REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Zatoki przystankowe to przeżytek?
REKLAMA

Tak wyglądają przystanki w Brukseli. Ominięcie stojącego autobusu jest możliwe... ale tylko rowerem.
źródło: fb Zatoki? To się leczy


REKLAMA

Zatoki przystankowe to przeżytek?

Kto powinien mieć priorytet w mieście: samochody czy piesi? Zdaniem coraz większej liczby osób, a także strategii transportowej Warszawy, odpowiedź jest prosta: piesi. Dlaczego więc zwężamy chodniki tam, gdzie pieszych jest najwięcej?

REKLAMA
REKLAMA
"Zatoki? To się leczy" to cykl artykułów publikowanych na stronie Zielonego Mazowsza, a od niedawna także tytuł facebookowej strony inicjatywy "przeciw nadużywaniu zatok autobusowych". Prowadzący stronę aktywiści zwracają uwagę, że w naszym mieście chodniki są zwężane w miejscach, w których ruch pieszy jest największy, czyli na przystankach autobusowych. Mylą się ci, którzy uważają, że jest to praktyka normalna w skali Europy. Od co najmniej kilkunastu lat miasta stawiające - tak jak Warszawa - na transport zbiorowy, likwidują zatoki, budując w zamian elementy uniemożliwiające wyprzedzenie stojącego na przystanku autobusu lub nawet antyzatoki, czyli poszerzenia chodnika kosztem jezdni, zwężające ją np. z trzech pasów do dwóch.

Jakie jeszcze argumenty, poza ograniczaniem miejsca na przystanku, stawiają przeciwnicy zatok? Chodzi m.in. o spowalnianie autobusów, którym łatwiej jest wjechać do zatoki, niż z niej wyjechać (nie wszyscy kierowcy reagują na włączony w autobusie lewy kierunkowskaz). To także dodatkowe koszty budowy ulic, tworzenie miejsc zachęcających do nielegalnego parkowania (i dalszego blokowania autobusów) i stwarzanie zagrożenia na drodze. Zatoka zachęca bowiem kierowców do szybkiego przejeżdżania obok stojącego w niej autobusu, zza którego może nagle wyjść pieszy. I nie wynika to z samobójczych tendencji pieszych, ale tego, że ludzie w naturalny sposób wybierają najkrótsze drogi do celu. Warszawskie przystanki zazwyczaj - inaczej niż w innych dużych miastach Europy - są dostępne tylko z jednego końca.

W Warszawie zatok przystankowych nie buduje się praktycznie tylko tam, gdzie nie ma na nie miejsca, a przystanki są bardzo często zdecydowanie za wąskie: tramwajowe w al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich albo autobusowe przy stacji Politechnika to przykłady sztandarowe. A gdzie problem ten występuje w naszej okolicy? Prosimy o nadsyłanie przykładów: redakcja@gazetaecho.pl.

DG


LINKI SPONSOROWANE
  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Stolica

Zatoki przystankowe to przeżytek?

M.in. w Glasgow stosuje się antyzatoki. Chodnik w miejscu przystanku jest poszerzony, zaś jezdnia zwężona o jeden pas.
źródło: fb Zatoki? To się leczy




REKLAMA





15.12.2014 21:07 #rowerzysta tunelowy
Zdecydowanie za wąska jest wysepka przytanku tramwajowego przy Hali Wola w kierunku Górczewskiej. I przy ostatniej "modernizacj" skrzyżowania jeszcze ją zwężono
16.12.2014 15:59 #Roberto
Na Pradze Południe jest taka uliczka prawie ruchu lokalnego o nazwie Jana Nowaka Jeziorańskiego. Chyba od roku kursował tamtędy autobus a w tym miesiącu przy przystankach autobusowych powstały zatoki parkingowe. To jest doskonały przykład, że strategia wspierania ruchu pieszego w tej dzielnicy nie działa. Na Bora-Komorowskiego na Gocławiu od kilkudziesiąciu lat jeżdżą autobusy i nie przy wszystkich przystankach istnieje zatoka autobusowa. Ta sytuacja pokazuje, że zatoka autobusowa na drogach lokalnych jest zbędna gdyż w najmniejszym stopniu nie powoduje ograniczenia ruchu samochodowego.
18.12.2014 15:42 #Wojciech
Roberto, zatoka z pewnym stopniu powoduje ograniczenie ruchu samochodowego. Trudno polemizować z tym faktem, tylko że przepustowość dla samochodów nie powinna być w miastach kryterium najważniejszym. Są ważniejsze - bezpieczeństwo, wygoda i dostępność dla pieszych, priorytet dla komunikacji publicznej, uspokojenie ruchu itp. W tym świetle nawet jeśli w niektórych miejscach samochody będą musiały poczekać te 20-30 sekund to świat się nie za wali. A zalet jest wiele.
Inna sprawa są miejsca, gdzie ruch jest na tyle niewielki, że faktycznie trudno mówić o jakimkolwiek negatywnym wpłynie na przepustowość.
25.01.2015 22:19 #cuman
Idąc tokiem myślenia KE i innych urzędników unijnych, wszystko robi się by było pro eko, wiec i w przypadku pieszy vs samochód pierwszeństwo powinien mieć samochód gdyż co jest tańsze i ekologiczne? łatwiej, taniej i zdrowiej jest pieszemu sie zatrzymać i potem ruszyć, wiec samochód powinien mieć pierwszeństwo i wierzę że tak się stanie zapisane w przepisach żeby było jasne. samochody mają pierwszeństwo
05.02.2015 08:10 #VW Garbus
Cuman, najbardziej ekologiczne to by było jakby samochód stał w garażu więc mi nie pitol o pierwszeństwie dla samochodów bo to jest gierkowska nowo-mowa!

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Nauka
 Nauka gry fortepian keyboard 502-935-459

3-pokojowe sprzedam
 sprzedam 3 pokojowe z 2 łazienkami, 2 tarasami, ze strychem, komórką lokatorską, miejscem postojowym w garażu podziemnym. BEMOWO okolica niskiej zabudowy. W budynku 11 lokali. budynek z 2007 roku. Pietro: 2/2. Więcej informacji: tel. 662656930 mail: biuro@terranum.pl

Inne do wynajęcia
 Do wynajęcia garaż murowany o powierzchni 16m2 znajdujący się przy ul. Radiowej 33 (nieopodal Fortu Radiowo). Wymiary garażu to 5,7m długości i 2,8m szerokości, natomiast wjazd ma 2,4m szerokości oraz 1,95m wysokości. Garaż jest świeżo po generalnym remoncie: nowe pokrycie dachowe, wymienione rynny oraz jest całkowicie odmalowany zarówno w środku jak i na zewnątrz. Założona brama segmentowa jest dodatkowo ocieplana pianką poliuretanową. Zamontowane są dwa zabezpieczenia na kłódki oraz zamek patentowy. W środku i na zewnątrz zamontowane oświetlenie ledowe (brak prądu sieciowego). Podjazd przed garażem utwardzony asfaltem. Garaż znajduje się na terenie zamkniętym. Miesięczny koszt wynajmu bez dodatkowych opłat to 420zł. Wystawiamy fakturę zwolnioną z VAT. Tel. Kontaktowy: 511 121 112

Turystyka
 Nowy 3*** HOTEL EUREKA w Sopocie przy samej plaży zaprasza na imprezę Andrzejkową 30.11.2018. Przygotowaliśmy wyśmienitą ofertę bogatego menu, znanego Dj-a, czarującej wróżki. A po imprezie noc w bardzo ładnych, wygodnych, pachnących świeżością pokojach. Cena pakietu 2 dniowego 350 zł / osoby. ZAPRASZAMY! Eureka Sopot *** ul. Emilii Plater 7/9/11, 81-777 Sopot Tel: +48 504 996 130 www.eurekasopot.pl www.facebook.com/sopoteureka


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA