

REKLAMA

# Antymodernista

20.01.2023 12:22

Widać, że artykuł napisał miłośnik modernizmu, bo nawet nie stara się być obiektywny. Gorzej, że naciąga fakty. Czy się tego chce, czy nie, Pałac Kultury zdominował okolicę i to on powinien być punktem odniesienia dla przyszłej zabudowy Placu Defilad, a nie Domy Centrum. W obecnej formie muzeum sztuki nowoczesnej pasuje tam jak wół do karety. Projekt Gerasa jest neoklasycystyczny, a nie socrealistyczny, choć pewne podobieństwa występują, bo socrealizm czerpał głównie z klasycyzmu (ale nie wyłącznie, bo np. też z renesansu)

# asfert

20.01.2023 13:21

#Tubylec napisał(a) 19.01.2023 14:24
Na pewno wygląda lepiej niż to pudełko, które postawili. Kto to w ogóle zatwierdził do budowy? Lepiej byłoby już zostawić działkę niezabudowaną. Karygodne niszczenie tkanki miejskjej i mam nadzieję, że końcu jakaś prokuratura zajmię się tym gniotem.
Ma zająć się nim prokuratura, bo tobie się nie podoba? Jesteś z PiS-u?

# xxx

20.01.2023 13:42

#asfert napisał(a) 20.01.2023 13:21
Ma zająć się nim prokuratura, bo tobie się nie podoba? Jesteś z PiS-u?

Oto powody:
1. wydano na MSN kosmiczną kwotę 420 mln zł (można było za takie pieniądze zbudować 6-7 nowych szkół),
2. przeznaczono na to bardzo drogą, w pełni uzbrojoną działkę w sąsiedztwie stacji metra, w samym centrum Warszawy, ze sprzedaży której można było uzyskać kwotę o równowartości nowego mostu
3. Nie wykorzystano potencjału działki jeśli chodzi o kubaturę/wysokość budynku
4. Na działce, która powinna przynosić miastu coroczny dochód z podatku od nieruchomości oraz podatków płaconych przed podmioty w nim działające, zbudowano obiekt, który będzie dla miasta wyłącznie ogromnym rokrocznym kosztem

# nnn

20.01.2023 23:18

#BiC napisał(a) 19.01.2023 14:35
Ten kloc, który kończą jest obrzydliwy. Jak można było wydać zgodę na takie coś w centrum miasta?
Posadzić takiego równego klocka w centrum to jednak sztuka (nowoczesna)

# Antyklotzek

21.01.2023 02:11

Proponuję nazwę KSN - Klocek Sztuki Nowoczesnej.

# asa

21.01.2023 20:02

#Tubylec napisał(a) 19.01.2023 14:24
Na pewno wygląda lepiej niż to pudełko, które postawili. Kto to w ogóle zatwierdził do budowy? Lepiej byłoby już zostawić działkę niezabudowaną. Karygodne niszczenie tkanki miejskjej i mam nadzieję, że końcu jakaś prokuratura zajmię się tym gniotem.
Popieram
więcej na forum

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze informacje

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Artykuły partnerskie

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje
Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl    Stanowią one własność prawnie chronioną należącą do Wakacje.pl S.A. i/lub jej partnerów.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy w naszym pasażu

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA