REKLAMA

Targówek

Inwestycje

 

Bródno bez potrzebnego wiaduktu? Wylali dziecko z kąpielą

  12 stycznia 2017

alt='Bródno bez potrzebnego wiaduktu? Wylali dziecko z kąpielą'
źródło: ZMID

Bródno na długie lata straciło szansę na likwidację bariery, oddzielającej osiedle od reszty Warszawy.

REKLAMA

Linia kolejowa do Gdańska jest dla Bródna i Targówka barierą, oddzielającą osiedla od Pragi i Śliwic. Na odcinku o długości sześciu kilometrów można ją przekroczyć tylko trasą Toruńską, przy rondzie Żaba i Radzymińską. W budowie są dwa kolejne przejścia - linia metra i przedłużenie Kijowskiej - ale po ich otwarciu wciąż pozostanie długa na 3,4 km bariera między Bródnem a Śliwicami. Najrozsądniej byłoby przerwać ją na przedłużeniu którejś z ulic, którymi kursują autobusy: Bartniczej lub Matki Teresy. Wybór padł na tę drugą. W miejskich dokumentach planistycznych znajduje się tzw. Nowo-Budowlana, będąca ulicą klasy G (główną), czyli tej samej, co Kondratowicza, Bazyliańska i Łabiszyńska. W dalekiej przyszłości połączy ona Bródno z terenami dawnej Fabryki Samochodów Osobowych i ulicą Jagiellońską. Gdyby nie opór samorządu Targówka, z powodzeniem mogłaby powstać do 2025 roku.

Bródno, Pelcowizna, dwa bratanki

Patrząc na obecny kierunek rozwoju Warszawy śmiało można powiedzieć, że w najbliższych dekadach każdy teren przemysłowy i poprzemysłowy w mieście zmieni się w nowy kwartał mieszkalno-biurowy. Dawna Pelcowizna, której lwią część zajmuje nieczynna FSO, jest z wielu względów wyjątkowa. Jej ogromną zaletą jest położenie blisko Śródmieścia i Pragi, pomiędzy dwoma korytarzami transportowymi, zdolnymi przyjąć kolejne pociągi, tramwaje i autobusy: obsługiwaną przez SKM-kę linią kolejową i szeroką Jagiellońską, wyposażoną w jedną z najszybszych linii tramwajowych w mieście.

Gdy dawna FSO i przylegające do niej tereny przemysłowe przekształcą się w bloki i biurowce, kolejowa bariera między Pelcowizną i Śliwicami a Bródnem stanie się jeszcze bardziej uciążliwa, niż teraz. Normalne funkcjonowanie tej części miasta będzie niemożliwe bez Nowo-Budowlanej i kilku kładek dla pieszych. W marcu pieniądze na połączenie Bródna i Śliwic były już praktycznie pewne. Rada Warszawy przyznała wówczas 567 mln zł na budowę wiaduktu pomiędzy Wysockiego i Odrowąża a Jagiellońską, który miał powstać do 2025 roku. Gdyby udało się porozumieć z PKP i przesunąć zapomnianą stację Praga, powstałaby także możliwość wygodnej przesiadki z autobusu do SKM-ki. Dziś budowa wiaduktu stoi jednak pod wielkim znakiem zapytania.

Kup bilet

O jeden most za daleko?

Cały ubiegły rok upłynął na Bródnie pod hasłem przegranej batalii z Żoliborzem. Stawką było 1,3 mld zł, potrzebne na budowę tzw. trasy Krasińskiego. Koncepcja z lat 30. ubiegłego wieku trafiła na sztandary samorządowców z Targówka, choć zarówno dziennikarze, jak i specjaliści zajmujący się transportem kwestionowali jej sens. Zafiksowani na punkcie trasy radni nie byli w stanie zrozumieć, że wydawanie 1,3 mld zł na wątpliwą inwestycję podczas budowy metra byłoby finansowym samobójstwem. Nie zrozumieli także, że warto zgodzić się na rezygnację z mostu w zamian za zapewnienie, że wiadukt do Jagiellońskiej powstanie w najbliższych latach.

Jesienią Rada Warszawy ostatecznie zdecydowała, że aż do roku 2023 priorytetem będzie budowa metra. Budowa zarówno mostu Krasińskiego, jak i wiaduktu Nowo-Budowlanej została przesunięta w przyszłość. Nie łudźmy się: w przypadku mostu oznacza to po prostu rezygnację z budowy. Jeśli chodzi o wiadukt... czas pokaże.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Komentarze (3)

# nnnn

12.01.2017 16:27

Jacy "dziennikarze i specjaliści " kwestionowali " sensowność powstania mostu? Ten most był głownie dla Zielonej Białołęki i to ona odczuje jego brak najbardziej. "Dziennikarze i specjaliści" kwestionowali również sensowność powstania w Warszawie kanalizacji miejskiej w czasach gdy ją budowano za czasów Starynkiewicza. Będą wybory most wróci bo wrócić musi!!!!

# frajerzy

13.01.2017 10:16

Most wstrzymano bo oszuści z Żoliborza obiecali wszystkim wszystkie pieniądze przeznaczone na most. Wawer miał dostać ....... most , Ochota Wawelską w tunelu, Białołęka metro. Nawet podobno Marki miały dostać ....... Pałac Kultury. Targówek przegrał z masową koalicją a raczej z masową głupotą koalicjantów Żoliborza.

# Bajerzy

14.01.2017 01:10

Mostu na razie nie będzie, bo budowa metra jest ważniejsza.

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break